Sidor

19 oktober 2014

Allt blir inte som man tänkt sig


Keramik igen på lördagen.

Mina änglar som gjordes i all hast förra gången hade blivit skröjbrända. Hm. Det var ju inte meningen. Just de här behövde en hel del putsning eftersom de var så snabbt gjorda. Jag försökte fixa till dem med sandpapper och rivjärn, men blev inte nöjd. Slängde fyra av nio änglar eftersom jag inte tyckte att resultatet var värt jobbet.

Kavlade ett nytt hus, denna gång i brun lera för att kanske få lite mer pepparkakshuskänsla. Stjärnor i vit lera.



Min tallrik, skål och fat hade också blivit skröjbrända, precis som jag hoppats (och satt lapp om att jag ville!), så dem kunde jag glasera. Likaså mina blommor i tre lager.



Här syns hur blommorna ligger i tre lager plus glas. Underst är de blå, mitten är turkos och överst vit. Hoppas att jag inte lagt i för stora glasbitar nu.

Jag glaserade också mina runda plattor och fem av de fula änglarna. Tyvärr låg de änglar jag glaserade förra gången i en stängd ugn, så jag vet inte om min kombination av turkos och vit glasyr blev som jag tänkt mig. Det bidrog till att jag slängde de andra skröjbrända änglarna.



Så hann jag kavla ytterligare en tallrik. Nu hade jag brun lera kvar från huset, så denna fick bli brun,. Tror inte att det spelar någon större roll i slutändan, ingen av tallrikarna kommer att bli den andra helt lik ändå.

Fyra runda knappar blev det av husets fönsterhål.



Och så fick jag ta hem fyra kakelplattor. Tur egentligen att inte fler alster var klara, eftersom jag åkte direkt på ishockeymatch efter keramiken och då är det kontroll av väskor. Det var mycket egendomligheter redan som det var i min väska med alla formar, verktyg, spetsdukar, bokstavsstämplar mm mm.

Nu dröjer det tre veckor till nästa gång och då har jag massor att ta hem!

1 kommentar:

Janicke sa...

Wow vilket snyggt kakel!
Duktiga du.