Sidor

25 oktober 2014

Villa Adriana, en plats som ger perspektiv


Utanför Rom, i Tivoli, finns två magnifika världsarv. Den ena är Villa d'Este, vattenträdgården från 1500-talet, den andra den tvåtusenåriga Hadrianus Villa, ett frosseri i ruiner och pelare. Hur här en gång såg ut kan man ana av modeller som finns på det gigantiska området. Och ändå kan man inte fatta.



Mina foton är från "Canopus" och "Serapheum", en terrasserad trädgård med kanal och pelargång. I ena kortänden fanns en byggnad, en konstgjord grotta, för middagar och fester. Här fanns vattenfall, fontäner och fullt av kopior av grekiska statyer.

Det här är den bäst bevarade delen av Villa Adriana, men bara en så liten, liten del av området.



Nyligen har man funnit underjordiska gångar i området. Gångar där alla tjänare kunde ta sig fram mellan de olika byggnaderna (ett trettiotal) utan att synas.

Området är så stort att det inte är greppbart på en dag i 35-gradig värme. Här skulle jag vilja gå en riktig guidad tur med någon som berättade och förklarade. Nu blev jag tyvärr till slut mest blasé på alla stenar.

Och samtidigt så oerhört nyfiken!

19 kommentarer:

Tantkalle sa...

Intressant information till bilderna, den sista har ett härligt djup!

Violen sa...

Vilka häftiga skulpturer, visserligen härjade av tidens tand men ändå! Gillar att du ger lite information till bilderna!
Trevlig helg!

Laika sa...

Somrigt och härligt med bilderna. De är mycket fina och återger ett härligt djup :) Hos oss regnar det så mycket idag att det är riktigt trevligt att kika runt hos alla trissare som bjuder på så soliga och fina bilder.

Mia Eggimann sa...

Häftigt med underjordiska gångar,men dem fick man kanske inte besöka.

Life of Johanna sa...

Vilket ställe :)

Eva Trillian sa...

Ordet "Överdådigt" känns som passande till det enorma vi inte riktigt får grepp om!
Fina bilder till trissen!

Nette Cecilia sa...

Intressant ställe det där ,trevlig fortsättning på helgen ,Nette

Åke sa...

Ser ut att vara en fin plats! Härligt djup i bilderna! Rommarna dom kan dom :)

Freja sa...

Åhh, nu vill jag resa till Italien!

Kerstins foto sa...

Dom kunde bygga vackert förr i tiden. Vilken häftig resa det måste ha varit. Jättefin triss som visar en del av allt det vackra.

Jag sa...

Så intressant och vackert! Föll direkt för ettan med den fina statyn i förgrunden. Härlig triss

Anonym sa...

Fina bilder som passar bra till temat.

Per-Anders sa...

Coolt. Dit måste jag bege mig om jag kommer till Rom nån gång. Fast kanske bäst att välja ett tillfälle då det inte är så varmt.

Rajson sa...

Spännande men precis so du skriver ger det nog mest om man tar sig tid och går en guidad tur.
Fint djup blev det i vilket fall som helst.!

Åsbergs Foto sa...

Bra bilder på temat :)

Mias Mix sa...

Både fin och väldigt intressant triss! Lycka till i tävlingen!

Spanaren sa...

Wow vad din första bild sa mig mycket *tack* Så klart att alla tre bilder var bra men ;.)
/kram

cissi sa...

Vilken spännande plats! Just historierna från så gamla platser, som gångarna för tjänstefolket är fascinerande.

Annette sa...

Så vackert! Vi kanske hinner dit på vår nästa resa, jag hoppas det!