Sidor

02 oktober 2014

Som cirklar under och över vatten


Marinmuseum i Karlskrona kan man numera gå ombord på ubåten HMS Neptun, en farkost som var i drift mitt under kalla kriget och U137-dramat. Jag har inte cellskräck, men tanken på att befinna mig instängd i en trång ubåt långt under vattenytan - nej tack. Att gå omkring i den på land, säkert förankrad i ett museum, är en helt annan sak.

Det är fascinerande att se hur noggrant planerat allt är och få höra ljudupptagningar. Att, osmidig som man är, ta sig igenom trånga öppningar mellan ubåtshalvorna och då få se ...



... den "nödutgång" som finns om någon snabbt behövde lämna farkosten. Utrymmet mellan de trånga öppningarna fungerar som en sluss, det kunde stängas av och vattenfyllas när ratten där uppe vreds om. Så kunde de som befann sig i slussen ta sig ut ur ubåten.



Utifrån kunde man se in genom torpedöppningarna. Där inne lades torpeder för avfyrning. Jag står minst sagt mitt i skottlinjen, men röret är tomt.



Förutom den sprillans nya ubåtshallen finns överväldigande mycket att se på museet, bla annat kungaslupen, minsvepare, fullriggare och de imponerande galjonsfigurerna från slutet av 1700-talet. Det finns också en hel mängd aktiviteter för barn och en rejäl restaurang.
Vi hade behövt mycket mer tid där, än vad vi hade avsatt!

8 kommentarer:

sinneskatten sa...

Fin tolkning av cirklar, men jag stannar ovanför vattenytan.

Janicke sa...

Spännande, både fotat och att vara där. Jag hade dock troligen fått cellskräck även på land.

Violen sa...

Intressant, men jag tror jag nöjer mig n¨med dina bilder och med beskrivande text! Den där stegen, hu!
Ha en bra dag!

Marja sa...

Åh, så många fina cirklar och intressant information. Jag skulle nog inte ens kunna gå in i u-båten ens på land. *ryser* :)

Scaniatjejen sa...

Så många fina bilder på cirklar du bjuder på! Vet inte om jag hade klarat av att gå runt där ens på land, hemskt att känna sig instängd. Tur att jag fick en rundtur via dig!=)

Freja sa...

Härlga cirklar du bjuder på! Spännande museum, och jag håller med dig, jag skulle inte vilja befinna mig i en ubåt under vatten...

Mias Mix sa...

Så intressant! Förstår att ni hade behövt mera tid. Nej att befinna mig i en riktig u-båt under vattnet skulle inte jag heller vilja göra. Men kollar gärna på dina bilder :)

Semester & Mat sa...

FIna bilder!
Åkte faktiskt ubåt på Gran canaria, sådan där turistgrej så den gick inte så djupt med andra ord...