Sidor

15 november 2015

Fredagen den 13:de och resten av helgen


Från butiken åkte jag direkt på fredagen till konserten med "Morfars band", tre solister och fyra körer. Deras uppsättning av Carl Orffs Carmina Burana fick välförtjänta stående ovationer och idag har de spelat den i Uppsala Konsert- och Kongresshall. Hoppas att det gick lika bra!

(Tillägg: recension av konserten här (klicka))



Sedan tillbringade jag några hemska sena timmar framför BBC på teven och Aftonbladet på mobilen. Till sist kände jag att rapporteringen gick på tomgång och valde att försöka sova för att få någon sorts facit nästa morgon.



På lördagen fick jag ställa om tankarna, för då deltog jag och dottern i en Konsthantverksdag. Jag med mitt glas och dottern med sitt textila hantverk.



Där fanns mer glas än mitt och mer textilt än dotterns, men även keramik, konst och smycken.



Sedan följde hon med hem, åt middag och såg på film tills fotbollen började.



Idag har jag tagit det väldigt lugnt. Äldste sonen och jag har ägnat ett antal timmar åt att försöka limma ihop mitt Knyttethus på totempåle. Limningar släppte och sonen tappade delar i golvet som gick sönder och det var allmänt lite rörigt, men nu står det ute i buskarna och jag kommer att göra en del varianter på det. Får se detta som en prototyp.

15 kommentarer:

Lotta sa...

Så roligt att vara med på en konsthantverksdag! Må så gott! /Lotta

Violen sa...

Så mycket vackert det fanns på Konsthantverksdagen! Coolt med ett Knyttehus! Tur att ni fick till det om än med viss möda!

amo sin blogg sa...

Flotte inntrykk frå Konsthandtverksdagen.

Barbro sa...

Roligt med kreativ helg. Det är spännande att vara med på utställning men åtminstone blir jag helt tom i skallen efter att ha stått och försökt vara så trevlig som möjligt en hel dag.
Visst blev man låg på fredagskvällen, sedan växte i alla fall min ilska. Men vad hjälper det, det har ju redan hänt. Det enda jag kan göra är att försöka tänka så positivt som möjligt och tror jag är viktigt: Att inte bli rädd för då vinner de ju: ynkryggarna.

Mias Mix sa...

Kul att ställa ut sitt hantverk och roligt att dottern också är konstnärlig :)
Blir nyfiken på det där Knyttehuset. Är det för prydnad eller är det meningen att humlor, bin etc ska bo där?
Händelsen i Paris har ju påverkat oss alla hela helgen. Men på något sätt måste vi fortsätta att leva, göra saker och visa att terroristerna inte får vinna. Helt fantastiskt att det nu (troligtvis) blir ett samarbete mellan Putin och Obama!!
Sv: Sonen är försäkrad genom skolan han går på så jag måste erkänna att jag är totalt omedveten om vad den innehåller. Ska se om jag kan kolla upp det. Än så länge är han ju inne på de första 45 dagarna som ingår i vår hemförsäkring, men han ska ju vara borta längre än så.
Och mina migräntabletter är grymt effektiva, äter frystorkade Maxalt Rapitab. Så om jag bara tar en tablett i tid stoppar jag den ganska effektivt. Sen är jag fri i nästan ett dygn, ibland ett halvt dygn, då kommer den smygande och det är då det känns jobbigt innan jag tagit nästa tablett och den fått verka. Ibland tänker jag "det går nog över" och tar ingen tablett, men då blir det alltid 10 ggr värre. Då kan det bli så jag kräks och blir sängliggande. Sen kanske jag borde ta det lite lugnare när jag går på tabletter för att den inte ska komma tillbaka, det är ju en helt annan sak :) Nu är den på ingång igen och snart dags för en ny tablett. Men den går nog över snart.
Önskar dig en fin vecka!

KajsaLisa sa...

Jo, nyheterna har stått på hela helgen, visst är det hemskt. Din dotters spindlar såg blev jättefina

Anni sa...

@KajsaLisa: dottern jobbar textilt, spindlarna är av glas.

@Mia och Violen; Knyttet är en Tove Jansson-figur som bor i ett hus liknande det på toppen av min totempåle. Jag planerar att ha flera hus för Knytt i trädgården, de är enbart till prydnad. Avstår dock från hemuler och Mårran.

BP sa...

Knyttethus-totempålen är helt suverän. Love it! Vilken idé. Fantastiskt, så annorlunda och attraktiv. Gillar dessutom att pålen inte är rak utan "levande".

PS. Loctite Superglue, har du testat? DS.

lavendia sa...

Fint glas. Vad kul att ställa ut med sin dotter.
Jag förstår inte riktigt vad man har spindlarna till? Prydnad eller något användningsområde? De ser nästan ut som spännen för håret.
En väninna till mig gör fusing, så jag har fått en massa smycken. Kul. / Britt

anemonen sa...

Det där att göra saker ihop med barnen är hur trevligt som helst och hon har då ärvt din fina konstnärliga ådra. Toppen grejor de där insekterna. Totempålen är läcker och fin som prototyp och kan tänka mig den är vackrare när du är klar med originalet. Tack för jag fick följa med på din helg.

cissi sa...

Så härligt att ni är två konstnärer i familjen! Kanske går en kreativ ådra i arv, precis som en del annat.

Susjos sa...

Hade varit trevligt att vara där och se era alster! Men hann inte med det i lördags...
Ja, vilken helg...svårt att ta in det som hände i Paris.
Och Madonna på tele2arena var en upplevelse, om än på långt håll, det är ju lite trist,precis som du sa..då biljetterna inte är gratis på någe vis :-)
Såg delar av hennes förra turné/show på TV:n kvällen innan, och den verkade superbra, men framför TV:n så syns hon ju bättre, haha! Hoppas denna show också kommer att sändas på TV, så man får se den ordentligt!

Days By Johanna sa...

Tack så mycket för kommentaren om mina bilder fototriss temat :)

Anonym sa...

ÅH!!!! Carmina Burana!!!!!

Janicke sa...

Så gärna jag hade velat vara med på den konserten! Älskar Carmina Burana. Den där snyggingen på bilden, dirigenten? Hade inte gjort saken värre. Så roligt för din pappa och er alla med en sån succé.

Fniss vilket härligt knyttehus, du har då underbara idéer!