Sidor

05 november 2015

I like Ett Foto I Timmen!


Torsdagstemat är alltid "I like" och jag gillar Ett Foto I Timmen!


07.30
Passionsblomman har fått duscha
och stod uppenbarligen i vägen för maken på morgonen.
Nu står den i hallen, så jag ställer den där den ska vara.



8.30
Ja, vem behöver annat än blått?



9.30
Rostar mig några mackor fast jag inte ens vill ha.
Är inte hungrig.
Äter ändå.



10.30
Pratar med pappa om hans bokföring.
En del uppgifter saknas.



11.30
Bestämmer mig för att det ska bli en ordnad omgång Voltaren
så att jag kanske ska bli av med tennisarmbågen någon gång.



12.30
Hämtar en beställd tavla i butiken.
Jobbade både måndag och igår men glömde båda dagarna att ta hem den.
Vad hände med närminnet?



13.30
Äntligen tillbaka på keramiken.
Nu ska jag gå på torsdagar några veckor framåt.
Letar rätt på alla alster som väntat i två månader.
Pusslar ihop en del och ser att några bitar gått sönder och bladet nere till vänster är felvänt.
En del att komplettera alltså.



14.30
Jag har hur mycket som helst att glasera.
Det är bra. 
Det var ju från kavlingen här i september som jag fick min inflammation.



15.30
Blått och blått och turkost och orange (!) och mörkgrönt.
Än är jag inte klar.



16.30
Har jag gjort några små pluppar som får vila till nästa torsdag.
Hoppas att de blir som jag tänkt.
Nu fångar jag upp Mellangrabben som ska med hem på middag innan scouterna.
Han bor tre kvarter från min keramik.



17.30
Vi är hemma efter att ha handlat på Konsum.
Mellangrabben har fått släpa på både mat och tavla.



18.30
Middag.
Varmrökt lax, kokt potatis och rödbetstzatzikin
som jag svängde ihop innan jag åkte till stan.
Scoutledarna går iväg och lugnet lägger sig.



19.30
Tavlan är uppackad.
Jag beställde den av väninnan i Karlstad när jag var där
och nu är den klar.
Jag är superdupernöjd och vet precis var den ska sitta!



20.30
Tänder ljus och sätter mig med fötterna högt.
Mina skor har klämt lite här och där,
det känns när jag har stått och gått så mycket.



21.30
Hela Sverige bakar.
Ganska ojämn kvalitet på det som tillverkas,
men enligt mig går rätt deltagare till final.



22.30
Maken packar pärmar till kursen han ska hålla i Gävle nästa vecka.
Jag gäspar och gäspar.
Det blir ingen mer bild idag.
Det blir kudden och duntäcket istället.

18 kommentarer:

lavendia sa...

Vilken trivsam dag - eller hur. / Britt

Violen sa...

Trevligt att få göra dig sällskap en hel dag! Kul idé med EFIT, att dokumentera en hel dags verksamhet!
Ha en skön kväll! Nu är det väl skönt med lite vila efter en fullspäckad dag!

BP sa...

Ja, inte ligger du på latsidan inte! Osis med tennisarmbågen speciellt med tanke på hur mycket jobb du har att göra i verkstaden.

Keramikhusen är urläckra. Är det Kerstin Lagerman Haas, Sollentuna som har gjort dom? Vi hade med henne på en utställning på jobbet och hon sålde slut direkt. Husen på din bild liknar iaf hennes verk.

http://www.stockholmskonstsalong.se/utstallare/2014/haas-lagerman-kerstin.html

PS. Nu gillar jag iofs inte rödbetor, men jag visste inte att man kunde göra tzatziki av dom. Gud vad man lär sig. DS.

Susjos sa...

En härlig "Anni-dag" helt enkelt!! God mat, och vilken underbar tavla du hittat!

Micke sa...

Full rulle som alltid här..

Ja, behöves mer än blått egentligen? ;)

Frolic-Eirin sa...

Bildene dine er som vanlig flotte....
( og en kommer langt med blått)

Anna sa...

Inne å kikar på din dag! Åh vad jag saknar kallmålningen ( keramik ), men det är ingen här i stan som håller på med det.

En härlig dag!

// Anna

Mia Eggimann sa...

Blir så nyfiken på vad du ska göra av keramiken, ser spännande ut. Du har verkligen öga för sånt.

Ruta Ett sa...

Blått är en fantastisk färg - jag kan bara hålla med! Usch, för tennisarmbåge! Det har jag haft några gånger, men blivit hjälpt varje gång med akupunktur. Har du provat det?
Keramikarbete och tennisarmbåge är ingen bra kombo!
Så fina saker du gör - näst efter textila saker är keramik mina favoriter. Teknikerna är oändliga!
/Ann

Leena sa...

Så ambitiös du är som orkar - och kommer ihåg - att ta så många bilder på en dag. Och dina dagar är ju rätt innehållsrika också, hos mig är det lugnt och jag kan sitta och läsa i flera timmar, inte mycket att fota där ... Hoppas din armbåge blir bra snart, alldeles säkert blir den det någon gång. Jag hade en ond armbåge i över ett halvt år för några år sedan. Fick den när jag rensade gräs under syrenbuskarna för energiskt. Det gick att rycka upp tuvor med rötterna men det var nog för jobbigt så länge. Ha en skön dag!

Benita/Livsturisten sa...

Vad mycket fint du gör! :) <3

Janicke sa...

* Fniss, sockerbitarna serverades så där, på ett fik i Jurmala!
* Nädu, hos mig förekommer inte tillstymmelse till julpynt. Fotot är en detalj av en hög halmbockar i shoppen i Karlstads museum!
* Mäh! Inte ens jag fick porrassociationer av mina lijor ... Måste kolla!
* Bara blåbär på väg att tina i en tallrik.
* Den lille Nils Holgersson inte långt från Amiralitetskyrkan och Rosenbom. http://ralfborselius.se/index.php?page=34&hpage=28
* Höstglöd är en detalj av min bevingade benved. Och nej, rådjuren fixar inte just här vid min klängros o clematis som nu äntligen fått nytt stöd. De hoppar in strax bredvid ...
* Den där damen utanför ett bostadshus i Jurmala är så elegant, så fint utförd. Tittade länge på henne.
* jo, han såg glad ut, den där mobilnörden. Men bara när han höll på med den. Solen, den vackra utsikten eller övrigt runt omkring fick hans ansikte att slockna.
* Åh, tack för kommentaren om Lars Jonsson! Tycker nämligen likadan, älskar den bilden.
* Kanske har några trampor på de bakre hjulen på cykeln fallit bort? Man kan ana några "pinnar". Utanför ett hus i Jurmala.
* Dysterkvisten står utanför en fantastisk gammal villa som ett konstnärskollektiv disponerar. Förfallet, var först rädd för att gå dit, ser ruggigt ut. En dag ska jag visa dig fler bilder! Det med Ax är också därifrån.
* Typerna är en detalj av en stor affisch som satt utanför en stånd som erbjöd drömtydning. Tyvärr fotade jag hela affischen så det blev inte så bra när jag tog ut detaljer.
* Lilla firren fick ett bra hem i en damm i Gladö.
Tack! :))

Anita Malta sa...

Vilken helt underbar dokumentation i ord och bild av en av alla dina dagar. Skulle så gärna vilja kommentera varje bild, en och en men tiden räcker liksom inte till fast jag så gärna vill...

Men åhh vad jag gillar golvet där på bild ett, ja, med blått kommer man långt och det räcker. Undrar varför du rostar mackor om du inte vill ha dem ;-)

..fina pappa, önskar jag hade min egen i livet. Tennnisarmbåge låter inte kul, hoppas de blir av med den fortare än kvickt.

Vacker gränd i Gamla Stan och härliga bilder från keramiken. Måste verkligen vara givande att skapa allt detta vackra. Intressanta pluppar, blir ju nyfiken på hur detta ska sluta ;-)

Tycker mig ana lite julpynt där redan, så stämningsfullt och fint !!

Att svänga ihop den middagen låter lätt som en plätt men gick det verkligen så snabbt. Ser väldigt smarrig ut den där tzatzikin.

Men jisses vilka läckra små hus !! Fötterna upp och skön stämning efter en lång dag kan nog behövas.

Bakar hela Sverige ? Misstänker att du ser någon slags tävling på tv här och bilden ser mumsgod ut. Liite sent att äta bakelse före läggdags. Hoppas du fick en god natts sömns där under duntäcket. Påminner mig om att det snart, men inte än, är dags att ta fram vårat duntäcke då vi ännu bara har våra tunna lakan. Nätterna här på är fortfarande ljuvligt ljumma ute...

Haha.. bevis på att tiden räcker så länge man har lust och vilja ;-)
Ha en skön helg Anni !!

Monica o Jacob sa...

Länge sedan jag såg en EFIT det
var riktigt trevligt;-)
Nej dom är vana vid ficklampa och
tittar aldrig rakt in i ljuset.

Nette Cecilia sa...

Den där Voltaren känns bekant ,använder den varje kväll på mitt onda knä ,fick det tejpat idag på fysion .håller med om att det behövs bara en färg ,trevlig helg ,Nette

Kattila sa...

Och du ska ha en mugg till bara jag får ändan ur vagnen och kommer till "posten"

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar in din dag.
Skoj med keramik :)
Det skulle jag vilja prova någon gång. Jag har en väninna som håller på med sådant och oj så mycket fint man kan göra :)
Himla mycket fint du hade gjort. Jag har hört att det kan vara lite svårt med glaseringen (heter det så? :) ) att färgerna dock inte alltid blir som man vill?! Hur kommer det sig?

sv. Julkulorna i choklad var 5 stycken och kostade 129:-
Jag höll på att smälla av.... Så det fick inte följa med några hem.

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Micke sa...

Har nog varit här och tjuvkikat tidigare med utan skriva nått. Men har varit mycket ett tag nu med hotellnätter var och varannan vecka.

Mycket att glaserad där ja.. Men orange?! ;)