Sidor

11 september 2009

EFIT - och solen den skiner!

Så var det EFIT igen.
En alldeles vanlig vardag när det liksom inte händer så mycket.
Om det varit i morgon hade det varit så mycket roligare.
Men helgen får bli en egen blogg,
när jag kommit hem igen.

07.00
Lilla kanariehonan Cara Mia värper sitt tredje ägg.
Hon och Måns Petter har bott hos oss i 16 dagar
och vi hade väl inte riktigt räknat med att de skulle vara igång så snabbt.
Å andra sidan har hon inte förstått att hon måste ruva också,
utan lämnar äggen ensamma i boet.

08.00
Jag öppnar ytterdörren och möts av nästa fågel.
Två talgoxar och två blåmesar sitter i rönnen
och ropar på mig för att få ost.
Jag får iväg äldste sonen till skolan
och cyklar med Lilleman till hans skola.

09.00
Dags att dra igång brödbaket, idag blir det rena experimentet.
En vetesurdeg med grahamsmjöl och tranbär har stått
och gottat sig över natten.

Nu blandar jag i vetemjöl och valnötter.
Så ska det jäsa i tre timmar.
Jag väcker dottern och får iväg mellansonen till skolan.

10.00
Stryktvätten. Den eviga.
Vadå, sa ni något om färgskalan?
Jomen det finns lite lite rött, ungefär i mitten till vänster...
Ja, jag sa lite.

11.00
Min födelsedagspresent är på g;
dottern börjar tvätta fönster!
Jag har stått ut ganska länge med gråsparvarnas lämningar.
Hela sommaren. Typ.

12.00
Har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar surdegsbakande eller ej.
Kletigt, kladdigt och mycket disk.
Mitt vanliga bröd uppskattas bättre av familjen.
Men ok, jag ger det några försök till
det är ju så
nyttigt - och så trendigt!

13.00
Har skrivit och mejlat iväg ett digert mötesprotokoll.
Roat mig med bokföringen.
Borde kanske städa skrivbordet?
Jodå.
Kanske.
Senare.
Först ska jag provsmaka brödet.

14.00
Cyklar till lokale kakelhandlaren för att kolla
om han har några lösa plattor.

Gamla handdukstorkens fästen lämnade fula hål i väggen.
Jag får en hel drös med plattor.
- Ta allihopa, de går som provbitar! sa handlaren
och jag slapp betala.


15.00
Köper ägg, frukt och grönsaker på torget.
Handlaren stänger för säsongen idag.
Åker hem till Libanon.
Skippar den svenska vintern.

16.00
Maken kommer hem ovanligt tidigt.
Har med sig fikabröd.
Barnen blir glada,
alla utom Lilleman som inte gillar mandel.

17.00
Packning pågår.
Ytterligare en födelsedagspresent ska förverkligas i helgen.
Resmålet är nytt för mig.
Åh, så kul det ska bli!

18.00
Upptäcker att en del av trädäckets krukor är snustorra.
En hibiskus slokar.
Måste vattna!
Svarta hängstolen syns knappt för alla paradisblomster.

19.00
Sushi.
Äntligen.

20.00
Idol.
Lilleman och jag sitter och tittar.
Igår gav Calle mig ståpäls!
Vilka förmågor det finns.
Och vilka stolpskott.

21.00
Dags att natta Lilleman.
Han har fått Legobilar i Donken-paketet,
en i kväll och en bytt från en tidigare dublett.
Lycka för en åttaårig Legobyggare!

22.00
Som så ofta på kvällskvisten, sätter sig äldste sonen
och spelar sina egenkomponerade låtar på pianot.
Vill ha kritik, förslag, feedback.
Tangenterna är naggade av hårdhänt spel
med leksaker istället för händer
av samme son i yngre år.

23.00
Hög tid att krypa ner bredvid Jack Sparrow.
Halv sex kommer tjejerna och hämtar upp mig.
Då kommer jag att vara trött och förväntansfull.

12 kommentarer:

Evendim sa...

Trevliga bilder från din dag!

Jag har en liten sexårig Legobyggare som blev överlycklig för sin röda bil i Happy Mealet idag! =)

Trevlig helg!

Anonym sa...

Surdegsbröd har jag inte provat än, jag kör på mina filmjölks bröd med bikarbonat.Jättetrevligt inlägg som vanligt.
Mia

Ewa sa...

Ha en uuuuuuuuuuuuunderbar helg vännen♥

Catarina sa...

Du är bara så....så.... livsbejakande och färgstark. Blir så glad och fylld av kraft när jag läser din blogg då och då. Du är så närvarande och levande. Ska bli kul att ses snart....:-)

Anna sa...

Skulle också vilja kunna spela piano.

Det var ingen dålig födelsedagspresent, med fönstertvätt! Hon får gärna komma hit och tvätta mina fönster också :D

Ha en skön lördag!

// Kram Anna

Razzy sa...

Ha en underbar helg vännen :) Å du tvätthögen känner jag igen, fast med lite andra kläder och i mitt hem *suck* kram♥

Annelie sa...

Inne och kikar på din dag!

Vilken superbra födelsedagspresent! Såna önskningar ska jag skriva upp inför min egen dag.

Trevlig helg!

emsa sa...

Låter som ännu en roliger dans, mitt i livet!
Ha det gott o stor kram!

Babsan sa...

Med honom i sängen skulle jag bara få mardrömmar.

Mer tjejträffar åt folket!

Ulla PE sa...

Är det din man som har påslakanet med Jack Sparrow? för annars lade du dig väl ... UNDER Jack Sparrow?

Anne-Lie sa...

En härlig vardags skildring. Nu är jag nyfiken på din helg - min EFIT kommer in imorgon om jag får tid över!

Gillar dina födelsedagspresenter - ska komma ihåg dem!

Emma sa...

Det blri ju en fjärde Pirate film lsäte jag i gårdagens tidning! Tjoho, då får vi njuta en gång till av herr Sparrow!