Sidor

27 september 2009

EFIT - Sköna Söndag

Ett Foto I Timmen, i skön söndagslunk.
Minns ni första morgonprogrammet på teve, Sköna Söndag, med Catrin Jacobs?
En damtidning i teve-format - omdiskuterat redan innan start.
Först lite barnprogram, sedan blev barnen tillsagda att låta mamma få titta i fred.
Malena Ivarson tipsade om massage med oljor, vilket fick männen att undra om det gick bra med motorolja.
Susanne Lanefeldt tjoade Kniiip!
Bertil Svensson skar sig i tummen.


07.00
Jag vaknar, liggande på högkant ytterst i sängen.
Tätt i min rygg ligger åttaåringen.
Jag njuter av närheten, har ju sett Clintans gripande film Changeling kvällen innan.
Tar en bild av äkta shabby chic, sovrumsfönstret.
Snart ska innanfönstret sättas tillbaka.


08.00
Ligger fortfarande kvar i sängen och lyssnar på leken i rummet bredvid.
När jag går upp inser jag det oundvikliga - det MÅSTE städas här!
Hur mycket prylar kan man ha framme samtidigt?


09.00
Har inte bakat surdegsbröd denna gång, utan ett på bikarbonat.
Med massor av frukt.
(Recept nederst i inlägget)
Och så har jag köpt en fin brödburk.
Önskar bara att den funnits i blått.
Ljusblått.


10.00
Fotograferar i trädgården för fototriss (förra inlägget).
Längs staketet mot den mer trafikerade gatan
har vi två meter hög spireahäck, klasespirea.

Blommorna är ljust ljust rosa och fulla av bin och fjärilar.
Nu är de överblommade.


11.00
Gör en ny balja te.
I fönsteröppningen mot utbyggnaden sitter en av husets alla mucklor.
En blåklocka, gjord av Lilleman.
Jag gillar mucklor, har sådana lite här och var.


12.00
Lunch. Rostbiff och sallad.
Önskar att jag kunde göra sådan där god currydressing
som danskarna alltid har till rostbiff.

Mmmm, sådan och rostad lök...


13.00
Pannacotta.
Har grädde, gelatinblad och ljust muscovadosocker.
Nu ska glasen in i kylen för att kallna och stelna till kvällen.
Borde ta hand om surdegen också. Mata lite.


14.00
Björnbärsplock.
Igen.
Inget synd om mig, inte.
Ska koka mera marmelad med choklad i...


15.00
Sönerna har väldigt svårt att komma ihåg att träna på sina instrument.
Äldste sonen spelar oftare på pianot än på sin fagott.
Nu kör han igenom sina läxor, iförd Springsteentröja från i somras.
Är han mammas grabb, eller?


16.00
Tvingar mellangrabben att spela trombonläxor.
Det stånkas och stönas och gnölas.
Men han ser mig duka fram eftermiddagsfikat,
så han har förstånd att göra som jag säger.
(Dessutom kom jag med i bild!)


17.00
Dags för årets pussel.
Mina stora hibiskusar ska in på glasverandan.
De har stått ute på trädäcket hela sommaren och gottat sig.
Hur i all världen ska de få plats inne?


18.00
Jag letar efter kidneybönor i skafferiet.
Det blir två middagssittningar.
En för äldste sonen som ska vara borta kl 19.
En för maken och Lilleman som är på fotbollsträning till kl 19.
Övriga får välja. Jag är hungrig!


19.00
Sitter på köksgolvet och går igenom olästa dagstidningar.
Hittar artiklar och intervjuer med Mika och Deppen.
Oj, vad mycket det blir att läsa när DN hamnar på hög.


20.00
Har kokat upp lite frysta bär med muscovadosocker
och lagt på pannacottan.
Lilleman tittar skeptiskt och tror inte att han tycker om.
Provsmakar. Gillar inte bären. Får en "naken" som väntar på storebror.
Vill ha sylt på. Smakar. Tycker inte om sylten. Maken äter upp sylten.
Lilleman tycker inte om det under heller.
Luttrad mor äter upp hans pannacotta och får sedan ont i magen.


21.00
Hoppas på att få se film ostörda ikväll.
Har lånat dvd:n av en vän.
Ska se tvåan på onsdag
och då är det ju kanske bra att ha sett ettan först...


22.00
Avbrott 1 i filmen.
Mina föräldrar kommer på besök, jag ska få några bilder till ett jobb.
Mamma har med sig papiljotter
som hon fått för sig att dottern vill ha.
Dottern vill inte alls ha några gamla papiljotter.


23.00
Avbrott 2 i filmen.
Jag måste få lägga in bloggen, säger jag.
En stund kvar av filmen - sedan sovdags!
Tittar in på era dagar (och trissar) imorgon!


-♥-


Min lättbakade monsterlimpa:
10 dl mjöl av valfria sorter
8 dl fröer, nötter, torkad frukt, müsli etc (prova gärna Lidls i gröna påsen - med 45 % frukter)
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt
8 dl vanlig yoghurt
1 dl lingonsylt
blanda och klutta upp i två smorda formar
200 graders ugn i en timme

27 kommentarer:

Babsan sa...

Minns det där med leksaker överallt och när man trampade på en legobit. AJ!

Skönt att det måndag!

Anne-Lie sa...

Nog minns man sköna söndag alltid! Men numera är det mest radio som gäller på söndagar Tengby-Mannheimer är en bra start!

Sicken otur för mamma att det blev en pannacotta över;-))

Janicke sa...

Morrn morrn, tack för fin start på veckan!

Ingvor sa...

leksaker på golvet ja....bröt foten en gång när jag snubblade på en lekokloss :-)
Pannacotta...gott!
Ler för dina bilder och dina bokstäver blir en enda lång varm dag!
kram

Anonym sa...

Så trevligt skrivet och fotograferat,hmm pannacotta gott.
Och brödet ser gott ut med, ska jag testa.
Min diet är jobbig och vansinnig men jag vill det ska hända något,,så vad gör man,,.
Ha det gott
Mia

Nastasia sa...

Eftersom jag känner Kajsa (Cathrin Jacobs) så kollade jag på det programmet...kom dock inte ihåg om jag gillade det.

Stökaiga rum har vi hemma fortfarande! Dock inte numer av leksaker, men väl KLÄDER!!!

Och Du, KUL att få följa Din dag!

Puss i pannan

Pockethexan sa...

Vilket underbart dagboksinlägg!!!

..undrar om mina "små" skulle godkänna om jag la in bilder på deras stökiga rum?

"Lilla dottern" har blivit bjuden o ska på Råsunda ikväll med nya boyfrienden o hans familj, AIK-are!!! kan man verkligen släppa iväg henne?
Men DIF-tröjan ligger tvättad o klar, den enda på AIK-läktaren...

Vi håller tummarna!!!

Kramis från Hexan själv

...vad tyckte du om filmen?

Malin sa...

Kul att följa dagen. Sköna Söndag minns med skräckblandad förtjusning. :-)

Anonym sa...

Låter som en riktigt bra dag:)

Jag läser och ler...
Kramar
Nina (VK)

Samtal från min trädgård sa...

Sköna Söndag älskade jag på den tiden det begav sig. Vilket läckert recept på bröd.
Currydressing? Går lika bra med remouladsås, rostat lök, lite rå gul lök och syltlök ev. en cornichon. vil du ha currysmak, så köp Willy remouladsås eller är det Eldorados, den smaker curry.

Catarina sa...

Känns som om jag är med dig...

Micke sa...

Härligt skrivit och mycket mat där du.. massa gottegott :)

Jag brukar faktiskt ha en hel del matbilder då det gäller EFIT-dagarna men inte igår.. vet inte varför det inget blev just. Men jag svalt ju inte ihjäl direkt.. tvärtom :)

Mia S sa...

Tingeling !

Svar: Nja, jag hade väntat mig mer (bättre) eller så är jag en kräsen typ? ;)
Kanske var Globen för stor för en sån här show, det skulle kanske vara lite mindre lokal.. mer intimt?!
Men för all del grabbarna är båda duktiga, roliga och skitasnygga...

Men fler gånger än en ??.. nja kanske... beror på vilket "innehållet" blir nästa gång !
(Eller så kanske var det för att jag kände en förkylning som envist pockade på uppmärksamhet och gjorde huvudet segt... som drog ner hela stämmningen..?)

Kramen ♥... och vilken härlig söndag du haft!

Anonym sa...

Fina bilder från din EFIT-söndag - och trevlig blogg!

Linda sa...

Men du.. så där välstädat skulle jag också vilja ha i mitt skafferi...

Du verkar ha haft en skön söndag.

emsa sa...

Vilken härlig dag!
Så mycket mys, värme och glädje!
Jag hade ont i ben, fötter och le musklen igår!!Blev dock väldans varm i hjärtat när jag fick bok signerad av Sören Olsson!!(tog mej en liten paus)

Trulsan sa...

Kikar tillbaka på din efit =)

Gillar din mucklor *ler*

Ewa sa...

Härlig dag i bilder! å vilken fin muckla♥ Jag gillar oxå dem!

helen sa...

Ni säger det, ni stockholmisar. :) Men jag känner så varje gång, lönelördag eller ej. Skönt att ingen tänker tvinga mig under pistolhot att flytta dit. :)

Tack, hoppas jag med.

Helga sa...

Nu har jag läst din reseskildring!
Vi gjorde liknande saker som ni, dock inte Jurmala. Istället sprang vi på alla shoppinggallerior och kollade in det gigantiska filmpalatset. Tonåringarna vägrade ställa upp på fler sevärdheter! Själv njöt jag omåttligt av att bara strosa och titta på alla underbara hus. Vi var på muséum och ja, tanten "dansade" fortfarande. Vårt hotell var fint och bekvämt o bra läge. Utkanten av gamla stan med utsikt över Stockmanns och hangarerna. Frukostbuffén var riklig och god. Till 16-årige sonens förtjusning. Han åt otroliga mängder, särskilt ägg, bacon, korv och kakor...... Men med hans förbränning så var han ändå vrålhungrig efter två timmar. En annan bra sak på hotellet var svensk TV, 1:an o 4:an. Låter fånigt men det var inte alls dumt, särskilt med tanke på kidsen.
Kram

Bluewhiskey sa...

Jösses var ska man börja.. Mina barns rum har också en förmåga att se ut så där, lillen här hemma brukar inte eller komma i håg att göra musikläxan och papper samlas alltid på hög.. Det kanske är ett rent familjedrag, världen över :p

Sen påminde du mig om att jag borde dra igång en ny surdeg (struntar i brödbak över sommaren) och så avundas jag dig dina hibiskus :)

Och nere på trissen, jag älskar klematis, har bara en gammal hederlig jackmani just nu, men vill ha många, många fler..

Ha en trevlig vecka!

Britten sa...

Hehehe..ja vem har inte haft leksaker överallt på golvet...♥
Men nu är det andra tider.....♥
Var o såg tvåan i går...*gillar*...den var jättebra!!

Blogg by Maliin Stoor sa...

Vilken härlig dag och kul fotoidé!!!

Må gott


Maliin

Anonym sa...

Att du orkar.
Ge av dig själv och alla dessa underbara inlägg.

Å så kommentaren till mig.
Den om att inte vara stark på mötet. Bara vara mig själv.

Du är så klok.
Min egen goa Ulla-Bella...

H C Barregren sa...

Gott bröd, måste testa :-)

Sylvia sa...

Jättekul att se din dag och njutbar läsning!Tack snälla för receptet. Sk prova idag!
ha det gott!
kram Sylvia

maria sa...

Jag njuter Anni!
Vilka underbara bilder och texter därtill!! Längtar till att ha er alla här hos mig-nu är det inte många veckor kvar... :)