Sidor

20 september 2009

Fototriss och en födelsedag

Veckans fototrisstema är siluett.
Jag envisas med att stava det silhuett.
Temat är ändå detsamma.

Först ut blir en bild jag tog i Riga förra helgen,
från takterrassen på hotel Gutenberg mot bron Akmens tilts.
Vi hade precis ätit klart och måsarna satt perfekt på skorstenarna.

Idag gick jag ut i trädgården, fortsatte på fågeltemat
med att fotografera en rostig metallfågel jag har i en av rabatterna.
Den är köpt i Holland, i slottsträdgården vid Arcen.

Och till sist blommorna på min klematis Summer Snow
som fortfarande blommar
och vid det här laget
har klätt in hela portalen vid utegrillen

så att det inte går att komma fram till lådan med dynor...


Men dessutom har här firats en 16-åring!
Lördagskvällens klo blev i dubbel bemärkelse den hink med
levande kräftor som grannflickan plötsligt lämnade vid dörren!
Idag har de kokats och snart ska de avnjutas, mmmmm...

Jag hann (nästan) ta en bild av kräftkoket innan linsen immade igen...

(Idag har jag bakat surdegsbröd, skördat tomater i växthuset,
vattnat i trädgården,
plockat päron,
kokat björnbärsmarmelad med choklad

och fixat en hel del sådant där smått som aldrig blir gjort.
Men huvudvärken vill inte släppa.)

26 kommentarer:

ViDu sa...

Fin triss. Gillar summer snow. Har just köpt en själv. Grattis till 16-åringen. Hoppas kräftorna smakar bra.

Ulla PE sa...

Har du funderat på att ta det lite lugnt nångång? Jag tänker på huvudvärken liksom ...

P.S. ordverifieringen är GLOGI, dvs glögg på finska 8med borttappade ö-prickar. Undrar vad som var fel på årets Blossaglögg, vet du? D.s.

Cumulunimbus sa...

Rigas takåsar var riktigt imponerande! Gillar dem bäst även om de andra bilderna också var fina!

För övrigt stavar även jag veckans tema precis som du... båda sätten funkar dock enligt ordlistan - härligt att man kan välja! :)

Anne-Lie sa...

Hade helt missat "Fem fnittriga flamsiga i Riga" men fick en trivsam läsning! Verkar som ni fick med massor på er resa!

När det gäller trissen så är det nog den rostiga meltallfågeln som får min röst.

Å sen kan jag säga det att även här har det varit en effektiv dag - fattar inte vad som hänt;-))

Twiggy sa...

Åh, gillar bild nr 1 mycket!!

Ewa sa...

Du är otrolig! Du hinner allt! Kramen♥

Babsan sa...

Riga bilden var outstanding!

Ingrid sa...

Så fina bilder.
Min favorit bild hos dig får nog bli bild nr.2 metallfågeln.
härlig
Kram Ingrid

Monkan sa...

Bilden med metallfågeln var häftigt, snyggt med det rena, bara fågeln och den blå himlen. Favorit i trissen är dock den första bilden, snygg siluett av skorstenarna och fin himlen.

Jag funderade också på att skriva silhuett, siluett kändes så tamt, som att det fattades nåt, men nu känns båda konstiga :-) Jag tror att båda stavningarna är ok faktiskt.

Susjos sa...

Så vackra foton som vanligt!
Är det något fel med årets glögg? Som jag för en gångs skull har beställt? Hm...

Charlotta sa...

Tack för din kommentar. Silhuetterna var verkligen ett häftigt tema och din triss är häftig. Rigasilhuetten med brolinorna blir min favorit bland dina bilder.

Jack sa...

Vilka ljuvliga saker du ägnat dig åt! dina bilder är kanon, gillar den översta bästa!

Birgitta sa...

Riktigt bra siluetttriss!

Lissen sa...

Fin triss.Den översta bilden är jätteläcker, tycker jag.

Carin sa...

Underbara bilder med härkomst från olika hörn i världen. Jag gillar bäst Riga-bilden.

I övrigt en härlig hemsida/blogg. Säljer du smycken? De är så vackra!

Ingrid sa...

Hejsan och tack för din kommentar hos mig!

Vilken fin triss du fått ihop, den första bilden gillar jag bäst även om metallfågeln också är fin.

Ha en fin vecka!/Ingrid

Mona sa...

Hejsan. Vilken fin triss. Min favorit blir bild nr 2...gillar rostiga saker..:)
Hoppas 16 åringen blev nöjd med nöjd med sitt kalas. Ha en riktigt bra vecka.
Kram

Karolina sa...

Tack så mycket!!

Det blev en rolig siluett av fågeln! O dom där kräftorna såg riktigt goda ut, mums!

maria sa...

:( låter jobbigt med huvudvärken, något jag drog omkring på hela förra veckan.... krya på dig!

Janicke sa...

Skönt slut på veckan minus huvudvärken. Lite massage kanske?
Vill skicka ett hjärta men vet inte hur jag ska göra??
Kram i alla fall!

Jah Hollis sa...

Jag accepterar din stavning med.
Och du har tagit fina silhuettbilder. :-)

Mikabella sa...

Haha Annie, jag har precis samma problem! Jag MÅSTE städa...Men...det finns ju så mycket roligt att titta på....Din sida te.x....:)Jätte fin triss!! Nä, skall vi ta oss i kragen och få lite ordning och reda? ;)

Benita sa...

Fina bilder alla tre och din första bild blir min favorit.

Emma sa...

Tack för gratulationen! Vilka härliga bilder du tar! Har du fått kläm på surdegsbrödet nu?

Kram!

Anonym sa...

Vilken underbara bild över takterassen med elledningarna som blir så snygga mot himlen.

Men jag råkade få syn på något som lockade ännu mer - inte har jag några grannar som lämnar sådana delikatesser utanför dörren, får nog gå och kika. Kräftor är en av mina absoluta favoriter och nu när jag är hungrig och ska äta något som inte är lika lockande - radhusbiff, gör det ännu mer ont att se dessa delikatesser =)

/Bildgatan-Avs. Margareta

Bluewhiskey sa...

Åh.. Vad många kablar det är på översta bilden, får taken att likna ett skepp, läckert :)