Sidor

02 maj 2015

Hyacinter i maj, kan man ha det?


Klockan är 07.15 och jag har varit vaken i tre timmar - helt i onödan. Har lätt huvudvärk och inser att dagen blir en seg dag. Ute är det 6 grader och blött i gräset. Jag tar på mig en tröja och tassar ut med kameran.

Längst ned i hörnet på tomten blommar ett gäng scilla. jag kryper ner i det blöta gräset för att få med det matchande blå lilla metallhuset i bakgrunden. Repet som går tvärs över bilden håller en prydnadssyren i lod. Pinnen mitt i bild är min magnolia som inte har några knoppar i år heller.



Men alltså. Hyacinter. I maj. Kan man verkligen ha det? Det är ju en julblomma. Jag får känna efter vad jag tycker, kanske flytta dem till annan plats om de överlever. Nu står de i jordgubbslandet som behöver föryngras. I bakgrunden börjar tulpanerna visa färg och de taggiga rosgrenarna ska förhoppningsvis hindra rådjuren från att kalasa.



Nä, nu går jag in igen. Var är vårvärmen? Jag vill ju kunna sitta här på min trapp och njuta av blommor, fågelkvitter och ekorrtjatter!

25 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Oj, har du varit ute redan, fotat och gjort ett inlägg! Ser så fint ut hos dig trots ruskväder.
Eftersom jag bara använder vita hyacinter till jul, associerar jag de andra färgerna till vår. Härligt att frossa i allehanda vårlökar vid denna tiden.
Busväder här också och det var jag inte alls inställd på. Det blir en dag med skrivbordsarbete istället.
Ha det så gott
Anette

Eva Trillian sa...

Visst kan man njuta av hyacinter i maj :) De vill ju - Du får ta det som en komplimang från naturen :) De trivs hos dig och vill visa sig fina NU!

Leena sa...

Det ser ju härligt, nästan somrigt ut hos dig. Fina bilder där man lätt glömmer bort att våren inte är så skön just idag. Och hyacinter är väl lite julblommor men när de är så fina och välmatade som dina så pryder de sin plats i vilken vårträdgård som helst. Hos oss har det slutat snöa och slasket tinar bort rätt fort, ändå. Men det känns inte som man vill gå och påta i trädgården riktigt ännu ... kanske senare på dagen om solen kommer fram.

Micke sa...

Haha, vad gör man inte för fotokonsten. Bli blöt menar jag ;)

Här är det dåligt på blomfronten, det är bara scillor fulla blomrabatten mot öster och bara där jag har någon så det brukar dröja innan nått annat tittar fram.

Blivit blött här nu på morgonen med då vi hade uppehåll och faktiskt lite sol igår. Just nu modiga 7°

Ja, jag tänkte jag skulle ändra sidan en hel del för få den mobil/platta-vänlig också och nu minskar bilderna automatiskt kan man säga beroende på hur stor skärmen är och ser den ser annorlunda ut om jag håller plattan på högkant eller liggandes.

Sen ryggen då, har ju ramlat och slagit mig i betongtrappa men är ju inte riktigt ryggen som det tagit på utan "överkant vänstra skinkan" kan man säga och det har stört nerver och jag vet inte vad..knappt sovit de första 2 veckorna och nu sover jag, men lite och känns ju en hel del ännu men man börjar ju krypa ur skinnet att bara vara hemma också.

Janicke sa...

Hoppas du får en bra dag inomhus i alla fall. Jag är så fräck och egoistisk att jag gläds åt det kalla vädret som råder för jag har inte kunnat vara på min lott. Helt begravd i flyttkartonger, som du vet. Två kvm mer här men annorlunda disponerat. Går in för att ha det rymligare o har inte alla möbler med mig. Dock alla böcker,hann inte sortera före flytten. Så det gör jag nu, puh. Snart klart!
Kramis ♥

Lisbet sa...

Tack för morgonupplevelsen! Så fint i din trädgård!
Hyacinterna doftar ända hit!
Hoppas din dag är fin fortfarande, trots att värman inte kommit ännu. Kram

Nukke sa...

Oj så vackert med alla dessa blommor !!!

Marcia sa...

Magic! What a beautiful secret garden to get lost in. Thank you for sharing it with us, and thank you for the lovely comment on my Blue Skies post.
Much love!

BP sa...

Vilken (övermänsklig) ansträngning du gjorde för trissen... Rosa hyacinter i allt det blå är faktiskt vackert. Å varför ska de inte slå ut i maj? Min novemberkaktus har blommat sedan april...

Kattastrofen sa...

Vackert med alla fina vårblommor. :)

kariogjon sa...

Våren har kommit långt hos dej. Och så flotta hyacinter! Hoppas dom kommer igen nästa år! Kram. Kari

Vi i Kasperian sa...

Klart man kan ha blommande hyacinter i maj - vem skulle väl veta det bättre än de själva? :D
Vackra blomster i en vacker triss. :)
Berit E

Anneli - A'la Foto sa...

Men brukar inte Hyacinter blomma på våren? Jag blir jätteosäker nu men jag tror det! Kanske inte riktigt så tidigt men definitivt på våren! Däremot de som blommar vid jul är ju drivna av människor att just komma vid vintern. När de lökarna får överleva och planteras ut återgår de till det naturliga som är våren och ljuset! :) De är underbart vackra! Fina bilder rakt av!

cissi sa...

Hyacinter passar väl jättefint på våren! En härlig triss fick du till med alla dina blommor!

JaanaM. sa...

Härliga blombilder!

Kattila sa...

Tänkte att du måste ha vaknat när jag gick och lade mig...men det var ju i går du vaknade så okristligt tidigt. Men visst är hyacints egentligen en vårblomma även om vi förknippar den med jul och som inomhusväxt eller är jag helt ute och cyklar?
Fina bilder oavsett!

Carita Liljendahl sa...

En sådan blomsterprakt, ett fint triss med färgglädje och spirande sommarkänsla!

Spanaren sa...

Vackra trissar!
Hyacinter i maj *njuter*
Tack / kram

Mias Mix sa...

Visst kan man ha det! I mina svärföräldrars trädgård fanns det massor av hyacinter på våren. Men du skulle ju förstås ha blåa hyacinter :)

Kul att du också har en 25-åring! Hoppas det gick bra när du trillade. Ja musklerna känns verkligen efteråt...

KajsaLisa sa...

Klart man kan, vad är det för fel påatt dom växer utomhus och varför skall vi behöva vänta på dina fina bilder till Jul.

Anonym sa...

Härliga blommor!

Semester & Mat sa...

Vackra bilder!
Ingen vårvärme hos oss heller...

trollet sa...

Så fint!! Klart man kan hyacint i rabatten =))

Anonym sa...

Absolut att man kan ha hyacinter i rabatten. Jag köpte en påse blandlökar i höstas och nu står där i min trädgård 2 ståtliga mörklila hyacinter. Urtjusiga. Finfina bilder och blomster :)

kissed by an angel sa...

I guess your humor in this post and I think Hyacinths need also spring temperatures to grow like you...Hyacinths in winter are a business :)
I enjoy your pretty flowers and pictures just a while longer...and after that I visit my Mum :)
I come back later to read your other posts...

Have a wonderful day!!!
Katrin :)