Sidor

09 september 2016

EFIT - en sensommarfredag

Dags för Ett Foto I Timmen igen! Häng med på min dag här hemma!


07.00
Maken har sovmorgon och jag tycker att mönsterkrocken
mellan Nadja Wedins bricka, Barbro Sandells duk
och rullepölsen på makens macka behöver dokumenteras.



8.00
Lillhunken tar bussen till skolan. 



9.00
Yoghurt, linfrö och min gudomligt beroendeframkallande
plommonsylt med kardemumma.
Igår jobbade jag i butiken, imorgon ska jag jobba i butiken
men idag är jag hemma!



10.00
I tisdags hjälpte jag mamma att röja bland textilier. 
Såg till att hon inte sparade på något i onödan.
Det gulgröna tyget var gardiner i mitt tonårsrum (!),
EC är min farmors initialer och tyget i bakgrunden
är något mina föräldrar köpt på resa,
det har jag lovat att fålla så det kan användas.



11.00
Kikar på rapporterna från Drottningholm samtidigt som jag fixar med tygerna.



12.00
Sallad med rödbetor, chèvre rosmarin och valnötter.
I solen med Äldste sonen.



13.00
Ger mig på ett experiment i glasugnen.
Tackolov har jag köpt ugnen begagnad av en mycket erfaren glaskonstnär
så massor av program finns redan,
även detta för gjutning.



14.00
Dags för några timmar i trädgården.



17.00
Jag har grävt upp och flyttat funkia, pioner, rosor, knautia, astilbe
och en perenn som jag ständigt glömmer vad den heter.
Har planterat lökar och rensat ogräs.
Har skördat squash och mangold.
Har glömt att fotografera.
Pustar ut med en tebalja på trappan.



18.00
Öppnar gjutformen till min betongplatta
och konstaterar att den verkar ha blivit bra!
Får rengöra keramiken på söndag.
Gräver ner plattan på sin plats.



19.00
Grillade hamburgare till middag.
Och dansk öl i ett glas jag fick i Bayern.
Trött och nöjd med dagen.



20.00
Nu ska vi se på film!
Läser bloggar gör jag på söndag,
nu vill jag sitta med fötterna högt.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Käre tid vilken dag. Skulle du inte vara ledig? Hoppas du bara gjort sånt som du gillat!

BP sa...

Här fastnar jag helt och hållet på den där underbara betongplattan. Hoppas du visar var den hamnat och hur den blev efter "rengöring".

www.jette.se sa...

Go dag! Så mkt mysiga saker att göra. Vad ska du göra med betongplattan? Nyfiken, för jag gjuter också :) Fast inte idag.

Annette sa...

Det är så kul att följa din dag så här. Första bilden får mig att längta till jul, det är nog bara då vi äter något liknande som pålägg. Plommonsylten låter otroligt god, men mest blir jag orolig över spill på den fina duken... Blå förstås, som skålen :) När jag ser de unga vakterna inser jag att jag börjar bli tant, när jag undrar om de verkligen skulle kunna ingripa om något hände, de är ju så unga :o Smarrig lunch, chèvre kan jag nog föräta mig på, särskilt i den kombinationen och med litet havssalt. Har du redan planterat lökar? Jag skall också göra det, men jag brukar hamnar i oktober innan det händer. Det är alltså inte för tidigt, då kanske jag skulle passa på snart, innan det är så kallt om händerna att pyssla ute i rabatterna. Fina sorter, men inga blå..? Ser fram mot att se den fina betongplattan på sin plats. Ha en fin helg, tittar in igen på söndag till Helgbilden!

Micke sa...

Full rulle hela långa dagen.. förstår varför du tar EFIT-läsarledigt :)

Program ugn? Är det inte bara vämre och en viss tid?

Ariella sa...

Hej
Kikar in på din dag i efterhand. Huua vilken mönsterchock du börjar med!

Nette Cecilia sa...

Fin betongplatta du fick där ,men annars vilken dag du hann med mycket,sitter här i dimman på holmen ,kramen Nette

www.jette.se sa...

så fint det kommer att bli med den fina plattan vid ingången!!

Eva Trillian sa...

Blir nyfiken på var betongplattan har sin givna plats :) Njuter, som vanligt, av din EFIT och önskar att jag hade lika mycket blått hemma, lust för trädgård och energi som du!

Trådanten sa...

Åh så sugen jag blir på att plantera tulpaner nu. Jag har inte riktigt hängt med i svängarna och har inte riktigt förstått att tulpanoflarsäsongen är här. Det måste nog bli en utflykt till blomsteraffären imorgon!

Paula i pörtet sa...

Hej, fastnade vid första fotot, för jag fick en smärre chock! Vilken kombo! Bort med rullsyltan, äter hellre brickan! Haha, så kan man förstås inte säga, så förlåt...
Vilken aktiv efit-dag du hade, men så är du också en kreativ och energisk tjej.
Tack för titten