Sidor

04 september 2016

Istället för Tjejmil och lunchdejt


I fredags hade jag två ärenden att uträtta på stan, ett i Stadshagen och ett nära Centralen. Tyvärr tog jag inte kameran med mig utan det blev bara halvdana mobilbilder, trots att jag planerat att promenera.

Först tog jag Stadshagens färgstarka rulltrappa upp från T-banan, den är verkligen läcker!



Efter mitt möte gick jag ner till Karlbergskanalen och promenerade längs Kungsholmen till Stadshuset.



Kontrasterna mellan det lilla koloniområdet och de nybyggda husen är stor. Undrar just vad de lägenheterna kommer att kosta?



Det är makalöst vackert och fridfullt om man bortser från flåsande joggare. Den här delen av vattnet heter Karlbergssjön. Till vänster ligger Karlbergs slott som gett namn till sjön (som tidigare hette Rörstrandsviken).



Väster om S:t Eriksbron på bilden låg porslinsfabriken Rörstrand och öster om bron byter vattnet namn till Barnhusviken. Namnet kommer från ett barnhus som låg där fram till 1885 (kvarteret heter fortfarande Barnhuset), men på den tiden hette vattnet Rörstrands Sjön. Det nya namnet tillkom först 1966 i samband med att en ny (överdimensionerad) bro byggdes; Barnhusbron. Klart som korvspad, eller?



Klara Sjö heter sista biten ner mot Stadshuset, trots att det är smalare igen. Detta var en riktig vik från Mälaren innan den fylldes igen för att ge markyta till gasverk, järnvägsstation och järnvägsspår.

Flera av Stockholms gamla sjöar har fyllts igen, vilket man kan tycka är tråkigt, men får man veta att det spreds både kolera och malaria vid dessa sjöar eftersom de användes som soptippar, känns det lite annorlunda. Stan var fattigare förr.



Ja, till sist var jag vid Centralen där jag uträttade mitt andra ärende och kunde testa nyöppnade nedgången till Centralen, T-Centralen och blivande Citybanan. Alldeles blankt och glasigt.



Så blev det lördag och jag fixade med mitt glas och min trädgård. Egentligen skulle jag deltagit i Tjejmilen, men det tyckte inte min hosta. Tror att jag ska sluta anmäla mig till loppet, jag är visst alltid mer eller mindre sjuk så här års!



Lyckades få den förkylde maken att bygga en gjutram åt mig, lade dit keramikblad och de Mackintoshrosor jag gjort i keramik och ursprungligen tänkt ha på ett bord. (Det är baksidan av keramiken ni ser på bilden.) Sedan fick äldste sonen kämpa med betongblandningen och så pytsade vi ut den i formen. Dessvärre tror jag att min keramik rörde på sig, så frågan är hur det ser ut när det brunnit färdigt och jag kan vända på hela den tunga plattan ...



Idag fick jag rycka in och jobba i butiken, det hade blivit strul med arbetsschemat. I min låda fanns en present från en av mina kollegor, snacka om att jag blev glad!

Sedan var det fullt ös med kunder plus att min dubbelhaka Anne-Lie kom förbi en stund. Vi skulle egentligen ätit lunch ihop, men nu jobbade jag istället. Jag skulle stängt butiken kl 17, men det kom hela tiden nya kunder så först en halvtimme senare kunde jag stänga dörrarna. Och då var det något knas med dagskassan. Inte beloppet, men rapporterna. Suck. När jag väl kom till Centralen var jag jättetrött och hade just missat ett tåg. Jag gick in på Coop och handlade i väntan på nästa tåg, men precis innan det skulle gå insåg jag att mobilen var kvar i butiken! Bara att åka tillbaka till Gamla Stan och knalla tillbaka i gränderna.

Tre timmar efter att butiken skulle ha stängts var jag äntligen hemma ...

17 kommentarer:

Beppan sa...

Skoj att få följa med på din promenad! Karlbergs slott - där har jag varit på bal och annat trevligt för länge sedan. Härliga minnen...
Oj - hade du tänkt springa tjejmilen! Bra att du lyssnade på kroppen.
Spännande med betonggjutning. Har skaffat bok om detta och tänkt testa. Inte kommit längre än så so far. Visst får vi se resultatet av din gjutning?!

Beppan sa...

Honung undrade du över. Ett svagt år för oss tyvärr. Två svaga samhällen gav inte mycket. Nu har vi totalt fyra kupor varav två rätt starka och två svärmar från slutet på juli. Hoppas de är tillräckligt starka så de klarar vintern. Då kan det bli en hel del nästa sommar - om vädret blir bra.

BP sa...

Rulltrappan såg du ju hos mig med. Fast jag fotade den vid Östra Station. Kul att de får vara kvar efter Pride festivalen. Man blir ju glad av dem.

Bäst att du låter bli att anmäla dig till tjejmilen i framtiden. Du verkar ju tajma dina förkylningar perfekt för att slippa springa och plåga dig. Ganska bra tajming om du frågar mig;-)

Promenadvägen du tagit känner jag mycket väl igen. Maken och jag har gått den ett antal gånger och vi älskar den. Snacka om att vara på landet mitt i en huvudstad.

Å som vanligt gällde "fullt ös, medvedslöst hos dig".

Susjos sa...

Oj, du är verkligen påläst vad gäller Stockholms historia! Tack för all info, och härliga foton. Ditt blåa glas är underbart vackert!
..men så trist att behöva åka tillbaka för att hämta mobilen...tur du inte hade bråttom!
Hoppas nu du är bättre från din hosta! kram :-)

KajsaLisa sa...

Det är fint att gå vid Karlbergskanalen, jag har paddlat havskajak flera gånger där. Vad lägenheterna kommer att kosta vill vi nog inte veta. Sen den fina bilden på rulltrappan, du har fotat Stadshagen, BP östra Station och jag T-centralen. Regnbågsrulltrappor verka bli en trend.

Helen sa...

Det var väldigt intressant att följa med på din promenad, för mig som norrlänning är det du skriver helt nytt men intressant. Svårt att föreställa sig hur det var i Stockholm när malaria och kolera härjade!! Det kan inte ha varit lätt.

Rulltrappan är verkligen jätteläcker!

Tove Steinbo sa...

Hei. Det er første gang jeg er inne på din blogg. Så den hos Vilt og Vakkert.
Stockholm er en flott by - veldig vakker.
Og jeg som jobber med farger ble mycke begeistret for rulletrappen!
Hilsen fra www.fargeneforteller.blogspot.com.

Lisbet sa...

Tack för guidningen! Fina bilder trots mobilen, det är fotografen som fixar fina bilder!
Nu måste du sköta om dig själv lite grann också! Ta lite lugnt mellan varven!
Vilken fin rulltrappa i fina Stockholm!

Violen sa...

Tack för en trevlig Stockholmspromenad! Rulltrappan är riktigt läcker, ska spana in den när jag kommer till storstaden!
Hoppas du kryar på dig och att hostan försvinner!

Stare Ström sa...

Trevlig promenad!

Eva Trillian sa...

Vackert väder, vackra vyer - tack för promenaden! :)
Jobbigt slut på dagen när du redan var slut, Skönt att även sådana delar av dagarna tar slut!

Anonym sa...

Tack för promenaden. Men oj vilken lång dag och wow vilka vackra konstverk. Det finns dagar man vill glömma, åtminstone är det så för mig ibland... Jag hade en sån dag i söndags på jobbet. Jag ville verkligen bara kasta in handduken redan klockan 07.00 och bara gå hem igen men självklart gör jag inte det.. Har ju mina patienten att ta hand om och goa kollegor jag aldrig skulle lämna i sticket men dagen ville jag helst bara stryka ur almanackan... Hoppas att du får en fantastisk vecka!! Kram

amo sin blogg sa...

Fint innlegg med vakre fargar og spennande bilder !
Takk for besøk i bloggen min.

Helsing Anne-Mari

Anonym sa...

Tack för att vi fick vara med på din promenad! Bilder av Stockholm på ett sätt jag inte sett det förut. Väldigt trevligt och intressant information också.
Ha det bra!

Mias Mix sa...

Vad jobbigt det blev på slutet. Ingen rolig känsla när du kom på att telefonen var kvar i butiken. Men jättekul att få följa med på promenad i Stockholm! Fick lära mig mycket nytt. Och många fina bilder. Tycker Stockholm är en av Europas vackraste huvudstäder. Just att det är så mycket vatten överallt gör det extra vackert.
Spännande om gjutning blev bra. Håller tummarna!

Mias Mix sa...

Vad jobbigt det blev på slutet. Ingen rolig känsla när du kom på att telefonen var kvar i butiken. Men jättekul att få följa med på promenad i Stockholm! Fick lära mig mycket nytt. Och många fina bilder. Tycker Stockholm är en av Europas vackraste huvudstäder. Just att det är så mycket vatten överallt gör det extra vackert.
Spännande om gjutning blev bra. Håller tummarna!

Scaniatjejen sa...

Vilken härlig promenad! Cool rulltrappa, har inte sett något liknande. Tuff avslutning på dagen, ibland verkar allt vara emot en. Hoppas du fick en skön kväll iaf och att du kryar på dig!=)