Sidor

11 september 2016

Tur att det är måndag imorgon!


Fredagen hemma beskrev jag i min EFIT, men på lördagen var det dags att jobba igen. Jag hann njuta av min tebalja i morgonsolen på trappan innan jag åkte in till stan.



Det var halvmara, seglingstävlingar, bilfritt i city, konserter, kulturmiljövandringar i Gamla stan och flera andra jippon plus fantastisk sol och värme. Av detta märkte jag ingenting där jag stod i butiken (mer än att det var mycket folk!), men på väg till Centralen såg jag det jag tror var allra sista löparen i halvmaran. Efter henne togs alla avspärrningar bort.



Hemma skapade jag mitt eget paradis med ett glas sangria vid hibiskusträden. Sedan blev det hämtpizza och film.



Fast fullt så fridfull var inte lördagsmorgonen som det lät ovan. Mitt experiment i glasugnen (se EFIT-inlägget) började skena iväg. Jag trodde att toppvärmen skulle vara 860 grader, men det inmatade programmet fortsatte upp mot 950 och tänkte stanna där i tre timmar! Då insåg jag att jag borde kollat programmet innan jag drog igång ugnen, så jag slog helt enkelt av huvudströmbrytaren. Tur att detta skedde när jag var hemma!

Idag kunde jag öppna och se resultatet som inte alls blev så illa. Däremot blev avsvalningen helt okontrollerad så glasskivan är oanvändbar, den kan ha fått inbyggda spänningar av att jag slog av strömmen.



Glaset hade smält ner i ett terrakottafat och jag kan inte låta bli att tycka att det är kul att det står "MADE IN ITALY" efter keramikfatet. Jag får se om jag kan hitta ett fat utan text till nästa försök.



När jag istället lade in ett gäng gamla ölflaskor i ugnen såg jag till att programmera ugnen ordentligt själv. Ett nytt experiment som ska bli spännande att se resultatet av. I värsta fall har flaskorna rullat runt i ugnen och fastnat i varandra ...



Sedan blandade jag färg. Marmoreringen var superläcker, men slutfärgen blev helt fel.



Jag målade min betongplatta från förra helgen och den turkosblå nyansen blev alldeles för stark. Detta får jag åtgärda med ny färg eller smuts eller repor eller på något annat sätt. Keramiken blev i alla fall helt okej, även om det var knepigt att se var kanterna gick och få dem hyfsat snygga.



Mycket trädgårdsfix har det blivit. Trots sommarens torka blir det massor av björnbär, äpplen och gråpäron. Vårt andra plommonträd (tror det är ett Jubileum) har också gett förhållandevis mycket frukt, men tyvärr är de plommonen svåra att skörda och har ett tjockt syrligt skal. Jag bestämde helt enkelt att trädet skulle bort! Med tanke på hur mycket frukt jag får från det tidiga plommonträdet (Herman) orkar jag inte med ett till! När jag jobbade på lördagen fick Lillhunken leka med tigersågen och kapa trädet. Det gillade han!



Och så sågades det rejält i både morellen och gråpäronträdet. Jag pekade och maken sågade. Därefter tog han bort en hel del av årets vattenskott i äppelträden.
Sedan kom mina föräldrar på besök, jag bjöd på lite vin men mamma skvimpade ut ett glas över Lillhunken och duken. När de gått lagade jag middag och sedan släpade jag bort alla nedsågade grenar och sedan duschade jag och nu sitter jag här. Puh.

Undrar vad jag ska göra imorgon? :-)

14 kommentarer:

Mias Mix sa...

Puh kan man lugnt säga. Tycker du ska unna dig en dag i en skön soffa/fåtölj med en god bok och en balja te!
Vilken tur att du var hemma när ugnen skenade iväg. Lite läskigt med så höga temperaturer. Den där marmoreringen är hur läcker som helst. Tänk om det kunde bli så när man är klar :)
Tänk att alla män tycker det är så kul att gå lös med motorsågen :) Samma här! Fast han är så snabb så han hinner ta alldeles för mycket innan jag hinner hejda honom...
Ha en riktigt skön vecka!

BP sa...

För att svara på din fråga - VILA!
Gillar dina fräcka experiment, som jag aldrig skulle våga genomföra själv. Tycker precis som du att den där marmoreringgrunkan är urläcker. Ser inget fel på slutfärgen, men det är ju som är experten.

Å om jag läser om ert trädgårdsarbete så minns jag min uppväxt, där vi också hade en massa träd, gräsmattor, rabatter med mera. Redan som liten bestämde jag mig att aldrig bosätta mig i ett hus utan i en lägenhet där det inte finns någon trädgård eller annat underhåll att sköta om...

Eva Trillian sa...

Kanske är måndagen en bra vilodag? :)
Mycket vackert i dina bilder - men vackrast är nog björnbären. Som juveler :)

Helen sa...

Puh, kan jag bara instämma när jag läser allt som du hunnit denna helg. Du har dessutom fotograferat och bloggat på detta. Visst är det kul att vara produktiv men ibland behöver man vila så försök ta det lite lugnt efter allt detta.

Violen sa...

Får jag föreslå att du sätter dig mer med din tebalja och bara är några timmar, kopplar av med andra ord! Kul att följa dina äventyr på glasfronten, vissa dagar vill det sig inte men du får kanske en och annan kreativ idé i alla fall!

Stare Ström sa...

Hektiskt! Kul att få se dina experiment!

KajsaLisa sa...

Marmoreringen blev jätteläcker, kul experiment. Glas är ett spännande material.

Cari sa...

Vad hade du hoppats att experimentet i glasugnen skulle bli? Du har kanske berättat men jag glömt. Kan du göra om glaset om det nu är spänningar i det?
Så härligt med er trädgård som ger så mycket frukt. Vi fick plocka äpplen hos "gamla grannar" dvs från tiden i villan och nu har vi 70 liter äppelmust hemma. Underbart.
Önskar dig en fortsatt härlig vecka med sommartemperaturer och sol.

Anni sa...

Cari; det var första gången jag provade att gjuta glas i ugnen, ett bra sätt att använda upp alla spillbitar och skapa ett unikt mönster som inte går att skära fram. Den gjutna plattan kan sedan användas på flera olika sätt. Jag kommer att arbeta vidare med den platta jag fick fram men kan inte sälja resultatet eftersom jag inte kan garantera att det inte spricker vid senare tillfälle.

Janicke sa...

Vilka äventyr med ugnen! Ser fram emot att få se hur det blir med flaskorna. Spännande idé.
Björnbären! Jag längtar efter mina, är hemma nu efter en vecka men kan nog inte komma ut till lotten förrän till helgen.
Hoppas att inte allt har torkat bort. Fantastiskt med en så här fin höst.

Anonym sa...

Puh, ja det kan man lätt säga ;) MEN vilket fantastiskt läcker glaskonst du skapat. Jag ser små enögda vänliga monster som samlats i en ring och färgerna är ju helt fantastiska. Hoppas du får en riktigt härlig vecka så här i vackra september. Kram på dig

anemonen sa...

Gillar experimentlustan som du har och din vackra alster. Vilken sisu du besitter. Beundrar den.

Barbro sa...

Så spännande med glaskonsten. Det skulle jag vilja prova. Fina men oförutsagda resultat verkar det som. Det där med att såga i trädgården är i högsta grad något som även vi skulle ta tag i. Även om våra träd inte ger några andra frukter än sura rönnbär.
Björnbären ser läckra ut, även om jag aldrig smakat dem ofrysta.

Susjos sa...

Full fart hos dej också Anni!! Hoppas du tagit det lugnt i början av denna vecka...Kram på dej!