Sidor

20 september 2016

Monthly Makers bokstäver och ord


Mitt bidrag till Monthly Makers tema "Bokstäver och ord" blev inte alls det jag först tänkt göra, utan något helt annat. Häng med i processen!

Jag skar kvadrater i vitflammigt glas och fäste glasfrit (glaskross), stringers (smala glaspinnar) och millifiori (små glasblommor) på kvadraterna i en tackfusebränning (ugnen går upp till 760 grader).



I väntan på att glasugnen skulle bli klar letade jag fram de Darth Vader jag gjorde i freeze-and-fuse-teknik till Monthly Makers tema "Glas" och några döskallar jag gjutit med hjälp av den stengodsform jag tidigare gjort på keramiken.



Efter ett dygn var ugnen klar och jag kunde placera ut mina figurer och dra igång en slumpingbränning (ugnen går upp till 700 grader). Jag har i tidigare bränningar sett att tackfusevärmen är för hög för att döskallarna ska behålla sin form, annars hade jag kunnat bränna dem redan i första ugnen.



Efter ytterligare ett dygn i glasugnen kunde jag texta med glas- och porslinspenna. Den färgen behöver torka i några timmar innan den fixeras i vanliga köksugnen på 160 grader. Lite ångrar jag att jag inte textade med versaler, nu känns det lite för mycket som "jag" när jag ser min egna handstil.



Till sist ramade jag in plattorna i mörkblå ramar och hängde upp på utställningen. Redan första kvällen sålde jag två av de totalt sex tavlor jag gjort! Så kul!

7 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

Use the fork, Luke och Many have eaten here är mina favoriter! Tycker det bröt av fint med det handskrivna mot den strama ramen :) Och häftigt att få ta del av alla steg i processen - det är svårt för den oinvigde att förstå hur mycket arbete som ligger bakom glashantverk!

Nette Cecilia sa...

Så fin utställning du hade, tänk om jag ändå vore lite närmare men det är nog lugnt och skönt här på min sida världen .Det där med glas är väldigt intressant har gjort några små saker på kurs en gång,kramen Nette

BP sa...

Så himla kul idé och toppen att du sålde två redan första dagen. Du är verkligen en idéspruta som saknar motstycke!

Tycker att dina texter är bra. Versaler är mera svårlästa och ganska opersonliga.

Anna María sa...

Vilket roligt bidrag! "Use the fork Luke" var ju himla fyndigt dessutom. :P

Borgmästaren sa...

Så kul att du sålde några direkt. Jag förstår varför - fyndiga och fint utförda!

Wilda sa...

Fint att du fortsatte på ett tidigare projekt. Och så häftigt det blev! Gillar verkligen din handstil och förstår att de sålde som smör!

Mikaela sa...

Åh vad roliga, use the fork! Haha! Superfina allihop!