Sidor

02 januari 2017

Årets sista helg


Maken fortsatte att bygga om i köket i mellandagarna. Våra skåpstommar är från IKEA, köpta 1992, men vi har gjort egna luckor. Bänkskåpen består enbart av lådor, så innan IKEA bytte köksmodell köpte vi nya lådor för att kunna byta ut de gamla allt eftersom de blev slitna. En sliten låda bytte maken direkt den gången, men självklart var det inte bara att byta rakt av utan det krävdes en hel del snickrande, så övriga lådor har fått stå i garaget i väntan på att arbetet ska ske. Nu tyckte han uppenbarligen att det var dags.

Att de nya lådorna inte rymmer lika mycket som de gamla fick vissa följdeffekter, om man säger. Jag slapp alltså inte undan, utan fick ägna en del tid åt nyttigt röjande bl a i den låda där allt gammalt pysselmaterial fyra barn har lekt med under många år fanns. Vilket ledde till att jag fick rensa i några lådor och skåp i matsalen osv osv.



Då var det väldigt skönt att få smita iväg på tjejmiddag på torsdagskvällen. Jag hade förrätten och gjorde återigen den brysselkålssallad som jag gjort till julbordet. Vi hade temat Mellandagsrea, så jag tyckte att den passade.

Jag serverade den på det större keramikfat jag gjort och faktiskt så sålde jag fatet till en av de andra tjejerna och gick tomhänt hem!



På fredagen firades Djurgården på Globen, fast själva födelsedagen var den 12 mars (Lillhunken är född på Djurgårdens 110 årsdag, en sann fullträff!). Matchen till ära spelade man i en replika av 1962 års dräkt, så nostalgiskt snygg! Dessutom vanns matchen mot serieledarna!



På nyårsafton åkte vi och storhandlade för att fylla den tomma kylen, sedan kollade jag vad mina föräldrar skulle göra på kvällen. Som så många gånger förr kom de hit och firade med oss. Pappa stod för ostron och hummer, vi stod för köttfondue och pannacotta. De hemmaboende sönerna firade också med oss.



Nyårsdagen har jag tillbringat framför teven i total avkoppling. Hämtade inte ens kameran utan bjuder på en halvtaskig mobilbild. Imorgon är det måndag, så då är det väl dags för det där nya livet. Eller?

14 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Låter som vanligt som en produktiv och härlig helg! Din brysselkålssallad ser enormt god ut och jag förstår att du inte kom hem med det fatet för det lilla jag ser av det så ser det helt fantastiskt ut!

God fortsättning!

Helen sa...

Det brukar få följdverkningar när man börjar röja men det är så skönt när det är gjort! Mysigt att fira nyårsafton med familjen med tre generationer närvarande.

God fortsättning!

Annette sa...

Den brysselkålssalladen måste jag också göra, den ser väldigt god ut med granatäppelkärnorna på. Jag förstår att någon ville behålla fatet, det är så otroligt vackert!

Här är receptet på Skagentårtan som du bad om: https://justnujusthar.com/2017/01/02/skagentarta/

God fortsättning!

Marit sa...

Litt språkvansker her, men hadde du laget det fatet? Det var utrolig flott!

Ha en fin ny uke!

Cari sa...

Är de ny-gamla lådorna mindre? Så tokigt.

Marit sa...

Nå har jeg sett igjennom keramikken din, og du verden så mye fint du lager! Jeg blir så imponert :)

Ha en fortsatt fin dag!

Nette Cecilia sa...

Ni hinner med mycket ni här bara jobbar vi .kramen Nette

Janicke sa...

Ah, den där salladen ... Och ostron! Guså gott.
Önskar dig många sköna stunder i fåtöljen.
Nya livet? Nja, jag blir mer än nöjd om mitt fortsätter som det är. Kram på dig!

BP sa...

För en gångs skull lät du maken jobba mera än vad du brukar göra. Vet inte ur länge har läst din blogg, men kan inte minnas att du någonsin skrivit att du tillbringade en hel dag i total avkoppling;-) Kanske det där är ditt nya liv:-)

Anne-Lie sa...

Sicken tur att lillhunken kom på rätt dag - annars hade du ju fått fortsätta barnaalstrandet så att det tillslut kom någon på rätt dag :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, sånn skal det nye året ønskes velkommen, med senkte skuldre! Godt å slappe av etter en travel julefeiring. Jeg gjorde det motsatte - kjørte 2 timer for å være sammen med gamle venner, men angrer ikke på det!
Nå er det full fart igjen på jobben.

Takk for nydelig julesmykke, har brukt det mye i jula ;:OD)
Ønsker deg et godt og fredelig nytt år :_OD)

KajsaLisa sa...

Det nya livet är överreklamerat :) Kul helgskildring med fina bilder.

Borgmästaren sa...

Härligt att få lite uppfräschning hemma och kanske också skönt att rensa lite? Vi har flyttat på jobbet och det var otroligt skönt att få rensa och rensa...

Salladen ser bara för fin ut med alla färger!

Det stämmer att jag inte missade finalen i Konstnärsdrömmen men det blev inte alls den jag tänkt mig. Hade hoppats på Joakim Karkea och var helt förvånad i början över den som vann, men med lite eftertanke tycker jag det kanske fanns en logik i det. Visar kanske mest av allt att jag har komplett bristande insikt i hur en curator tänker. Hoppas det kommer en ny säsong för det var en rolig programidé.

Önskar dig en god fortsättning!

Vilt og vakkert sa...

Heisann.... det var kun i Friluftsåret 2015 at BSW fant sted hver søndag. Opprinnelig var det BSW én søndag i året, men så kom det forslag om en søndag i hver årstid. I høst ble det foreslått en uke satt av hver årstid, men da forsvant ideén om at vi går "nesten samtidig" på hver vår tur. For å imøtekomme det forslaget ble det derfor i år for første gang arrangert BNYW en uke ved nyttår, altså denne uka der det er opp til hver enkelt å gå sju turer eller bare en tur i perioden 1.- 8. januar. Deretter er det søndagene på de fastsatte datoene for vinter, vår, sommer og høst i 2017 som gjelder.
Fikk jeg forklart meg godt nok?
Det er ikke så strevsom som med ett foto i timen!
Artig utfordring det også, men litt for hektisk for meg!
Ha en riktig flott dag, Anni ;:OD)