Sidor

09 januari 2017

Sista jullovshelgen


Bortbjudna på middag hos goda vänner på trettondagsafton. Maken var lite småförkyld och det var svinkallt ute, så vi tog bilen.



Det är verkligen mysigt att få sitta ned vid ett vackert dukat bord och njuta av genomtänkta, goda och lyxiga rätter. Vi fick till och med champagne till förrätten!



Älggrytan var så god att den glömde jag fotografera.



Fyra mogna ostar och lite marmelad som jag kokat och gett till värdfolket vid ett annat tillfälle.



Den franska chokladtårtan glömde jag också att fotografera, men de amerikanska chokladkyssarna hamnade på bild!



Hungriga koltrastar, nysnö och rejält med minusgrader höll mig inne större delen av helgen. Som mest har jag räknat till 18 trastar, det är som en scen ur Hitchcocks Fåglarna att öppna ytterdörren! Till slut blev jag tvungen att gå ut för att handla mer äpplen till dem.



Men innan dess hann jag utnyttja att Mellangrabben sov över. Han fick fixa en gång genom nysnön ner till grinden. Jag tog hand om snön vid bilinfarten efter att jag handlat.

Och sedan kom plogbilen, så nu ligger en två meter bred och blytung plogvall på vår sida gatan. Hur svårt kan det vara att vinkla bladet när man kör förbi en port/grind/infart istället för att proppa igen det som skyfflats bort för hand?



Söndagen ägnade jag åt att plocka undan julen. Hade bestämt mig för att rensa ordentligt och det gav resultat, en hel flyttkartong med julpryttlar försvann! Två stora kassar ska till Erikshjälpen med ljuskedjor och pynt vi inte använder, en kasse fylldes med skräp. Så skönt!

Nu måste jag köpa vårblommor till mina huvuden, de ser lite nakna ut.



Repriserar onsdagens julfoto för kontrastens skull!

16 kommentarer:

Beppan sa...

Mumsiga mat hos dig - brukar väl vara så :-)
Och så snö - fint och ljust med lagom täcke.
Skönt få rensa i pryttlarna. Det brukar samlas
en hel del med åren.

Marit sa...

Maten så herlig ut! Jeg misunner deg snøen, for det blir så lyst og fint med litt nysnø. Fuglene hos deg er heldigesom får epler. Detskal jeg også gi de her :)
Ønsker deg en ny fin uke!

Stare Ström sa...

Det är märkligt men det är lika roligt att plocka bort julsakerna som att plocka fram dem!Har gjort precis som du, det som inte kommer fram, slängs.

Violen sa...

Så mycket god mat! Inte konstigt att du glömde fotografera ibland! Nu är det skönt att helgerna är över och julsakerna undanplockade! Några fräscha vårblommor sitter inte fel så här års! Själv har jag ett fång färgglada tulpaner på köksbordet.

cissi sa...

Så härligt att se att fler glömmer att fota maten. :)
Här har julen också städats bort, känns skönt med en bukett tulpaner på bordet istället för en vissen amaryllis......vi går mot ljusare tider igen! :)

Åke sa...

Härliga rätter :) Fint dokumenterat som alltid ;)

Nette Cecilia sa...

Vet inte när vi ska hinna plocka undan julen min man sover just inför nattens arbete .Så mycket trastar ja dom är nog glada för äpplen dom ,kramen Nette

Helen sa...

Maten låter fantastiskt god och det som fångats på bilder ser bra ut. Vilken skillnade det kan bli med julpyntat fönster och inte julpyntat, det är lika trevligt bägge men just nu känns det skönt att plocka bort julsakerna. Skönt att få rensa emellanåt, det känns alltid bra.

Karin sa...

Håller på med samma mormorstäcke som jag har haft i fem år. Alla rutor är färdigvirkade, men jag virkar ihop mitt täcke. Det är där jag är nu, och det går SÅ SAKTA. Nu har jag inte gjort något på månader.
Kramar och god fortsättning på det nya året!
Kram Karin

KajsaLisa sa...

Riktigt mumsiga bilder, älggrytan såg god ut. När det gäller fatet du var nyfiken på är det gjort på Lindshammars glasbruk. Samma som gjort obelisken på Sergels Torg, tyvärr numera nedlagt.
Det gjordes i en limiterad upplaga till friidrottsEM 2006av Ulla Ohlson.
Jättesnyggt när solen skiner genom det.

BP sa...

Det var då en himla tur att du åtminstone inte glömde att fota den delikata förrätten - MUMS:-)
Åsså gissar jag att mellansonen älskade att göra en "gågata" åt er - NOT;-) Japp, känner igen det där med plogbilen. Den lämnar plogvallar på vår parkering. Såååå kul att skyffla bort - NOT!
Åsså föredrar jag den vanliga "utsikten" i ditt kök jämfört med din julvariant:-)

Unknown sa...

Att bli bjuden på god mat är inte fy skam.
Det blir en viss färgeffekt efter ditt julpyntsrens.
/Kiki

Barbro sa...

Dina bilder får det att vattnas i munnen. Mums!
Ja, det där med plogbilen känner jag igen. Visst borde de sakta ner åtminstone.
Vilken skillnad på bordsbilderna.
Nu får vi se fram mot nya tider.

Mias Mix sa...

Mmm så mycket gott ni åt och drack! Älskar champagne!! Och visst är det skönt att få bort julen. Lika skönt som det är mysigt att ta fram allt. Och visst är det irriterande med plogbilens vallar!! Grr!!
Och så ett par svar: Angående det där fiket, visst ligger det mitt bland alla villor. Det är ett gammalt hus med massa lägenheter och de som äger huset började med en liten ljusbod. Sen utökade de med att ta emot busslaster med folk som lyssnar på föredrag om ljus. Och sen blev det café också. Kommer du till Gnesta någon gång kan jag rekommendera både ljusboden och caféet. Jag har haft HLR-utbildning för dem och en av tjejerna som jobbar där fick lov att använda sina kunskaper under julen nu och räddade livet på sitt tvååriga systerbarn.
Och ang uppvärmning har vi luftvärmepump men den pallar inte med när det blir 20-25 minus ute. Och i vardagsrummet har vi inga element alls...
Mailar dig någon dag angående glaskursen. Vi vill fortfarande ha en kurs för min väninna som fyller nu i januari men hon är sjuk så vi får skjuta fram det några månader. Ha det bra! Kram

Eva Trillian sa...

Högt betyg på mat när man inte hinner fota den innan den är uppäten ;)
Fint att du matar fåglarna - det behöver de!
Sv: För att hinna läsa gör jag tid för det. Det är lätt att tiden äts upp av TV eller dator - och det gjorde de några år ... men då blev det mer stickat och virkat, å andra sidan ;) Huvudsaken är nog att man kopplar av på något vis!

Susanne sa...

Så varmt, mysigt och ombonat ni har, jul som annan dag. Som någon annan skrev här ovan så är det lika mysigt att plocka fram julen som det är skönt när den packas undan. Och precis som du så gick även jag igenom varenda liten julpryttel och sorterade, rensade och märkte kartonger denna gång. Det är sånt som måste göras och som efteråt känns så där barnsligt härligt!! Åtminstone är jag en sån som mår bäst att få bocka av dom där listorna som byggs upp under året. Just nu här hemma plockas sommaren fram. Nu är det inte långt kvar tills vi äntrar sol och värme. SOM jag längtar!! Ha det gott!!