Sidor

12 januari 2017

Min favorit; växt, vinkel, rabatt - vad?


När Blommig fredag har temat Min favorit blir det svårt. I våras var temat begränsat till favorit om våren och det var i alla fall lite enklare. Den här gången började jag samla på mig blombilder i hög tills jag insåg att det inte fungerar!

Väljer istället att visa en bildvinkel mot min veranda, en vy som är en favorit under första delen av sommaren, men som blivit ett problem allt eftersom torkan drabbar växterna.

På våren blommar min äng av narcisser under "Kungsankörsbäret". Jag har grävt ner lökar i flera år och njuter för fullt när de blommar.



I slutet av maj börjar blåregnet blomma, det planterade jag för ca 20 år sedan och jag tror att det har blommat i stort sett från start!



Nu håller jag det strikt längs med verandan, vill inte att det ska fortsätta runt huset.



Sedan går det fort. Pioner, rosor och smällspirea blommar frikostigt i juni.



Men sedan mattas allting av. Stockrosorna brukar bli fina tills de drabbas av rost. Vissa lavendelplantor stortrivs, andra dör. Flammentanz-rosen frodas, men andra rosor jag planterat har kanske börjat blomma överdådigt för att sedan få rost och bli mer av skelett.

Några år har jag planterat Rosenskära som växt sig höga, andra år vill de inte alls. Rabatten är torr med lerjord i söderläge. Jag förbättrar med kogödsel, men det verkar inte hjälpa tillräckligt.



Min älskade Louise Odier får gärna växa sig lika stor och frodig som Flammentanz på andra hörnet!

Har ni något tips på vad jag ska göra för att rabatten ska vara snygg långt in på hösten, för att slippa gapande hål efter junis överdådiga blomning?

13 kommentarer:

cissi sa...

Så fina bilder, de får mej verkligen att längta till sommaren.
Själv fyller jag ut rabatter med olika hostor, lungört och ormbunkar, växter som så att säga håller formen och färgen hela sommaren.

BP sa...

Rena rama botaniska trädgården här hos dig! Du går verkligen "all in" med dina blommor/växter. Vilket jobb!!!
Då jag bor i lägenhet med en balkong som är totalt befriad från blommor/växter kan jag tyvärr inte ge dig några tips om hur du kan bli av med gapande hål... som jag inte ens sr på dina bilder - hålen alltså.

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbar vy du visar! En av mina gruppfavoriter (perenn) skulle platsa mycket bra att fylla ut med; Alunrot!!
Eftersom den är så lättförökad så kan man börja med några få för att sen dela och flytta ut i "hålen" under hela säsongen. Finns också i bladfärger som kan anpassas till vad som redan växer i rabatten.
Kram
Susie

Maribel sa...

Helt fantastiskt, vilken blomsterprakt. Här blir min favorit blåregnet. Har planterat ett för några år sedan, men förra sommaren vissnade den plötsligt. Vi får se om det är något liv i den i år. I min fantasi såg jag det precis som ditt, full av blomklasar som hängde ner.
Trevlig helg /Marika

Trädgård i Torslanda sa...

Förstår att det är en favoritvy. Och så omväxlande över året. Måste vara underbar inifrån också.
//Helene

Eva Trillian sa...

Din trädgård måste vara en stor inspiration för de trädgårdsintresserade som får komma in och njuta av prakten då ni har dagar med öppen trädgård - för det har jag för mig att du brukar ha!
Dina bilder gör gott för en trött själv som letar ljusglimtar vid datorn :) ute snöslaskar det, på min skärm är det vår!
Tack för dina kommentarer hos mig - speciellt värmande kändes den där du ordledes ställde dig vid min sida och förstod vad jag reagerat på. Speciellt tack för den!
Önskar dig en fin helg :) Hoppas vädret är gott och dagarna ljusa!

Anette sa...

Det var njutbart att se din fägring. Skulle gärna ha blå regn men bor på fel ställe. Vackra rosor.
Trevlig helg
Anette

Carina sa...

Väldigt bra vinkling och av de vackra bilderna blev bilden med blåregnsbården en favorit. Förstår att ni längtar efter de olika intrycken.

Ha det gott! Carina

Villrose sa...

Åh! Helt fantastisk rundt verandaen! Særlig med blåregn - som ikke går særlig bra her. Louise Odier blir sikkert stor. Her har dem utviklet seg til klatreroser.
God helg!

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Förstår att det blir torrt torra somrar. Vill du ha lättskötta torktåliga perenner som är fina långt in på hösten sätt t ex ulleternell, nävor stäppsalvia lavendel, kärleksört eller så gör något helt annat -plantera en måbärhäck som klipps i fönsterhöjd. Vill du ha höga perenner är bolltistel, kungsljus, axveronica eller perovskia ett alternativ med framkant av låga lammöron.
Bar lite tips!
ha det gott/ Luna

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Praktfullt blåregn. Det måste dofta underbart när det blommar. Louise Odier har varit en av mina favoritrosor men här får den alltid svartfäckssjuka i massor, tyvärr.
Trevlig helg!
Birgitta

Carita och Bertel sa...

Åh blåregn skulle vara en av mina favoriter också. Den jag har är inte någon favorit ännu. Jag har sått den själv och väntar i första hand att den ska överleva några vintrar. Jag har provat två gånger och misslyckats. Nu har jag planterat den så skyddat det går hos oss så vi får se. Ha det fint. Carita

Annette sa...

Ni har det så fint! Här är det också lerjord, normalt sett, men när huset byggdes verkar det som om de har fraktat dit annan slags jord som är väldigt porös och luftig. Dessutom har vi flera stora lönnar. Så, sammantaget innebär det att rabatterna blir som att odla på en skogsäng ungefär. Näringsfattigt och torrt. Det är bland annat därför jag fortfarande drömmer om och planerar odlingslådor, så att jag kan odla på ett vettigt sätt, för det här går ju inte.

Kan du inte så sommarblommor på de tomma partierna i rabatterna? De blommor som blommar på vår och försommar är ju så vackra, så dem fokuserar jag också på, som pioner och löjtnantshjärta. De växter som blommar senare brukar ofta ha ett spretigare växtsätt som inte är lika fint tycker jag. Men blommande buskar kanske kunde vara något? Något med bär som går att äta, om du inte har fullt av det redan?

Blåregnet är för övrigt fantastiskt!