Sidor

27 januari 2017

Januari - en vintermånad?


Jodå, det finns snö i Stockholm. Snöplogen tyckte att det var perfekt att lägga upp gatans snö utanför min postlåda. Jag tror inte att brevbäraren håller med. Nu är högen i alla fall halverad. Ska se om jag kan få någon son att skyffla undan den helt i helgen.



Senaste dagarnas plusgrader har fått min första vintergäck att visa färg. Typ två månader för tidigt.



I växthuset har min rosmarin överlevt - för första gången någonsin - trots att vi var nere på minus 18 ett tag. Persiljan är tåligare och har börjat skjuta nytt.

Realist som jag är törs jag inte hoppas på att vintern är över, men njuter för fullt av alla tecken på nytt liv!

22 kommentarer:

Anita sa...

Nej januari är inte mycket till vintermånad längre. Inte ens i Norrland verkar det som. Dåligt av snöplogaren att lägga snöhögen precis vid din brevlåda. Men då blir man ju lite extra glad åt att få se första vintergäcken. Och att rosmarinen klarat sig är ju fantastiskt.

Önskar dig en fin helg!
/Anita

Marit sa...

Det var da et upraktisk sted å legge igjen en snøhaug! :)
Her er det faktisk veldig vinterlig med -5 grader akkurat nå. Ikke noe snø, så det er barfrost som jeg misliker :( Er redd det går galt med mange roser denne vinteren her.

God helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det underbart när man ser dom första små liven titta upp, men jag har ännu inte hittat nåt. Kan bero på att jag inte varit runt i trädgården på ett par veckor och letat. Går istället ut i kohagen bakom med Santos så han får göra ifrån sig - är inte så kul att få det på tomten!
KRAM
Susie

Merja sa...

Härliga vår tecken!
Här såg jag lite lite grönt av snödropparna, men inser att de inte kommer upp för ens i slutet på mars här. Än kan det komma snö...
Trevlig helg!

Maribel sa...

Vi har haft mycket snö, men det är helt borta nu. Trivs bra med barmark, om inte det är vit ren snö, som det gnistrar om. Men det gröna gillar jag bäst. Som din vintergäck och persilja.
Trevlig helg /Marika

Villrose sa...

Veldig søt blomst :)
Jeg har overvintret rosmarin i drivhuset i flere år. Ikke trives den ute, og ikke inne om vinteren, men i drivhuset! Så får jeg ut og klippe til lammet og potetbåtene...
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Det tycks har varit en underlig vinter, vädermässigt, i hela Sverige. Men ni verkar ju i alla fall haft lite snö. Var i Stockholm innan jul och då snöade det, men det verkar inte kommit mycket efter det.
Känns mer som sommar här i Spanien, men snart åker jag tillbaka till Wales och där är det nog lite annorlunda.
Ha det bra!

Anette sa...

Vinterdäck minsann, läckert. Min gömmer sig under istälket.
Trevlig helg
Anette

Trädgård i Torslanda sa...

Ni har iallafall haft snö, ifall man nu vill ha det. Här på Västkusten har vi inte haft mer än någon cm. Men några vintergäck har jag inte sett ännu.
//Helene

Maggan sa...

Nej man får inte låta sig luras för den här vintern är inte som den brukar vara.Så roligt att du har växter som övervintrat sådant blir man glad över.Trevlig helg/Margareta

Eva Trillian sa...

Vintern har nog inte lämnat oss för i år - men det är hoppfullt att naturen inte behöver mycket paus för att bryta ut i vårtecken!

BP sa...

Alltså den snöhögen har en kusin i Täby. Där skyfflades högen som var som mest tre meter hög precis framför gångvägen till busshållplatsen. Bussigt, eller hur!!!????

Kul med egen vinterskörd från växthuset. Totalt sett har vi ju återigen haft en riktigt mild vinter förutom två till tre nätter där temperaturen blev tvåsiffrigt. Så jag förstår att floran är aningen förvirrad.

Anjas Hill sa...

Ja, en ovanligt mild vinter, så länge. Persilja kan även jag skörda - utomhus.

Ha en fin vecka!
/Anja

Carina sa...

Du har helt rätt i att som realist ta vara på här och nu. Fortsätter det så här är det en bonus. Men riktig vinter får vi nog i februari och mars. Härligt med ny fräsch persilja :)

Trevlig helg! Carina

Millas Trädgård sa...

Vinterdäcken verkar titta upp lite varstans. Här syns den knappt. Men tids nog. Det är ju bara januari😊
Trevlig helg! Milla

Rosor och ruiner sa...

Ja, inte är det mycket till snö vi har, men jag tror ännu det kommer lite till innan våren är här, och gärna för mig faktiskt! Fast såna där snöhögar framför brevlådan är ju förstås inte jättekul..

Ha det gott!

Veronica sa...

Och jag är såå glad över denna "vinter" vi har i Stockholm i år :)
Gillar inte alls snö och ännu mindra en massa minusgrader. Nä fyy!

Längtar och letar vårtecken hela tiden men inte så mycket här ännu, men snart så :)

Ha det gott!

//Veronica

AnnA sa...

Hej Anni!
Vi trädgårderare är både drömmare och realister, och här i Skåneland brukar det bli snökaos i vecka 8...Någon gång i mitten på februari.
Så är det!
En fortsatt trevlig helg!
Hälsningar
AnnA

Gunilla sa...

Härliga bilder som ger vårlängtan.
Här ligger allt under ett istäcke.

Ha en fin vecka

Janicke sa...

Fniss, tack för morgonens skratt! Ni är roliga, ni med era automatiska stavningsprogram, eller vad det är. Nu kommer jag väl aldrig mer kunna se vintergäck utan att tänka på vinterdäck!

Visst är det trist med de där svarta snöhögarna. Elände att ha som hinder framför brevlådan!

Mias Mix sa...

Åh vad härligt med vårtecken! Trots att det är för tidigt... Här hemma har snödropparna kommit.

ellan sa...

Jaha ja. Snällt av dem att lägga all snö hos er. :-)
Underbara vårtecken. Det är visserligen bara sista januari, men nu är våren inte särskilt långt bort.
Ha en fin kväll!