Sidor

15 juni 2023

Återbesök i mitt älskade Eze

På måndagen hämtade svågern upp och och körde till Eze, nära italienska gränsen. Här har jag varit flera gånger och anser att det är en sådan pärla att mina väninnor behövde få uppleva det.

Nästan direkt fick vi syn på ett intressant träd som visade sig vara en mispel och vi fick hjälp av en man att ta ned några frukter. Min var mogen och god, de andra var väl inte lika lyckade. Men vi sparade kärnorna och igår såg jag att en av mina har grott!

Högst upp i byn ligger kaktusträdgården, dit är det entréavgift (just nu €7) och där hade svågern aldrig varit. Han blev mycket imponerad och det var såklart extra kul när han nu var så snäll och tog hand om oss,

Väninnan som har svårt att gå mycket imponerade på sig själv när hon klarade att ta sig till trädgårdens topp och ned genom byn igen. Självklart med vilopauser när så behövdes.

Eftersom jag så gärna ville ha moules frites körde vi ned till Villefranche-sur-Mere

och mumsade på alldeles underbara musslor, mina må vara oskarpa men de ligger i gorgonzola och pesto (eller pistou som det heter på franska). Detta fick räknas som middag nr 222.

På kvällen skulle vi åkt till svågern och sett på fyrverkerier, men vi var ganska trötta och valde att stanna i vår lägenhet. Det var han väldigt tacksam för, han var allt rätt trött han också.

10 kommentarer:

BP sa...

Èze känner jag inte igen, men i Villefranche-sur-Mer har jag varit. Vilken tur att du hade en guide i form av din svåger. Men roligt är ju att han inte kände igen Èze. Ja, visst blir man hemmablind...
Moules frites - klart man ska passa på om man är i södra Frankrike. Rätten är visst god i Sverige också, men det går inte att jämföra med att äta musslor i Frankrike eller Belgien.

BP sa...

Me igen: Jag menade att svågern inte kände till kaktusträdgården i Èze. Klart han kände till "byn";-)

Äventyret framtiden sa...

Jag är imponerad av hur många måltider ni har ätit tillsammans och att ni har koll på antalet också. Guiness rekordbok nästa?
Eze är jättefint, jag förstår väl att du ville ta dina vänner dit. Kaktusträdgården ser mäktig ut, utsikten likadan.
Tack för Eze!

Maribel sa...

Hej Anni!
Ser riktigt trevligt ut, vilken mysig by. Gillar husen och de smala gatorna. Spännande med kaktusarna, i många olika former. Ni fick uppleva en hel del kul.
Ha det gott /Marika

Anna i Portugal sa...

Åh vad fin liten by, nu markerad på Google Maps så vi också kan uppleva den platsen om och när vi passerar! Så glad för dina bilder. Trevlig helg!

Carina sa...

Moules Frites men den klassiska varianten - så sugen jag blev nu. Och självklart vill jag äta den vid en fransk kust nånstans. Gillar Atlantkusten.

Kaktuspark minsann. Men det stämmer väl med tanken om att odla det som kan trivas :)

Kram, Carina

Rajani Rehana sa...

Beautiful blog

Vonkis sa...

Förstår att ni var trötta på kvällen.
Det där var något annat än kaktusplanteringen i Carl Johans park det.
Moules frites, har aldrig testat men borde väl ske någon gång.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Håller med om Eze, en nästan osannolik liten by och en riktig pärla. Men ... jag har missat kaktusträdgården. Älskar bilden med kaktusarna i förgrunden och utsikten över havet.
Däremot så blev jag inte lockad av moules frites. Det ser läckert och mysigt ut när folk sitter och äter det men ... skaldjur går inte. Som tur är finns ju annat gott.
Och den här kommentaren måste du godkänna ser jag nu. Och snart får du en till att godkänna :)

Kram

Lena i Wales sa...

Mysigt upp bland bergen.
Känner igen chokladfabriken, gott.
Fragonard finns i Paris också eller fanns, har inte varit där på länge.
Så mycket god mat!
Trevlig midsommar!