Sidor

08 juni 2023

EFIT - En fixartorsdag i juni

7.30
Första tebaljan, på verandan.
Lillhunken har just kommit hem
från sitt nattpass och kryper isäng.

8.30
En hel skolklass med
studenter går förbi.
Jag får stå på en pall för att
få med mössorna på bild.
Genom fönstret, över häcken.

9.30
Den här stolen har i många år
stått i mina föräldrars växthus.
Nu har den stått i mitt växthus sedan
jag sålde deras radhus i oktober.
Igår satte jag mig i den.
Maken fick hjälpa mig upp.
:-D

10.30
Genom springan i mygg/koltrast/ekorrdraperiet
ser jag att någon vill ha russin.

11.30
Går igenom de kruktassar
vi har gjutit i betong.

12.30
Tömmer glasugnen på nya alster.
Tar in allt för rengöring i köket
och sätter på te till Lillhunken
som ska vakna till ett jobbmöte kl 13.

13.30
Innan sonens möte började
klippte jag (nästan) fram köksfönstret.
Nu samlar jag ihop klippet.

14.30
Gullregn, hassel, tall, japansk lönn
och blå himmel med ♫ ♪ Små Lätta Moln ♪♫.

15.30
Samlar ihop ogräsrens
och fördelar kogödsel på hallonland
och rosor.

16.00
Har åkt för att hälsa på mamma
men hon sitter och sover i sin rullstol.
På bordet står ett fat med Polly
som jag hade med förra gången.
Lyckas väcka henne för
att berätta att vi är där,
men hon somnar genast om.
Vi åker hem igen.

17.00
Köper svenska jordgubbar på vägen tillbaka,
men kan inte swisha
och säljarens wifi vill inte heller fungera.
Har för lite kontanter,
men får komma och betala resten en annan dag.
Vi mumsar jordgubbar med glass.

18.00
Hade sand kvar efter ett av trädgårdsjobben.
Sprider ut den i pallkragen med sparris
och timjan.
Hade inte tänkt skörda mer sparris i år,
men ser att en av plantorna minsann
ger fler stänglar.

19.00
Limmar ljushållare på
vissa av alstren.

19.30
Middag!

20.30
Borrar hål i änglar, fiskar
och hjärtan.

21.30
Avslutar telefonsamtalet med brorsonen.
Det blev två samtal eftersom
det första bröts av någon anledning.

23.00
Efter ett timmeslångt telefonsamtal med en son
var jag skapligt kissnödig.
I duschen bredvid står kopparkärl uppåner.
Ska testa att putsa dem imorgon
och planen är att sälja dem på söndagens loppis
när vi har Öppna trädgårdar.

Eftersom flera frågat:
Kruktassarna i betong ställs under krukor,
så det blir luftväxling mellan kruka och golv.
Halva tassen är under krukan och halva sticker ut!

Efter denna EFIT följer en mängd
inlägg från tantresan.
De är färdigskrivna och schemalagda
för publicering. Ibland händer det :-)
God natt!

12 kommentarer:

Vonkis sa...

Glömde att det var EFIT idag. Kom ihåg det i måndags, i tisdags och igår. Men men.

Det är verkligen något speciellt och vackert med studenter som bär studentmössor.

Koltrasten är en av mina favoritfåglar. Jag röstade på den i din dotters omröstning när hon skulle göra ett mönster, men fölk verkar inte förstå koltrastens skönhet.

Den sparrisen... mmm...

BP sa...

Bilden med gullregn, hassel, tall, japansk lönn
och blå himmel är nog en av de vackraste du tagit. Och grattis till solen så tidigt i eftermiddags. Hos oss kom den fram först vid klockan 16.
Kruktassarna är såååå söta. Vad använder man dem till? Utsmyckning på fönsterbrädet eller...

Dynan i den där korgstolen ser ut att behöva en total makeover, då kanske kommer du upp ut stolen utan hjälp;-)

Anna i Portugal sa...

Vilka fantastiskt fina kruktassar! Jag ställer mina krukor på krukfötter, gillar din variant väldigt mycket. Kanske jag ska ge mig på att prova göra själv. Vi får se! Tack för inspirationen!

Efwa sa...

Kikar in på din dag. Log stort (inte elakt) när du visade korgstolen 🥰

Äventyret framtiden sa...

Jag sällar mig i kruktassledet och hummar med om hur fina de är. Har nog aldrig sett sådana eller så har jag glömt bort. Du kanske har visat dem tidigare här? Blir ju sugen på egen Efit efter att se på din och väntar på fortsättningen förstås.
Förstår att maken behövde ge ett hjälpande handtag. Jag skrattade gott, tack för det!

Annika sa...

Kikar in på din dag, man blir alltid lika glad över att se dina fina blå saker

Micke sa...

Kruktassar var nått nytt för mig.. Är det för "dränera ur" bättre eller bara "snyggare"?

Carina sa...

Planering och schemaläggning - en härlig känsla efteråt! Jag snubblar på att datorn för bildredigering behöver en rejäl uppdatering. Det kommer kännas som en höööög tröskel att ta hand om alla bilder på minneskorten sen.

En händelserik dag - som vanligt :) Fina kruktassar och jag kommer ihåg att jag behöver göra sådana. För visst finns det formar att köpa om jag minns rätt. Det sista har jag köpt krukor med tassar på i form av runda fastsvetsade kulor.

Kram, Carina

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken skön dag, med både studenter och koltrast. Min har inte kommit på besök sedan jag slutade mata fåglarna. Får väl försöka lägga ut mat till bara den.
Stommen på korgstolen ser ok ut, kanske kan man göra en ny sittyta, den är fin.
Polly och Paratiisi, två favoriter.
Ha det gott /Kram Marika

Karoleen sa...

Kruktassarna är bedårande! Helt såld på dem, måste hitta nån stans att köpa eller gjuta några själv. Tack snälla för tipset. Ha en fin helg!

Lena i Wales sa...

Det blå glaset på första bilden tilltalar mig förstås.
Kruktassar, något jag skulle behöva.
Du fyller verkligen dagarna med massor att göra.
Skön söndag!

joakim sa...

Jag anar ett blått tema :) snyggt