Sidor

28 juni 2023

En fullmatad juni

Första delen av juni (och slutet av maj) gick åt till att få någon ordning på trädgården i torkan. Det var dags för det årliga evenemanget Öppna trädgårdar och det blev lika lyckat som det brukar. I år hade jag fått ihop nio olika trädgårdar och vi hade mellan 90 och 130 besökare på de olika ställena. Alla var så nöjda och glada!

Några dagar senare hade jag, Annette och Mia äntligen lyckats boka in en liten roadtrip i Sörmland! Annette hämtade upp mig och så äkte vi hem till Mia - som inte bor här i slottet, men har jobbat här.

Vi fick en välmatad guidning i alla slottets skrymslen,

här fanns mycket att se och Mia hade massor att berätta!

Om V-Gurra till exempel!

De olika rummen hade olika dekor, dessa blommålningar  tyckte jag mycket om.

Alltid vackert med rum i fil!

Kolla fläckarna i taket! Här har det nog varit vilda fester trots den sobra miljön!




Vi satte oss vid sjön och åt lunch

det blev en god, men liten för pengarna, räksallad för mig.

Vi skulle egentligen bara passerat slottet, men nu blev det faktiskt vårt huvudmål eftersom det var så roligt att gå runt där. När vi körde vidare fick vi bromsa in för en liten fasanfamilj. Flera ungar hann in i gräset innan jag fick fram kameran.




Vi gjorde ett snabbt besök på Mångfaldens hus och åkte sedan för att fika på kakslottet Taxinge, men då hade redan tiden sprungit iväg, så vi fick bara vända utan något gott i magen! Det får helt enkelt bli fler besök i Sörmland!

Nästa dag kuskade jag buss och tunnelbana och buss till Gustavsberg för att hjälpa dottern att hänga sin utställning. Vi samarbetade alldeles utmärkt så jag hann

hem igen till den trädgårdsvandring de olika deltagande trädgårdarna skulle gå hos varandra. På första stället bjöds det öl och sillmacka - mycket välbehövligt och gott!

Under vandringen njöt vi såklart även av de trädgårdar vi passerade!

Sista stället var hos mannen som terrasserat sin tomt för att odla vin!

Här fick vi provsmaka inte bara närodlat utan HÄRodlat vin! Två vita (Solaris & Muskat) och ett rött (Regent). Goda var de alla, även om jag tyckte allra bäst om det röda.

Nästa dag var det traditionell middag för villaägareföreningens styrelse och vi mumsade meze från samma lokala restaurang som när vi firade maken. Så gott!

Libanesiskt vin serverades till och det var gott det också!

Och dagen därpå åkte vi till dotterns utställning som var i denna häftiga byggnad! Hon hade haft vernissage med massor av folk, så det var ett medvetet val att komma när det kanske inte skulle vara lika fullt. Bilder från utställningen kommer i nästa inlägg.

7 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
En trevlig tripp med väninnorna, och trevliga trädgårdsbesök. Inte dumt att bli bjuden på mat och dryck. Att ha en vinodling på tomten verkar kul, kanske skall jag tipsa dottern som har en solig slänt.
Är riktigt imponerad av din dotters Muminhus och allt hantverk hon gör.
Ha det gott /Kram Marika

Jossu sa...

Vilket fint slott. Tack för att vi fick hänga med dit och se en del av dom fina dekorationerna.
Så god och fräsch den libanesiska mezen såg ut. Den hade jag också velat avnjuta.

BP sa...

Hur orkar du???? Ja, du är då verkligen inte den som har sovmorgon och kan njuta av helt enkelt inte göra någonting;-)

Kult roadtrip i Sörmland. Skrattade lite att slottet med den fina kakelugnen och målningarna. För det slottet verkar inte ha något namn - hahaha:-)

Fasanmamman/-pappan med de två ungarna - vilken höjdarbild:-)

Och mezen - MUMS säger jag bara. Perfekt sommarmat enligt mig:-)

Anna i Portugal sa...

Ett aktivt och socialt liv lever du verkligen! Fint att se lite av slottet och jag gillar också dekorationerna som du visar upp. Och fläckarna i taket var ett kul inslag :)

Susjos sa...

Så kul att Mia kunde berätta mer om slottet, jag känner igen mej, har ju varit där och övernattat och ätit middag..Södertuna slott heter det väl...?
Full fart på dej, och kul med dotterns utställning också!
Nu är du ute och far igen, och har alltså sett två konserter med din idol, wow!
Ha det fortsatt bra!
Kram

Lena i Wales sa...

Vilken trevlig utflykt och härligt ställe! Vad heter slottet?
Fastnade naturligtvis på kakelugnen, jag är en lite av en kakelugnsnörd.
Härlig mat också.

Vonkis sa...

åh, dolma! Ja det andra såg också gott ut men dolma är dolma. god tvåa efter surströmming.

Det där med kakslott lät intressant, ska höra med kollegorna om vi inte ska ta och göra en tripp norröver.

Så himla roligt att han har en egen vinodling! Hur länge har han haft det?