Sidor

22 juni 2023

Sista dagarna på tanternas resa

Onsdagen berättade jag om i en EFIT, men på torsdagen tog vi bussen till Cannes för att gå på den stora matmarknaden Forville.

Här fanns väl det mesta man kunde önska sig

men färdig färsk ravioli har jag aldrig sett säljas så här förut.

Jag köpte på mig av den goda fiskkryddan som denna dam blandar ihop. Fick första påsen av en av svågerns väninnor för 14 år sedan och därefter har svågern själv fått köpa åt mig. Nu fick jag äntligen träffa damen ifråga och kunde berätta hur mycket jag uppskattade kryddblandningen. Hon hade fem påsar när jag kom, två köpte jag och två köpte väninnorna. Det är påsarna med grön text "Mélange Poisson" som syns i bild. Jag bad såklart att få fotografera henne och inte kunde hon säga nej när vi köpt upp nästan hela lagret!

Torkad stensopp köpte jag också, en påse till mig och en till dottern.

Från Forville gick vi upp i gränderna till gamla delen av Cannes, Le Suquet.

Här uppifrån kan man se flera muralmålningar av kändisar, även om just Jean-Paul Belmondo var en som jag tog bild av nere i stan.

Marilyn Monroes ögon skymtar över taken

och den här svärdsprydde mannen har jag nog fotat förut.

Utsikten över Croisetten kan man inte klaga på. Till vänster i bild syns bl a en grön markis, det var där vi åt på restaurang den första kvällen i Cannes.

Tillbaka nere i stan gick vi den smala affärsgatan Rue Meynadier och shoppade någon klänning var.

Men först fick jag dem att sitta ned för att njuta en sann fransk måltid;

en ostfylld galette med cider serverad i skålformad mugg, precis som det ska vara. En sockrad crêpe med grädde till dessert och måltid nr 225,5 var avnjuten! Det fick bara vara en halv eftersom en av tjejerna föredrog att gå ner till stranden och dricka en öl istället.

Nöjda och belåtna tog vi bussen tillbaka och knäckte en flaska bubbel

för att sedan äta resterna av korven tillsammans med en upphottad färdigköpt tabouleh. Middag nr 226.

Sista dagen med vår lägenhet tog vi det helt lugnt. Vi var så nöjda med vår resa. Det enda vi gjorde var att gå till närmaste mataffären för att fylla på våra rester som skulle ätas som middag nr 227 på kvällen.

Vi checkade ut från anläggningen och tog en über till flygplatsen. Planet skulle inte gå förrän vid 20 på kvällen, men två av tjejerna hade ingenting emot att sitta på flygplatsen och läsa böcker med alla väskor samtidigt som vi andra två tog spårvagnen in till ändhållplatsen igen. Den här gången gick vi en lte annorlunda väg runt udden och så ville vi ju upp på berget

för att få den fina utsikten över Promenade des Anglais.

Flyget hem gick som det skulle och inflygningen över stan gav en del fina bilder. Här syns Norrmalm med Gamla stan i högerkanten och Södermalm bortanför. Stockholm stadion är den upplysta ovalen ungefär mitt i bild.

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig resa ni hade! Känns som jag var med på ett hörn och besökte en del av Frankrike jag inte varit i. Så varmt tack! Såg Tareq göra ravioli på Trädgårdstider, där gjorde han stora ark sådär.

BP sa...

Det var verkligen en extremt lyckad vecka i Cannes med omnejd!
Saftiga priser på marknaden, men märkligt att stensoppen var billigare än kryddorna. Å din fiskkrydda skulle jag nog behöva om en liten stund till min grillade marulk.
Ravioli på karta - varför inte. Det har jag heller aldrig sett. Men idén är riktigt bra.

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken resa, ser helt underbart ut. Marknaden hade jag gärna strosat omkring på, och Creperiet ser lockande ut. Härliga gränder och hus. Er måltid nr 227 skulle jag inte tacka nej till.
Ser ut som en helt igenom lyckad resa.
Glad Midsommar!
Kram Marika

Violen sa...

Vilken härlig resa! Många fina upplevelser och mängder av god mat!
Ha det gott!

Susjos sa...

Så läckert det ser ut! Nu vill jag till Frankrike!
Ha en fortsatt fin midsommarhelg!
Kram

Jossu sa...

Vad trevligt att strosa runt på en matmarknad. Och ännu bättre att du både fick fylla på förrådet med fiskkrydda och träffa säljaren.
Hoppas att du har en fin midsommar.

Carina sa...

Du var ståndaktig! Jag hade fått med mycket mer från matmarknaden ;) När jag reste i jobbet och var i Lyon tog jag mig alltid till hallarna sista kvällen. Köpte ostar och fick de vacuumpackade. Och de kostar bara en bråkdel av vad de skulle kosta här. Det svåra var att välja.

Ni hade en härlig helg med mycket god mat :)

Kram, Carina

Janicke sa...

Härligt att du har haft en så fin resa på Rivieran och fått så fina minnen igen från de små städerna. Fick mig att tänka flera gånger på mina egna dagar i Nice och den fina lägenhet jag fick bo i.

Annika S sa...

Vilken mysig resa. Välkomme hem

Vonkis sa...

Vilken resa och vilken mat. En sådan tur att ni fann varandra där på bb (eller var det i en mammagrupp?).