Sidor

25 juni 2023

EFIT - en solig och varm junisöndag

7.00
Ha - jag är först uppe!
Det händer då inte ofta.
Drar igång min laptop
som stått oanvänd länge.

8.00
Laddar ner lite filmer.
Inte alltid man har bra uppkoppling
om man är på resande fot.

9.00
Maken har snickrat
nya dörrar till källaringången.
Nej, de blir inte blå.

10.00
Lillhunken har vaknat och gör frukost.
Om en vecka flyttar han ut!

11.00
Jag har skrivit ett långt mejl till min väninna i Yorkshire.
Hon har också fått lida av min gamla dator.
(Jag skriver i stort sett aldrig på min laptop.)
Nu tar jag en vända i trädgården.

12.00
Jag har inte många saker som behöver strykas,
men min nyinköpta denimklänning är en av dem.

13.00
Byter från glasborr
till vanlig borr
för att göra hål i en plastkruka
med drunknande växt.

14.00
Mina clivior blommar som tokiga.
De står under fågelbordet,
så de blir tyvärr helt nedbajsade av
småfåglarna.
Men det är lagom skuggigt för dem där.

15-16.00
Hälsar på mamma som är på gott humör
tills hon hakar upp sig på att vi ska ringa efter pappa.

17.00
Orkar inte tänka på att laga mat
utan tar fram schnitzlar från frysen.
Det får duga idag.

18.00
Nu kommer hon fram till ytterdörren
för att berätta att maten är slut.
En gång kom hon in i hallen,
men det var visst lite läskigt.
Jag fyller på med jordnötter och solrosfrön i zinkhuset.

19.00
Maken har hämtat flyttkartonger på sitt jobb
i samband med att han kört saker till
äldste sonen.
Nu har Lillhunken kartonger att packa i!

20.00
Är riktigt nöjd med gemsallads- och purpurkålslandet i år.
Tur att något trivs i torkan!
Ja, jag vattnar.


21.00
Men jag har också en del småplantor som behöver omsorg.
Nu får de stora krukor och gott om jord
så kanske det blir något av dem.

22.00
Det blir en skål med jordgubbar som
avslutning på dagen.
Tack och hej!


14 kommentarer:

Karoleen sa...

Spännande macka lillhunken fick till. Köttbullar på macka har jag sett men inte korvsnuttar på det där sättet 😊 Är säkert gott! Ha en din dag!

Janicke sa...

Väntar med spänning! Antar att Lillhunken är den siste att flyga ur boet?

Jenny Nodén sa...

Hej, Tack för kommentaren. Muggen matchar soffan.

Annika sa...

Fin soffa, har du klätt om den själv?

joakim sa...

Ooh mackor i min smak :)

BP sa...

Skrattade gott åt Lillhunkens rejäla mackor - till frukost. Inte att undra på att hans smeknamn är Lillhunken:-)
Och varför är jag inte förvånat över att ditt strykjärn är blått;-)
Vilken fin och somrig bild på din mamma! Gillar rynkorna (jo faktiskt) och hennes vackra blus. Ja, det där med demens är inte lätt för oss att förstå. Den sjukdomen är de anhörigas sjukdom sägs det ju. Och det stämmer.

Anna i Portugal sa...

Jag äger inte ens ett strykjärn, inga såna kläder i den här familjen. Använder inte dukar heller. De där mackorna ser inte så goda ut, men jag utgår från att han gillar dem!

Micke sa...

Tror aldrig jag sett ett blått strykjärn. Klart du skulle ha ett sådant :)

Känns som lite som om "borren" och dess lådor är köpta för att de är blå också.

Vonkis sa...

Nog är det jobbigt och tråkigt med värmen på många sätt, för både människor, djur och växter. Förhoppningsvis stämmer prognosen som säger lite regn till veckan men det skulle behövas mycket regn.

Imponeras åter av dina clivior men vågar inte ställa ut mina på lotten. Hade vi kunnat bo där hade det varit annat.

Maribel sa...

Hej Anni!
Blir imponerad över muggen som matchar soffan. Mackan, trodde först att det var syltlök med korvarna... Ljuvliga ekorren. Din sallad är fin, jag lyckades med den som jag sådde i krukor och sedan satte ut, men allt som jag sått direkt i landet blev inget. Ärterna växer så det knakar och det är jag glad för. Ha det gott /Kram Marika

Efwa sa...

Kikar in på din dag lite i efterhand. Nu har jag lite sent fått upp mina bilder från igår.
Vilken söt ekorre, men jag förstår att det var lite läskigt att den kom in i huset.
Ljuvliga Clivior, det är en växt jag gärna skulle ha igen. Någon gång ska jag se till att skaffa en.

Matilda sa...

Vilken ljuvlig blå soffa du har!

Amanda (Swedish Passport) sa...

Åh så kul att få följa med på din dag :) Och vilken otroligt vacker soffa du har!

Violen sa...

Kul att följa din dag genom alla aktuella bilder! Blir lite impad av frukostmackan, den ser rejält mättande ut.
Ha det gott och var rädd om dig!
Jag har haft datortrassel och har haft svårt att kommentera. Hoppas det är bättre nu.