Sidor

12 juni 2023

Min födelsedag i Mougins vielle ville

Så blev det söndag och min födelsedag. Tre av oss gick den lilla vandringen upp till Mougins gamla stadskärna, där har jag varit förut och visat bilder. Byn är full av konstnärer/ateljéer och varje år tycks det vara en ny konstnär som får utsmycka byn med sina skulpturer.

Vi gick runt i byn, det går ganska snabbt även om man går långsamt

och njöt av de charmiga smala gränderna

och allt som fanns att upptäcka.

Visst påminner formen om en kanelbulle?

Här i byn avled Picasso, så hans byst står pampig vid byns huvudentré - om man nu kommer från det hållet. Det gjorde väninnan som har svårt att gå, hon hade väntat i vår lägenhet tills min svåger hämtade upp henne med bil. Sedan gick vi en vända till genom gränderna.

Efter en öl nere på stranden i Cannes la Bocca körde svågern oss till sin lägenhet där han bjöd på middag (nr 221!) efter en fördrink på ena balkongen.

Massor av grillat, med pommes och sallad och en hel del vin. Det var så gott och vi blev så mätta, så inte ens jag saknade efterrätt :-)

12 kommentarer:

Janicke sa...

Varm kram och grattis i efterskott på din födelsedag. Tror nog att det blev en fin dag i fina lilla byn.

Maribel sa...

Hej Anni!
Gratulerar i efterskott, nu är det ett tag sedan. Vilken mysig by med härliga smala gator. Konsten var riktigt kul.
Kram Marika

BP sa...

Vackra, fina, charmiga Mougins! Och konstverken är ju helt fantastiska. De "krockar" så klockrent med gamla stan om man säger så. Din svåger valde absolut rätt ställe att bo på. Och för er var det ju en perfekt bonus:-)
Stort GRATTIS i efterskott, men det hag jag kanske redan sagt;-)

Anna i Portugal sa...

Vilken fin by och med så många konstverk. Nu blir jag sugen på att besöka den platsen. Tack för inspiration!

Matilda sa...

Vilken trevlig födelsedag med så många spännande konstverk. Gratulerar i efterskott!

Äventyret framtiden sa...

Så fint med alla konstverk och så din födelsedag! Den byn var trevlig att få göra besök i via dig! Grattis i efterskott!

Jossu sa...

Stort grattis i efterskott. Bra sällskap, en mysig promenad och god mat-det låter verkligen som att du hade en fantastisk dag.

Hannas krypin sa...

Grattis på födelsedagen i efterskott. :-) Så trevliga gränder, där hade jag gärna promenerat.

Mia Eggimann sa...

Grattis i efterskott, vilket fint sätt att fira födelsedagen

Vonkis sa...

Inte ens du :-)

Vad roligt med all konst i byn, kikade in i det äldre inlägget också.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilken trevlig by och så roligt att du fotograferat så mycket konst. Det var som att gå en konstrunda. Och visst ser Mougins ut som en kanelbulle när man tittar på kartan.
Och det var ingen dålig födelsedagsmiddag! Får det att vattnas i munnen. Och även om det är länge sedan du fyllde år så skickar jag ett Grattis på födelsedagen i efterskott!

Kram

Lena i Wales sa...

Det är fint där!