Sidor

08 november 2009

Fototriss - porträtt

Hmm...
Dagens tema i
fototriss är porträtt, trots att så många inte vill lägga in närbilder på människor i sina bloggar, jag är en av dem. Så då blir det en verklig utmaning.

Ett porträtt kan också vara på ett djur, såklart.

Hur ska jag välja?

Eftersom det ska vara tre bilder i en triss och jag har fyra barn, bestämmer jag m
ig för att avstå från att visa det finaste jag har. Går istället in i arkivet och letar fram mina ekorrporträtt:

Tillägger: De två översta bilderna är tagna i våras. På den första ligger ekorren och vilar på hållaren till min svarta hängstol. Jag kan utan problem klättra upp på bordet och stå nära och ta bilderna. På den andra och tredje sitter ekorren i rönnen utanför min dörr, där jag matar både ekorrar och fåglar. På mittenbilden äter hon hembakt ciabatta och på den tredje (tagen ifjol) är det en jordnöt. Förra hösten kom hon tillbaka med sina ungar, i höst har jag inte sett några ungar alls, men mina hasselnötter försvinner i rasande takt.

För övrigt kan jag berätta att jag återigen svurit över geggiga surdegar bara för att sedan få glädjas över resultatet. Goda baguetter och suverän Gotlandslimpa!

31 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart vackra foton. Vilka ögon. Sicken sötnos.

Som Anni.
Precis som Anni.

Camilla (Rantis) sa...

Underbar lite kojje....
har såna jag med i stugan men tyvärr inte lika tama!
Fina foton...
ska leta i mitt arkiv efter lite bilder å lägga upp en triss jag med...
ha en super skön söndag!

Anne-Lie sa...

Gillar dina porträtt bilder! En av mina söner har agerat fot-omodell;-))

Här har även jag hanterat en geggig surdeg som nu gräddas och lukten är ljuvlig!

Misswhatsit sa...

Vackta bilder du har tagit. Bra gjort att kunna fånga ekorren i närbild

ViDu sa...

Verkligen en fantastisk triss! Att kunna fånga ekorren så nära... Själv håller jag på med Hermankaka. En vandringskaka. Är fodervärd åt två stycken.

Megera sa...

Så underbara bilder. Tänk att få fånga en ekorre på bild och så nära.

Barbro S sa...

Superfina ekorrporträtt, så fantastiskt nära du kommit.

mumari sa...

Åh! Jag smälter! Så underbart söta! Jag som har ekorrmani: http://mumari.com/?s=ekorre


Mittenfotot är en klar favorit :)

Babsan sa...

Hos oss är det frystömning som gäller så här bakas inget nytt förrän det är tomt!

Har inte fått min semester godkänd än. Spänd väntan.

Ewa sa...

Guuuud så söt!

Munin sa...

Viklen otroligt söt liten krabat du har där! Underbara bilder alla tre!

Jack sa...

Jag älskar ekorrar, det är så sällan man ser den nuförtiden. Bilden på min dotter är som du förstår tagen i ridhuset. Det är en värdelös miljö att ta bilder i. Ljuset är under all kritik.

Mona sa...

Underbara ekorrbilder. Den översta faller jag pladask för!

Jah Hollis sa...

Fina porträttbilder på ekorren.
Hur har du fått den att posera så fint? :-)

AnnaKK sa...

Vilken ljuvlig porträttserie på ekorren! Hur nära den var du bara - kan inte ha varit långt ifrån när du har fått med så många fina detaljer osv!? :-) Jag har ekorrar utanför köksfönstret ibland, men de flesta foton jag har på dem är tagna på 10 meters håll eller nåt sånt. Blir ju fullkomligt avis när jag ser dessa foton! :-D

Jenny sa...

Åh vilken söt liten krabat. Porträtt är ju så mycket olika, så länge det gestaltar något som varit levande. :) Finfina foton!

Ulla PE sa...

Du har väl en bra degskrapa? Det behöver man till kladdiga degar!

Mattias sa...

Cool triss :-)

Tant Malin sa...

Härligt att få komma så nära inpå naturen och vilda djur! Bra bilder!

Veronica sa...

Å, dra åt skogen så fina porträtt, riktigt snyggt fångat!!!
=)

Erik "Semlan" sa...

Men jag är mer pigg! ;-) Kurre ser också pigg och makalöst söt ut. Härliga porträtt där jag gillar första fotot mest. Även knaprande tvåan är fin, men väljer ettan. Ha en bra måndagskväll! Kul att du kikade förbi :-)

Kvasthilda sa...

Ameeennn, vicka gullefjun!
Fota ekorrar är en utmaning, men det kan bli kanonbilder om de inte låter sig skrämmas. Dina ÄR kanon :-)

Anita sa...

Så söt!
Du måste ha jobbat ett tag på att få honom så tam. Jag hade också en hel familj som var tam när jag bodde i Sverige, men dom blev nästan för mycket, kom tom in i huset och sökte mat. jag hade fina bilder men en datorkrasch tog hand om det.

brak sa...

Hej och tack, du har en fin triss gillar små djur. Inte alltför små.......

mumari sa...

Ja jag är alldeles imponerad! Hit skulle det omöjligt kunna komma en ekorre, våra hundar skrämmer bort allt.

Barnens Hjältar sa...

Åh tack söta du :-)
Alla dina är jättefina, kan inte välja en favorut :P
Ha en finfin kväll

Cumulunimbus sa...

Superfina bilder! Fantastiskt att du har lyckats fånga en ekorre på detta förnämliga sätt!

Är för övrigt nöjd med att mina värsta foton på vänner och familj till slut fick komma till sin rätt i något sorts sammanhang... :)

Monkan sa...

Ekorren är ju så söt! Och bilderna är jättefina, den första är min favorit, klockrent porträtt och superfin bild.

Smart liten kille du har, klart det var gott! Men man ska nog bara micra några sekunder, säger jag som har micrat Ahlgrens bilar ett par gånger :-) Inte min idé, ett tips jag fått i en blogg, visst är det bra med bloggande :-)

Åh spökvandring! Det har jag innestående, har fått ett egenritat spökvandringspresentkort av en kompis kom jag på, det måste jag "inkassera" innan det blir för ruggigt väder.

annami sa...

Men, vilka underbara foton! Så nära!! Verkligen fina porträtt alla 3. Favorit blir ändå nr.1.

Anonym sa...

Så gulliga, fina foton på ekorrarna. Vist är det mysigt att följa dem under alla deras upptåg.

Lisa sa...

Coolt... superfina bilder pa svarfangade objekt...