Sidor

10 november 2009

Tisdagstema - självporträtt

Hur porträtterar man sig själv när man inte vill visa sig på bild i bloggen?
Fotograferar en annan kroppsdel?
Näe, jag kan inte tycka att en bild på mina bristningar eller valkar eller kråksparkar tillför något...

Letar fram en bild på mitt hjärta ur arkivet.
Ett blått hjärta - det är ju jag.


Sedan börjar jag fundera.

Ett stilleben kanske?
Jag kan ju inte få med allt som är jag, allt kan inte illustreras bara sådär en tisdagsmorgon.
Men lite.
Jisses, hela min blogg är ju ett självporträtt!

Det blåa. Choklad. Bruce. Djurgården. Te. Och så en kackerlacka för sjuk humor.


Så ställer jag mig framför spegeln. Försöker ta bild på min mun ätandes choklad. Det blir bara oskarpt. Tar en på mitt öga. Osminkad, med uppsatt hår och läsglasögonen på. En vanlig sketen tisdagsmorgon i november.


Går och sminkar mig, släpper ut håret, försöker posera igen. Men nej. Det får vara såhär.
Nu går jag och gör en ny balja te. Sätter på en film åt Lilleman som är hemma med halsont. Blåser ut ljusen.

Det blir en lugn dag.

Andras självporträtt? Klicka här!

.

46 kommentarer:

Sirpa sa...

Duktig du är som bara ställer dig framför kameran och försöker.... jag avskyr att stå framför kameran!

Pialotta sa...

Hur fint som helst fick du till ditt självporträtt .. Blått är inte grått, men flått:-) Ett extra plus för du gillar The Boss.. här har du en till :-)

FotoJohansson -I en hobbyfotografs objektiv sa...

Coolt ju! :)

Daniel sa...

å blått innebär en stabil människa med båda fötterna på jorden! :)

Ulla PE sa...

Jag känner inte så många andra som ska göra ett självproträtt och lägger ut en bild på en kackerlacka!!!

Emma sa...

Roligt med alla dina varianter, talande porträtt :)

FotoJohansson -I en hobbyfotografs objektiv sa...

Tacki tack! :)

Fairy sa...

Håller med dig om att hela bloggen blir till ett självporträtt och ditt inlägg idag känns också som ett ordentligt porträtt. :)

Du hade för övrigt fel i att den lila varianten bar färgerna från orginalfotot. Orginalet var blått.

Veronica sa...

Vad fina porträttbilder du bjussar på gillar det blå hjärtat och så var det ju kul att se en bit av dig!!! ;)

Husbilen Credo sa...

Ja, men så lyckades Du med vad som var temat idag.
Instämmer i att bloggen i sig är ett enda stort självportträtt av både hem och hus och trädgård så vad mer kan man lägga ut.

Tack för dina ord hos mig, önskar dig en fortsatt bra tisdag!

Ingrid sa...

Det blev ett väldigt omväxlande och trevligt självporträtt!

Tack för din kommentar hos mig och ha en fin fortsättning på dagen./Ingrid

Ingvor sa...

Tycker allt att du fick ihop väldigt fina bitar i det som beskriver just dig :-)
Skrattar gott, kackerlacka?
Tror bestämt att du har en räv bakom örat ;-)
kram

Jette sa...

fina bilder!!!! :-)

Kerstin sa...

Vilken rolig tolkning. Gillar hjärtat, ja egentligen gillar jag alla bilderna. Du är kreativ. :)
Haha, ja att stirra på makens rumpa kan också vara en form av självporträtt. ;)
Ha en fin dag.

Saga sa...

Bra tolkning! och låter som en bra dag :-)

Camilla (Rantis) sa...

Fin tolkning...
de blåa hjärtat e otroligt vackert!
å jag håller med dig, hela din blogg är ju ett självporträtt!
Ha en fortsatt skön tisdag!

Lotta S sa...

Strålande vackert hjärta!
Mitt hjärta klappar också för den blå färgen - vackrast av alla färger, som himlen och havet.
Ha en fortsatt bra tisdag!/Lotta

En farmor sa...

Det var jätte fint. Integriteten har du ändå kvar.
Må gott
Anne

Lissen sa...

Det var roligt att se både dej och en bit av ditt hjärta!
Ha det gott! //Lissen

Bitten sa...

Kul bilder. Och du duger som du är, osminkad och med läsglasögon.

Resa med Herbert sa...

Hej!

Ja blått är flott, jättefint hjärta. Och du behöver varken sminka dej eller släppa ut håret, du är fin som du är.

Må gott, önskar Irene

S a r a E k s t r ö m [ F o t o b l o g g ] sa...

Sv: Tack så mycket^^

Lasseivomma sa...

Jag har fått en bild av dig från dagens inlägg, från din blogg i övrigt, samt dina kommentarer på min blogg...En fin bild!

Mona sa...

Fint bidrag med jätteläckert hjärta. Blått är en underbar färg. Och nu har vi fått se en liten bit av dig i alla fall!

elena cn sa...

Vad roligt att få följa din kreativa väg från hjärta till öga! Den där bilden med din mun som smaskar på choklad hade jag gärna velat se:)

Mia sa...

Lite naket, utlämnande hos dig också...vackert...

Ewa sa...

Ja gillart♥

Wickans värld sa...

Vilken bra tolkning!!

Anne-Lie sa...

Tjena snygging! Tycker det är lite hårt med porträttkraven för tillfället men jag har hittat på en lösning jag med;-))

Hedwig sa...

Vilket jobb du haft med ditt inlägg. Resultatet blev ju toppen.

Carina sa...

Kul bilder - bra tolkning!
Kramen.

Klimakteriehäxan sa...

Bra tänkt - min blogg är ju också ett självporträtt när man tänker efter! Fast jag gillade hjärtat och fliken av dej också!

Elin sa...

Jag tycker den sista bilden av dig var jättefin, dem andra med men sista speciellt.
Tentorna har gått bra än så länge, får se sen om lärarna tycker detsamma :)

Anonym sa...

Jag visste det!!!......att du har ett vackert hjärta. Men, säg mig....hur får det plats i kackerlackans lilla kropp...?

Kram / Ann Charlotte

Margareta sa...

Anni din blåa blogg har jag tidigare sagt att jag tycker om. Ditt blå hjärta och lite andra saker är det du tycker om, en del av dig.
Vilket mod, att liksom jag ta ett jättekliv för att lägga ut en bild av dig själv. Av det jag ser så är det inget fel någonstans. Jag har något liknande blå bågar.
Det är kanske så att vi vill hålla på vår integritet? Jag ser alltid dum ut på kort eller så kan jag inte erkänna att jag ser ut som jag gör. /Margareta

marie sa...

fina självporträtt.... saker kan berätta om en människa...

Kristina sa...

Jag gillar din syn på självporträtt som inte bara behöver vara en bild av sig själv!
Dessa bilder säger mer om dig än en porträttbild tycker jag :)

Kramar

Nica sa...

Du som är så fin!! Hm - du ska få bilden med dig och gosehunden i fåtöljen hos Maria. Lekte lite med sv/v och ljus.
....by the way, så gillar jag verkligen kackerlackan! (alltså inte på riktigt brrrr) men som metafor för sjuk humor, bland te, Bruce å annat :)
Kram

Britten sa...

Blått....
Choklad....
Djurgården....
The....
= ANNI
-♥-
kramen

Ia Darling sa...

Tack ska du ha :)

Vilken rolig idé att porträttera sig själv med hjälp av ting som är "typiskt" en som person.

Hade jag porträtterat mig på det sättet hade ett par biljetter från The Boss spelning också fått vara med på ett hörn!

Ha en bra dag.
Kram Ia.

Raz sa...

Japp, kör på! Inga fegisbilder här inte. Är till och med på bild i underställ i tidigare inlägg. Take care!

Anonym sa...

Vilket fint hjärta, jag måste nog medge att jag är svag för blått också.Lite elegant liksom. Och du var ju skitsnygg osminkad. När jag hade renovering här så kom ju hantverkare i tid och otid, en sa dessutom till mig:-Snygg morgonfrissa..Det säger allt

Calle Gunnarsson "Matvraket" sa...

Brukar glatt se på dina bilder och gilla dem. Bilden av ditt öga kräver en kommentar angående skärpan som jag hellre lagt i pupillen än där den nu är - lite närmare. Tekniskt svårt med glasögonglaset kanske?

Mikabella sa...

Blir lika avundsjuk varje gång jag kikar in på din sida ;) Bra avundsjuk måste jag dock tillägga...Inspirerad brukar man väl också kalla det....? :)

Vilken otroligt läcker färg på glasögonbågarna! Du ser ut att ha väldigt snälla ögon. :)

Lisa sa...

Tack för din kommentar... och, JA, nog var jag skrajsen för man ser ju inte var de hugger när man koncentrerar sig pa kameran, dessutom är de snabba...
Fina bilder, jag gillade ditt "halva" porträtt... annars mysig blogg du har.

emsa sa...

GILLAR!!
Nu kan du börja ladda för den där testen jag vill ha dej till..........
Nu är "det" testat och alla pusselbitar verkar vara på plats!!