Sidor

28 november 2009

Igår tjejkväll, idag staken!

Efterlängtad irl-träff med internetvänner igår. Ibland funderar jag över när cybervänner övergår till att bli "vanliga" vänner? Å andra sidan grupperar jag alla min vänner efter hur jag lärt känna dem; barndomsvänner, Teknisvänner, mammagruppsvänner, glaskollegor (ja, de är ju förstås också vänner)... så det känns ändå inte fel att fortsätta säga cybervänner-internetvänner-bloggvänner.

Igår skulle vi äta middag på Konstnärsbaren. Ett mysigt runt bord med plats för fem var bokat, det betyder mycket att ingen behöver sitta på änden när man är udda antal. Det lilla utrymmet vi placerades i var inte direkt KB:s vackraste rum, men med Stina Wirséns teckningar på väggarna var jag fullt nöjd med platsen.

Men jag började ju med att göra bort mig.

Visste att vi skulle skicka mms till frånvarande vänner och tänkte att jag kunde förbereda detta genom att skriva in texten. Det passade ju bra att göra där jag satt i lugn och ro på tåget till sta'n. Äsch, jag kunde lika gärna lägga in vem vi skulle skicka till också, så var det bara bilden kvar sedan.

Jo, just det.

Stor tumme har jag och inte har jag fullt ut vant mig vid min dumma mobil än.

Poff, så stod det plötsligt "sänd" i fönstret och mitt ofullständiga meddelande gick iväg. Trekvart innan vi ens skulle ses.

Bara att gilla läget.

Anledningen till vår träff var att Nastasia hade kommit till sta'n. Öbon, Lyxpack och Razzy hängde på. På KB njöt vi av läckra fiskrätter, sallad, sorbet och chokladiga efterrätter. Vi blev nästan lurade på en av delarna till "Choklad-

variationen
", men jag kan räkna till fyra och det var bara tre olika saker på våra tallrikar! Försök inte lura mig gosse... Ganska snart kompletterades tallriken med en nygjord chokladglass!


Efter några timmars glatt umgänge bröt vi upp, några hade bråttom hem men jag vandrade runt med Nastasia på de julpyntade gatorna. En fredagskväll efter löning är det kö till många uteställen, annars lugnt med förvånansvärt många turister på gatorna. Vi vandrade längs den rödpyntade Biblioteksgatan, pratade med ett sällskap norskor på vift på Kungsgatan, tog rulltrappan upp till Chokladfabrikens filial på Regeringsgatan (dit skulle vi enligt min plan hunnit innan middagen, men trafiken tillät inte Nastasia att komma till sta'n så tidigt som det var tänkt). Nu kunde vi titta i fönstret och jag pekade ut var lakritskolan med havssalt ligger. Vi såg fina muggar och annat vi gärna skulle vilja ha i Brukas skyltfönster, men efter att ha rundat hörnet till NK tillbringade vi ett bra tag framför den vackra julskyltningen. Att kunna beskåda de vackra fönstren med sina rörliga figurer sent på kvällen är en ren fröjd - på dagtid är det flerdubbla led utanför, då är det svårt att se något!

Till sist vandrade vi längs Kungsträdgården och kajerna bort till af Chapman, vandrarhemmet där Nastasias familj väntade. Jag lämnade av henne hos maken som lämpligt nog just kom ut för att ta sig en pipa. Sedan gick jag ensam mot Centralen och hann precis med tåget hem!


Idag fick jag frukost på sängen, sedan var det bara att gå ner i källaren för att ta fram familjens alla stakar! Snart är det adventsljus i fönstren!

12 kommentarer:

Janicke sa...

Synd jag inte visste, då hade jag kunnat kika in o hälsa på er! Hade vägarna förbi till en annan restaurang där jag käkade middag i går kväll.

Ewa sa...

Åh så trevligt det låter å vilka fina berättande kort♥ Du är bra på mycket du♥
Trevlig helg!

Ordverifieringen här idag var kul: buitch, hi hi.

Anne-Lie sa...

Så härligt ni tycks ha haft det - skulle gärna varit med;-))

emsa sa...

Gläds åt att ni hade det så trevligt!
Tack för fin rapport!
Trevlig helg!

Anonym sa...

Frukost på sängen? Tog ni fram staken samtidigt:-p


Å mms före träffen? Snacka om att leva i nuet. Skärpning!!
Njut av stakar å kvällen nu Anni och glöm inte andas -
A N D A S !!!

Nica sa...

Du är i sanning en livsnjutare, fina Anni! Och du får mig att njuta också - med vackra ord, vackra bilder - och din kärlek till skönhet, människor, mat och upplevelser!!
Mullenuh!
Så glad att jag fått ynnesten att träffa dig på riktigt!

Kram - och håll staken högt!

imse sa...

Vilken mysig och härlig kväll. Jättefina bilder.

Babsan sa...

Tack för mms:et! Såg det inte förrän i morse. Jag måste ha lite bättre koll på min mobil....
det var ju lika sist!

Nu är det sovdags efter en händelserik dag.

-♥-

Mona sa...

Vilka fina bilder. En av er skickade ett mms med en liten rapport. Om jag blev glad....JA!
Kram Mona

Britten sa...

Låter som ni hade det jätte trevigt!!
Kramen ♥

Nastasia sa...

TACK för en trevlig kväll och en härlig promenad!!!

Puss på Dig däkan min! ♥

Anonym sa...

OJ, vad jag längtar hem till Stockholm när jag ser dina bilder!