Sidor

06 november 2009

EFIT - i snöblandat regn

Så här såg min torsdag ut - Ett Foto I Timmen!


07.00
Äldste sonen äter frukost och läser om giftresterna i grönt te.
Jag försöker få honom att ta pålägg på mackan.
Halloweenprydnader ligger kvar på den svarta duken,
det ska städas undan nu!

08.00
(eller strax innan)
Dags att gå till skolan med Lilleman.
Snöblandat regn.
Blä.
Tur att det finns paraplyer!

09.00
På hemvägen handlar jag på Ica, frukt i både färsk och burkform.
Känns lite ovant att köpa barnmatsburkar,
men de behövs till den underbara pizzan med kyckling,
champinjoner och tomater som jag vill göra på lördag!

10.00
Lyxigt att få en chattstund med några vänner.
Inget jag brukar göra så här dags.
Men nu var en bloggvän sjuk,
en bloggvän behövde jag tacka för en film hon skickat
och med kvällens värdinna ville jag bara kolla att allt var ok.
Sedan väcker jag dottern.

11.00
Jag har grävt i förråden efter saker till Lillemans paketkalender
och upptäcker till min glädje att jag redan har saker till 19 paket!
Inga problem att fylla upp med Pokémonkort!
Å så skönt att det var så lättfixat.
Men det tar ett tag att slå in alla saker...

12.00
Jag sätter etiketter på mina marmeladburkar.
Av ett kilo björnbär blir det fem små burkar.
Nu har jag nog så att det räcker till julmarknaden,
ska koka fikonchutney också senare.

13.00
Förort. Tunnelbanespår. Snöglopp.
Jag är på väg till äldste sonens första utvecklingssamtal på gymnasiet.
Har stressat för att hinna till bussen, med paraply, kassar och väska.
Tappar armbandsuret på asfalten. En länk går sönder.
Det lär bli dyrt.
Och mina stövlar läcker.

14.00
Samtalet över.
Jag har aldrig förr träffat en lärare som har så
klar uppfattning om en elev efter så få dagar.
Hon hade full koll. OCH rätt!
Jag är imponerad!

15.00
Traskar runt i Vällingby centrum med tre olika reklamationer.
Försöka duger.
Får halva priset tillbaka på felsydda klänningen på Indiska.
Kan få lämna tillbaka mina jeans med trasigt blixtlås
och få 2/3 av pengarna på Dea.
Avstår. Maken får försöka byta.
Får direkt lämna sonens jeans med trasigt blixtlås
till skräddaren på Dressman.
Klara på måndag!

16.00
Har med kassar och paraply tagit mig till Lillemans skola
och vi har knallat hem i regnet.
Det lyser väldigt varmt och välkomnande i köket.
Två söner i sina rum.
Dottern med väninna ser på film och dricker glögg.
Lilleman har fått nya Kalle Ankan.

17.00
Dottern visar mig boken hon fyndat på second hand.
H.C. Andersens Sagor och berättelser
tryckt 1927.
Fantastiska illustrationer!
Själv har jag fått nya numret av Mat och vänner.
Kanske ska sätta mig med fötterna högt en stund?

18.00
Familjen utfodras med pasta och Mamma Scan.
Själv ska jag på tjejmiddag.
Induktionsspisen gör mig galen, den skriiiker.
Tror att den är gjord för hörselskadade!
Varför pratas det inte om problemet?

19.00
På tjejmiddag med "Riga"-gänget.
Vi delar på ansvaret, värdinnan gör huvudrätt
och två andra förrätt respektive efterrätt.
För första gången på femton år har någon missat.
Vi har ingen förrätt, men två efterrätter.
Det kan jag leva med!

20.00
Denna gång är temat LCHF eftersom
värdinnan försöker följa den kosten.
Hon bjuder på helstekt fläskfilé på grönsaksbädd
med blomkålspuré och en vitlöksdoftande sås.
Mums!

21.00
En lyckad kombination av efterrätter:
Choklad-grädd-crème fraîche-"kaka" med bär,
grädde och sockerfri glass.
Och en sås på chilichoklad...

22.00
Herrn i huset är norrman så det finns lite
norska flaggor på de mest oväntade ställen.
Själv kikar han in till oss lite då o då
för att kolla läget.
Och få mat.

23.00
Två portioner av efterrätterna har jag ätit -
är man chocoholic så...
Nu planeras nästa middag.
Norrmannen ska spela på en julbordskrog med sitt band -
ska vi kanske ta oss dit?
Jag kryper isäng vid midnatt, mätt och belåten!

19 kommentarer:

Mona sa...

Fullt upp som vanligt ser jag.
För min del är det många år sedan jag gjorde paketkalender. Kan ibland men bara ibland sakna den tiden..;)
Önskar dej en trevlig kväll med dina tjejer.
kram mona

Samtal från min trädgård sa...

Hur hinner du? Men smart med paketkalendern, här håller vi på att skriva önskelista till födelsedag, 2 pers. och till jul, 4 pers. Får se vad det blir, jag är den ända som har skrivit något ännu, konstigt, brukar alltid var barnen.
Hoppas tjejkvällen blev skön och vilsam.

Majsan sa...

Nu är min dag äntligen kommen till ro och jag kan ta mig tid att kika runt hos alla :)

Det där med att reklamera kan vara lite knivigt.. men det går bara man är envis nog.. :)

Det ser ut som om Din dag varit full av händelser.

Anne-Lie sa...

Det ser mycket välkomnande ut i ditt kök så jag kommer väl in då;-))

Emma sa...

Vilkne härlig chokladkaka! Man blir lite nyfiken vad du ska ha mangopurén till? Låter smarrigt med kyckling...

susanne sa...

Hej tack för besöket hos mig altid skoj med nya komenterer. fina bilder du har tagit

Nnika sa...

vilka härliga foton! 16:00 gillar jag skarpt! Så underbart vackert!
Roligt och bra med lärare som kan se och reflektera så bra över barnen!
Björnbär med choklad marmelad? Det har jag aldrig hört talas om innan. Låter som en spännande kombination.. :-)

Mjae, jag var lite orolig där i början att det kunde vara nya influensan, men jag tror inte det ändå.. Han fick medicin mot halsfluss och hostmedicin som vidgar bonkerna så han kan andas lite lättare.. Och han känns redan bättre.. Väldigt skönt!

Pippi sa...

Tack för besöket och raderan hos mig!

Så många fina foton du fick från din dag. Tur att det finns så många fina paraplyer det livar ju upp lite iaf när det regnar och är grått och trist.

Ha en fin helg!

AmeliaWatson sa...

Tack för besök och avtryck. =o)

Trots den trasiga klockarmbandslänken och stressen så känns det som att du hade en rätt mysig och lyckad dag.
Lita "avis" känner jag mej nog på det där med tjejmiddag. Vad härligt det måste vara att ha vänner och göra saker ihop. =o)

Micke sa...

Du hann med mycket denna dag.. synd på klockan som åkte i backen!

God mat och 2 efterrätter är ju inte fel ;)

Jaså.. du tyckte stan jag bor i är intressant? Nån du känner där då det känns som du kände igen dig.

Anne-Lie sa...

Nu känner jag igen mig mer för nu kom chokladen fram;-))

Annelie sa...

Mumsigt med dubbla efterrätter! Det såg ut som du hade en fulltecknad rolig dag!

Ang. sugarpasten så var det bara en "vanlig" omgång jag gjorde. Blev lite fler ingredienser på fotot eftersom jag ställde upp alla jag hade shoppat till kommande tårtor.

Trevlig helg!

Nastasia sa...

Men sååå himla GOTT det ser ut!...och Du, jag hade absolut också överlevt TVÅ desserter!...med glädje faktiskt! =D

~♥~

Vonkis sa...

Vilket roligt paraply! Att det inte fanns såna när jag var barn, efterrätten verkar inte gå av för hackor den heller :-)

Anna-Carin sa...

Hej! du har haft fullt upp hela dagen.LCHF kok bok har jag också en,svårt att följa fullt ut,men det är god mat :-)

Ha en bra kväll // Anna-Carin

Pockethexan sa...

Tack för att du visade länken till din Jean Michel Jarres konsert inlägg, jag e verkligen avundsjuk o det är några till i den här familjen men de ska trösta sig med att titta på "Dansbands kampen" på TV? duger visst med vad som helst för vissa bara de e musik...

Kramis från en Hexa som håller på att ladda inför söndagens match, fast först ska man väl få höra allt av svärsonen om dagens match...

***DIF4ever***

<;D

Anonym sa...

Jättetrevligt som vanligt, någon gång ska jag också göra ett foto i timmen, fast det blir nog inte lika intressant.Ha det bra
Mia

Lotte sa...

Såg att du hade kikat förbi och lämnat ett par rader på min EFIT-dag, så jag passar på att hälsa på här.

Det gläder mig att din dotter hittade en uppskattad andrahandsbok. Antikvariat är tyvärr ett utdöende fenomen, men jag älskar doften av väl lästa böcker. Och med danska rötter ligger mig H.C. Andersen lite extra varmt om hjärtat. :)

/Lotte

AnnaKK sa...

Sånt här har jag aldrig varit med på - och alltid tyckt verkar skoj! :-)