Sidor

05 december 2010

EFIT- andra advent


7.00
Jag vaknar till ett tyst hus.
Smyger ner och tänder ljus.
Gör mig dagens första tebalja.
Sätter mig i tv-fåtöljen
och njuter av ett inspelat arkitekturprogram.


8.00
När Lilleman väl vaknar inser jag att jag redan
har eldat upp dagens bit av hans ljus.
Hoppsan. Det gick visst lite fort där...


9.00
Jag plockar bort resterna av gårdagens födelsedagsfirande.
Inser att pinjenötterna kommer att slentrianätas
om jag låter dem ligga framme.
Fort ner i en burk och bort från småråttornas ögon.


10.00
Lilleman har i läxa att skriva om en byggnad i Stockholm.
Passande nog Djurgårdens hemmaplan.
Vi letar fakta.


11.00
Jahaja. Han kanske borde klä på sig.
En fotbollspelare i pyjamas röjer i hallen.


12.00
Jag sätter ihop grabbarnas tre pepparkakshus.
Just när jag njuter av hur luttrad och van jag är
tappar jag en gavel i golvet.
Inser att den inte går att rädda.


13.00
Alla grabbar och deras övernattande kusin
har serverats lunch.
Jag tänker ta lite pesto på resterande pasta,
men kommer av mig när jag ser ner i burken.
Urk.
Det finns en burk med röd pesto i kylen också.
Den ser likadan ut.
Liksom tomatsåsen.
Tur att jag har resurser i skafferiet!


14.00
Äntligen kommer maken hem med malda nejlikor
så att jag kan fortsätta med min pepparkaksdeg.
Han har också köpt en ny byggsats som jag sätter ihop utan problem.


15.00
Lilleman ska troligen byta stall
och ska iväg till det nya för att provrida.
Inte helt lätt att veta vilken nivå han borde rida på.



16.00
Jag är i glasateljén och svär över mina tomtar.
Har svårt att jobba när det är kallt.
Oljan stelnar i skäraren och glaset vill inte samarbeta.



17.00
Tur att det finns annat jag gjort som jag är nöjd med!



18.00
Mellangrabben har i läxa att laga mat
och prata tyska samtidigt som någon filmar.
Här har alla ingredienser lagts fram
och manus förbereds.
Jag ska filma.



19.00
Det var en liten pärs, men nu kan vi andra också få laga middag...
Ska sätta mig och se hur filmen blev.
Viss redigering lär krävas.
(Receptet finns här!)



20.00
Jag har fått hjälp av Lilleman att dra vinnarna i mitt lotteri.
Manschettknappar, örhängen
och ett hängsmycke ska få nya ägare.



21.00
Vi har glömt att tända det andra ljuset!
Lilleman får göra det innan han kryper i säng.




22.00
Mellangrabben och jag har under gapskratt
redigerat hans film.
Och jag inser att det finns mycket på kameran som vi inte har sett!
Något att åtgärda under julledigheten!
Nu avslutar jag min EFIT för idag, tack för att du orkade titta!

20 kommentarer:

Micke sa...

Verkar ha varit en ganska så härlig dag detta förutom missödet med gaveln då. Tur det finns fler "byggsatser". :)

Micke sa...

Verkar ha varit en ganska så härlig dag detta förutom missödet med gaveln då. Tur det finns fler "byggsatser". :)

Micke sa...

Hur fick jag till 2 som? Nu är det en tredje då ;)

lillamoren sa...

haha sånne pestoglass kjenner jeg til... det skjer stadig vekk:-)
Utrolig morso og lærerik lekse til eldstemann. Håper resultatet ble bra!

Susjos sa...

Brrr...peston såg lite hårbevuxen ut!
Och tur det finns fler pepparkakshus att köpa! Tack för att vi fick se din dag !

B i r g i t t a sa...

Vad du hunnit mycket på din EFIT-dag :)
Mmmm pesto och pinjenötter ..
Allt det blå och det glasiga och isiga här är så vackert - kollade runt lite extra denna gången.
Ha en fin vecka!

Joakim sa...

Ser ut som du odlar pesto ;-)

Barbro sa...

Har du sett att det finns även pepparkakshusformer att köpa nu? Det ska jag göra, så smidigt att slippa skära...

Barnens Hjältar sa...

Haha, underbart ungefär som hemmahos oss :-)
Fyra är inte så bara :-).

Anne-Lie sa...

Gillar verkligen inte din lunch men i övrigt ser det ut att ha varit en rätt bra dag!

Leena sa...

Kul att följa din dag! Inser att mina dagar är rätt lugna jämfört med någon som har barn hemma. Vilket fint golv i hallen! Är det något som du själv har gjort, jag menar själva plattorna?

Ingvor sa...

Tur att det fixade sig med pepparkakshuset :-)
kan riktigt känna morgonfriden, för just så har jag det också allt som oftast. Ett alldeles lugnt hem där alla sover utom jag.
Hoppas det går bra med läxorna, både stadion och filmad matlagning!
Tyckor också det var väldigt vackert hallgolv.
För att inte tala om fatet (är det väl) med sin vackra, djupa blå färg!

Lisbet sa...

Så mycket på en dag! Så aktiv du är! Beskrivande fina bilder!
Ha en bra dag i dag också!

Anni sa...

Golvmönstret såg vi i Alhambra, i Spanien, men då var det i terrakotta, grönt och gult - need I say more?

Plattorna är helt vanliga klinkers i Anni-färger!

Susie på Stjärnarve... sa...

....att det var ett underbart och ganska "osvenskt" hallgolv. Helt i min smak!Gillar också din härliga berättelse och alla sidobilderna som är mycket trevliga!!

Nica sa...

Orkar alltid titta! <3

Öbon sa...

Ingen efit här, däremot, nästan en julmarknad i timmen!

Happy sa...

Vilka fina bilder (även i högerspalten). Får väl gå i pepparkakshusbyggekurs hos dig nästa år, för förra året försökte vi och jag gick bet på utmaningen direkt. Sockerlösningen var bara kletig en kort stund o stelnade - hann inte sätta ihop delarna o en gick sönder när vi meckade. Då gav jag upp. Ett proffs kanske kan ge några bra tips?

Kram!

emsa sa...

Farstfylld dag som vanligt men nu blev jag INTE hungrig!! TACK !

Anonym sa...

Herregud, du vet verkligen hur man fyller en heeel dag!!;)