Sidor

03 december 2010

Julstämning på stan

Åkte in till stan för att i lugn och ro promenera,
shoppa och njuta lite julstämning.


Träffade en väninna som hjälpte mig med en leverans till en kund.
Promenerade sedan till Söderhallarna
för ett besök bl a i The English Shop.


Insåg att Årechoklad skulle passa att skicka till mina vänner i Yorkshire.
Pepparkaks-, glögg-, hjortron- och lingontryffel blir bra.


Vid Stadsmuseet var en levande julkalenderlucka 
på väg att förbereda sig.
Tyvärr hade jag inte tid att vänta.


Vissa delar av staden glittrar mer än andra,
knappt att julpyntet på Katarinahissen syns!


Sommarens prydnadsgräs gör sig bra även i vinterskrud.
Frostiga vackra strån vajade för vinden.


På Stortorget i Gamla Stan var julmarknaden igång.
Det såg kallt ut för stackarna i stånden 
och inte var det någon större kommers.
En busslast ryska turister vandrade förbi.
Även här skulle en levande julkalender öppna i ett fönster.
Men jag måste vidare.


På skridskobanan i Kungsan var det full fart.
Just när jag närmade mig åkte tre rödklädda flickor 
med långt svart hår hand i hand.
Inte sjutton hann jag få upp kameran i tid!


Ljuv sång hördes från Kungliga Operans kör
som stod och sjöng i fackelsken.
Mäktigt att lyssna till.
Hög julstämningsfaktor!


Julskyltningen på NK brukar vara bäst i landet.
Så är den inte i år, jag blev väldigt besviken!
I ett av fönstren står en tomteflicka och putar med baken mot fönstret,
 till stor glädje och många kommentarer från förbipasserande unga män.


Kungsgatan är vackert dekorerad med ljusslingor i blått
och guldklädda broar.


Biblioteksgatans juldekoration är svulstig och sober på samma gång.


Till sist var jag framme på sushirestaurangen.
Vansinnigt gott!
Och så trevligt sällskap med tre goa vänner från cyberrymden.


Tre av oss tog husets väldekorerade cheesecake till efterrätt.


Den fjärde valde spriten...


Efter ett antal timmars mys och prat var det dags att
skiljas åt och ta den obligatoriska fotbilden.
Varm i hjärtat.

14 kommentarer:

Barbro sa...

Tack för att du tog dig tid!
Jättetrevligt som vanligt..

Vilka härliga bilder du tog på din vandring, jag är imponerad!

Unknown sa...

Härlig julmarknadsvandring att njuta av med hjälp av dina bilder...
Ha en fin helg! /SA

Leena sa...

Så roligt att se lite av Stockholms jul! Tack!

Pockethexan sa...

Vilken runda! o va kul att få se "sin" stad som man ibland blir hemmablind för. Det ser ut som riktiga julkort när du har fotat så där proffsigt, härligt att se att det är julefrid i vår stad.
Supersnyggt!


Kramis från en som har förlagt sin kamera o får vänta tills den dyker upp...
typiskt när man vill foto allt det vita!
<;D

PS;tack för din bokrec. det kommer att bli ett inlägg snart o det är extra kul när du har gjort en så bra en också jag vill nästa läsa om boken nu när du beskrivit den så fint o jag som hade liiiite svårt att överse med det magiska när det blev så mycket, tycker bättre om det när det var lite mer "subtilt"...<;p.DS

Anne-Lie sa...

Skulle vilja haft med min fot i den obligatoriska fotbilden;-)) Tror att jag hade gjort den fjärde sällskap!

Camilla (Rantis) sa...

åh tack för att du bjuder på en massa underbara julstämningsfoton...
njuter å fryser!!!
Hade ju bara 13 grader när jag vaknade idag.,..
men har testat att elda i vedspisen i köket, ååååååh så gott den värmer....
Ha en skön lördag!
Kramen!

fruentimmeret sa...

Kjempefin bildefortelling ;)

Jeg kom over din flotte blogg via Camilla (Rantis).
Artig å se så mange mys-bilder fra vakre Stockholm.

(mine øyne liker også veldig godt blått) hehe...
Love it!

Jeg kommer gjerne tilbake.

Ha en fin adventstid.


So long...

Happy sa...

Åh, varför var inte jag med? Är ju barnledig *ler*. Och älskar sushi. Well, jag är ju en hemmamysare också, hade det skönt i soffan. Härliga bilder. KRAM!

Janicke sa...

Som du fotar har jag nästan lust att ta en promenad genom stan. Annars undviker jag gärna det så här års, avskyr trängseln och allt jultingeltangel. Men du har onekligen ett bra öga.
Och så ångrar jag nästan att jag inte tog efterrätten ...

Cari sa...

Vilken lååång promenad du tog. Och så otroligt vackra fotografier - du har verkligen blick för vad som blir bra. Det verkar ha varit relativt folktomt på stan det gör också att bilderna blir magiska.

Jag, syster och barn håller med dig om att NK:s julskyltning inte var så bra i år.

Susjos sa...

Stockholm Stockholm,stad i världen!
Vilka underbara foton! Blir sugen att åka in till stan och bara titta!
Fast det är bra kallt ute nu...

Agneta sa...

Vilka underbara foton från vår vackra stad!
Efterrätten var riktigt god...ja, sushin också för den delen.

Lisbet sa...

Jovisst. Den liknar faktiskt muminmammans handväska :) Det hade jag inte tänkt på. Den liknar också mycket min väska till innehållet, för det finns just inget som jag inte har i min väska.

Ha en fin kväll!

emsa sa...

Åhh så fina bilder!Tack för att jag fick julmysa nu! Så var det inte när jag var i storstan! :)
Sen blir jag ju som vanligt hungrig när jag kollar här hos dej!!