Sidor

27 december 2010

En alldeles lagom jul


Kvällen före julafton. 
Köksbänken väntar på dopparedagens mat. 
Barnen känner inte igen sig i det städade hemmet.

Från kl 12 och medurs: Pärontryffel med mörk rom, mellangrabbens chokladcrunch, knäck, vit chokladtryffel med lingon och kanel, apelsintryffel med Grand Marnier, knäckbräck med nötter, misslyckad chokladkola och i mitten kronan på verket: min hemgjorda Ferrero Rocher! (Ser att gömd innanför mellangrabbens chokladcrunch anas dotterns lilla Mozartkula!)

Vi provsmakar skinka och alla hemgjorda godissorter. 
En solklar favorit finns i min Ferrero Rocher. 


Julaftonsmorgon. 
Alla sover, jag är ensam med gran och tebalja. 
Frid i ordets rätta bemärkelse!

Vi firar jul med min familj en dag och makens en annan. Knytkalas, med tydliga ansvarsområden. I år var mina föräldrar här på själva julafton och julbordet blev ovanligt lagom. Ovanligt litet med tanke på min skånskättade mammas normala brist på begränsning vad gäller mat.

Ostar, kex o knäcke
Laxar, sillar, gubbröra
Korvar, pressylta, rödbetor, rödbetssallad
Skinka, tre sorters senap, brysselkål och potäter
Dopp i grytan, julkorv, prinskorv, köttbullar, rödkål

Vi äter före Kalle Anka, 
en skön tradition sedan barnen var små 
och inte klarade att sitta uppe under
fyratimmarsjulklappsutdelningarna. 


Mitt i julmaten kommer tomten, som på beställning. Lilleman ser honom så snart han kommer in genom grinden och skuttar tjoande upp från matbordet. En julklapp var till alla barn har han med sig (men i år frågade han om föräldrarna varit snälla... hmmm... tror att jag ska ta mig ett snack med tomten!) och några timmar senare får maken ge sig iväg för att återgälda besöket. Lika roligt varje år, speciellt som de tre äldsta barnen är synnerligen irriterade på att inte känna igen vare sig röst eller beteende...

Efter Kalle är det julklappsutdelning och alla blir så nöjda. Kaffe, tryfflar, kakor, julmust och presenter trängs på det lilla soffbordet. Sedan blir det Karl-Bertil Jonsson och filmvisning från när äldste sonen fyllde tre för 14 år sedan. Nostalgi.

På juldagen kommer makens mor och bröder. 
Nu ser julbordet helt annorlunda ut! 
Lyx och delikatesser!
(Men samma sillar, laxar, skinka och småvarmt)

Flera spännande dessertostar
Löjrom och paté med tillbehör, gåsleverpastej, skagenröra
Finsk kålrotslåda, franska korvar

Mer julklappar efter maten, populärast blev helt klart Neocube! Har man en matematik- och fysiklärare till farbror kan man förvänta sig kluriga klappar. Själv skrattade han gott åt burken med SPAM som han fick av mellangrabben...

Här tar samvaron slut tidigare. Redan vid 18-tiden lägger sig lugnet och vi kan jäsa i sofforna till film. Skönt!


På annandagen serveras årets bästa julklapp
då vi avnjuter utskåpningen av serieledarna.
En härlig dag att gå på hockey!


Sveriges bästa klack - när den sköter sig!

Och nu är det jullovsvardag med huset fullt av små grabbar som kollar julklappar, spelar spel, bygger lego och springer runt under vilt tjoande...

10 kommentarer:

Mitt bästa jag sa...

TACK för att du delar med dig av din jul. Vår jul blev annorlunda på många sätt. Dels firade tjejerna med sin pappa och sonen var hos oss och dels startade vi själva julmaten kl. 17 - vi hade ju inga småbarn att ta hänsyn till i år och framförallt hade vi haft "julafton" tre ggr innan den 24e. En med vår amerikanske vän, en med tjejerna och en med sonen. Så när självaste den 24e kom och det blev kväll hade vi det väldigt mysigt och lugnt tillsammans med mina föräldrar - julbord (ett modest för en gång skull) och julpussel - ja en perfekt jul med andra ord.
Nu är jag hemma själv i några dagar och har roat mig med att byta bloggar - ja jag vet vad du tänker ;) men det kändes stimulerande att börja om, på samma sätt som vi börjat om i självaste livet. Välkommen till mina nya lyor :)

Rantamor sa...

Hej och god fortsättning på sista veckan för iår.
Vet du jag fick ett paket där det stod önskar "skvallertomten" funderade att vad jisses är detta???
Men öppnade och fann en hjärtekorg i så vackert glas.
Kan du förstå hur detta har gått till.
Ibland blir önskningarna uppfyllda...kanske är så när det är jul =)=)=)

Tack för skvallret..tomten.

Och vad mycket god mat du har i din julblogg...munvattnet rinner ned på tangenterna ska du veta...fram med torky Rantafar...

Anonym sa...

God fortsättning Anni!! Vad fint ni fick det! Den där ferraro rocher ska jag prova ;)

Anne-Lie sa...

Annandagsbandy har jag hört talas om men....
Noterar dock att brysselkålen tycks vara central båda dagarna;-))

Cari sa...

Är det så att den långa duken/löparen är en gardinvepa från shoppingen i Sörmland? Tycker att jag känner igen den :)
Så underbart kul att läsa om er helg.
Hoppas att det fortsatta jullovet blir lika bra som det börjat.

Susjos sa...

Härliga bilder...så mycket gott! Man blir sugen på julmat..igen!!!

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul att få reda på hur andra firar sin jul. Maten är nästan identisk hos oss, förutom att det inte längre förekommer någon sylta. Jag brukar göra en jättegod på FÄRSKA fläskben eller fläsklägg, men nu för tiden finns inte det. Allt är rimmat, så det blev det ingen sylta alls.
Sen saknar jag alla lekarna som vi i min familj alltid lekte på julafton. Tyvärr har vi inte många släktingar kvar - och dom som finns bor på fastlandet och firar jul med sina respektive hälfters släkt. Alltså har vi bara två vänner här på julafton - och dom är tyvärr inget för lekar!
GOD FORTSÄTTNING
Susie

Anonym sa...

Underbara du! Vilken härlig berättelse och fina foton.
Å så inspirerade du mig att berätta om min jul också:-)
KRAM!

Anni sa...

Jomenvisst var det annandagsbandy också och det på gångavstånd från mig! DIF vann där också ;-)

Och Cari, det är exakt den gardinkappan (eller var det en vepa? det stämmer bättre med fållen...) som fungerar perfekt som löpare - rätt längd för köksbänken!

Maria sa...

Du har ett så mysigt hem!
Och så sant som det är sagt om skåningar och mat ;) Jag kommer ju från Skåne och ingen i min familj vet hur man slutar äta när man är mätt.
Neocube blev årets julklapp här med. :)
Jag önskar dig ett Gott Nytt År!!