Sidor

07 december 2010

Veckans hus - burspråk

har Hedwig nu bestämt att Veckans hus-temat är  
burspråk.
Jag rotar i arkiven
(klickbara bilder!):

Stockholm
först vid S:t Eriksbron:



Så i kvarteren runt Norrmalmstorg/Stureplan:


Lilla fina Danderydsgatan, burspråket syns till höger:


Mitt eget, med ursprungligt glas.
Världen blir alldeles knögglig när vi tittar ut.
Blyinfattad insynsförvillare av egen design
(kommer det inte blyinfattat som tema snart, Hedwig?).


Uppsala, Alfvénsalen.
Lååångt burspråk där till vänster:


Så tar vi oss till England, Yorkshire.
Först burspråket i huset vi hyrde i Harrogate, utifrån och inifrån:
(mmm... te och scones med clotted cream och marmelad...)


York:


Follifoot:


Knaresborough:


Och så tillbaks till Bryssel. Igen.
Men där finns ju SÅ vackra hus!:



Två burspråk från Riga:


Och till sist ett mäktigt från Lübeck, Tyskland:


Efter att jag uppdaterade mitt virusskydd 
kommer jag inte åt husets extrena hårddisk 
och kan inte grotta efter bilder där också.
 Det kanske är tur...

8 kommentarer:

Elisabeth sa...

Oj, vad många fina burspråk du har i dina samlingar. Här kan vi verkligen se burspråk från olika byggnadsstilar och länder. Tack för titten!

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara burspråk och hus! Det gäller att man lyfter blicken ibland för att se fina saker - och det verkar ju du göra!!

Lasseivomma sa...

Jösses så mycket burspråk. Bäst gillar jag dom som har målat burspråket rött, det underlättar för oss som fotar efter Hedwigs teman. Du har så många burspråk att det kunde kanske räcka åt mig också, för jag tror inte jag har något i arkivet. Enda chansen jag har att fota nya är lunchen i morgon om inget kommer emellan.
Bra och snygga bilder har du fångat, och visst är Hedwigs utmaning jätterolig.

Pockethexan sa...

Du är för söt, nu har vi fått burspråk så att vi inte kan klaga, det tackar vi husnördar för!

Och inte vann jag den här gången heller...

Kramis!
<;D

Hedwig sa...

28 burspråk - inte illa. Det ena vackrare och mer spännande än det andra. Om jag skall kommentera allt blir det en hel roman. De engelska är ju så typiskt engelska, så som man sett i olika filmer och pjäser. Husen i Bryssel orsakar flera Åhh, Ooh - jag måste nog ta mig utanför Sveriges gränser snart. Men allra finast tycker jag att det första fotot från Riga är. Vilket hus, vilka detaljer. Fast Lübeck går inte av för hackor det heller.

Har sett dina önskningar - men jag måste fixa exempelfoton också ...

Pockethexan sa...

Vilken härlig överaskning, du har inte en till för Ferdinand Boberg är en favo hos mig efter att jag var med o renoverade just CPH el. Centralposthuset 87-89!!!
Jag var en sådan där arb.ledare som klättrade runt o mätte o satte ut (markerade vad det nya skulle byggas) samtidigt som jag blev större o större om magen (barn nr 1). Det var väldigt kul att knacka bort putsen på de fyrkantiga pelarna som man gjorde på 60-70 talen för att upptäcka att Boberg hade designat mycket invändigt också inte bara kottarna på fasaden. Vi upptäckte tex. det vi trodde var betong var homogena Kolmårdsmarmorpelare med diam. på upp till en meter. helt otroligt o även Öländska kalkstens friser invändigt som inte varit framme på 50 år el. mer. För att inte tala om att vi hittade den första brevlådan som sattes upp i Sthlm som vi trodde var skräp men som nu har hedersplats på Postmuseet. Hände mycket kul under det bygget...
Kramis från en som du väckte många minnen hos. Är du också skolad inom byggbranchen el. är det bara en hobby.

Ingvor sa...

Så många vackra burspråk, vart och ett med sin egen design och skönhet.
Tycker det är kul att gå och kika efter saker jag inte lagt märke till förut. Man kanske skulle använda kamera också?
Hur som helst, intressanta och fina bilder!

Mona sa...

Vilken fantastisk samling burspråk du visar upp. Tur för oss att du har svårt att behärska dig. Veckans hus är en utmaning där man verkligen kan frossa tycker jag!
Kul att se burspråk från England också. Jag gillar färgen på det första huset från Bryssel och det sista från Lübeck är definitivt mäktigt.