Sidor

20 februari 2011

EFIT - en slö vintersöndag


Sover uruselt. Vänder och vrider på mig. Inget syre i sovrummet. Inser att jag inte vet vad jag ska laga för huvudrätt till tisdagens tjejmiddag på tema Blod. Behöver gå på toa. Kommer plötsligt att tänka på baguetterna som köpts och som inte tagits fram till lördagens middag, ligger de kvar i sina köpeförpackningar och torkar? Sicket slöseri!


05.00
Går på toa och sedan ner i köket för att rädda baguetterna. Somnar faktiskt om efteråt och märker varken när Lilleman eller maken går upp.



08.00
Går upp och trycker i mig dagens första värktablett.
Gör te och tycker lite synd om mig.



09.00
Tabletten hjälper och jag kan ta hand om köket. Maken jobbar för fullt nere i källaren. Dottern har gått till jobbet. Lilleman sitter i tv-fåtöljen och myser. De andra sönerna lär inte visa sig än på ett tag.



10.00
Koltrasthonan matas.
Jag inser att dagens planerade tur till stan och Klara soppteater inte blir av. Jag orkar inte. Går in på Stadsteaterns hemsida och får ny biljett till i mars. Sista tillgängliga biljetten då som nu!



11.00
Mellangrabben äter frukost framför tv:n. Äldste sonen hörs inget ifrån.



12.00 
Ett vårtecken jag kan vara utan. Mina hibiscusar på verandan har det tufft på vintern. Men med hjälp av dammsugaren kan jag få bort de flesta små bladlöss!



13.00
Lunchen består av veckans rester. 5 olika rätter fanns i kylen. Den som kommer först till köket får först välja.


14.00
Stackars mellangrabben fick en trendtröja av sin farbror och mamman stänkte vin på den direkt. Inte gick det bort i tvätten heller. Nu försöker jag skrubba fläcken med galltvål.



15.00
Jag jäser framför tv:n. Sämre kan man ju ha det! Maken och Lilleman åker för att försöka få tag i en säkerhetsväst till ridningen.



16.00
Fortsatt jäsande och fortsatt trevligt med svenska framgångar. Maken och Lilleman har åkt till stallet, sedan är det fotbollsträning.



17.00
Äldste sonen har som så ofta förträngt det där med att öva på sitt instrument. Skyller på att fagotten torkar i den torra vinterluften. Det är i sista stund han plockar fram instrumentet ur väskan och spelar. Under tiden fixar jag middag åt honom. Han ska iväg på scouter.



18.00
Vi andra ska också ha mat. Jag helsteker en fläskytterfilé. Gör en pimpad potatisgratäng till. Mellangrabben skalar morötter. Sedan ska han också iväg på scoutäventyr.



19.30
Lilleman och maken är hemma igen och får middag. Köttet räckte inte till alla, som tur är har jag prinskorv i frysen.



20.30
Lilleman vill läsa en stund innan han somnar, så vi fixar tandborstningen.



21.30
Har gjort Lotta Lundgrens banankolaglass med jordnötsströssel och måste provsmaka. Blir besviken. Strösslet är ljuvligt, men inte glassen. Tur att jag köpt färdig Dulche de leche och inte stått och kokat kondenserad mjölk i flera timmar...

Nu får det räcka för idag, hoppas på en god natts sömn och en piggare måndag!

5 kommentarer:

Nica sa...

Hoppas verkligen att du får sova gott i natt - det brukar göra susen.
Kram <3

Anne-Lie sa...

Så där såg inte köksbänken ut när jag var hos dig? Vad har hänt - ett bombnerslag;-))
Borde ha tagit ett kort med vanlig inställning - men när det gäller renbogen så har jag en kvar så jag kan reprisera och lägga in receptet. Sen är det bara för alla att leta rätt på renbog;-))

Cari sa...

Usch så läskigt med alla bladlössen. Men dammsugare har jag inte provat, brukar köra med disktrasa och diskmedelsvatten.
Och vad händer i källaren? Är det tvättstugeprojektet?

Dorincard sa...

Interesting and unusual blog! :)

Anni sa...

Javisst Cari, det är gamla pannrummet som fixas till!