Sidor

26 februari 2011

Veckans hus - tegel 2

Så öser jag väl på med lite tegelbilder också.
Agneta Spångbergs tegel i första tegelinlägget visade sig vara kakel
och det duger ju inte, hur vackert det än är!
Nu tycker jag inte att pixlarna och teglet riktigt vill samarbeta
i min blogg, men jag öser på ur arkivet ändå.
(och bilderna är klickbara)
Först ut är lite jag visat förr:


York, England



Bobergs vattentorn, Mosebacke, Stockholm



KTH, Stockholm



Norrmalmstorg, Stockholm


Lübeck, Tyskland



Bénédictineklostret i Fecamp, Frankrike
(det är här Bénédictine D.O.M. -likören tillverkas...)



Birger Jarlsgatan, Stockholm




Bastugatan, Stockholm


Skånska Gruvan, en av tre kvarvarande paviljonger från Stockholmsutställningen 1897,
Djurgården, Stockholm



En av alla nationer, Uppsala


Uppsala domkyrka

Och sist men inte minst:




Stockholms stadshus, både ut- och invändigt!

6 kommentarer:

Leena sa...

Puh! Vad många tegelhus du hade att visa! Jag blir helt matt ... Rådhuset i Lübeck känner jag så väl igen, men hade inga bra bilder på det. Vi bor ju behändigt nära Tyskland - jaja, det finns andra som bor närmare men vi är i Lübeck vid 14-tiden om vi åker hemifrån på morgonen - och åker dit då och då på lillsemester när vi känner för en paus i vardagen. Eller när vin- och ölkällaren börjar bli tom ... Det är en härlig stad om man går in på smågatorna. Och nu vet vi ett par trevliga familjehotell också som är hur mysiga som helst och som inte kostar skjortan. Åtminstone inte finskjortan.

Och Gotland kanske man skulle åka till, har faktiskt aldrig varit där ... men den finns på vår önskelista. Som är rätt lång, iofs.

Ha en fortsatt skön helg!

Hedwig sa...

Du var domare själv... Den här kavalkaden av tegel blev ju sagolik, nästan. du börjar lite försiktigt med York, Stockholm, KTH självklart. Benediktinerklostret, så elegant för att vara kloster. Sen Lübeck som jag kände igen och några Stockholmsmotiv igen. Därefter ett fantastiskt hus på Skansen, det minns jag inte, men jag hade ju annat att göra den dryga månad jag faktiskt jobbade där. Sedan en tur till Uppsala innan vi landar i Stockholms stadshus, denna enorma tegelborg. Visste du att teglet, ett mörkrött stortegel som lades i munkförband, levererades från Lina tegelbruk utanför Södertälje, och virket till portarna byggda i svartek kommer från Regalskeppet Riksäpplet.

Anni sa...

Men Hedwig, Djurgården är mer än Skansen! I det här huset på Rosenhillsvägen har flickorna Helin och Voltaire café och festvåning.
http://www.helinvoltaire.com/

Christina sa...

Rent fantastiskt vad man kan åstadkomma med fyrkantigt tegel. Tycker speciellt om det engelska korsvirkeshuset, bilder av tegel lagda i fyrkanter och den näst sista bilden med det underbara ljuset genom valbågarna. Ha en skön helg!

Anni sa...

http://www.skansen.se/artikel/skanska-gruvan

http://www.nationalstadsparken.se/default.aspx?id=3422&refid=

Mona sa...

Så många underbara tegelhus! Förr i tiden byggde man både rejält och vackert.