Sidor

04 februari 2011

Veckans hus - utsiktstorn

Stockholm i mitt hjärta...


Fyra torn i en bild!
Två på Gröna Lund; Fritt Fall (80 m) och Katapulten (55 m) (om nu någon hinner njuta av utsikten från toppen).

Ett på Skansen; Bredablick (guden Balders boning). 30 m högt, kallades Belvederen Westemansberg då det stod klart 1876, ritat av hovintendenten Johan Erik Söderlund. Idag finns ett café på översta våningen och på toppen en utsiktsplats. En intressant historia, läs gärna mer på länken.

Och så självaste Kaknästornet. Ritat av Hans Borgström och nyligen bortgångne Bengt Lindroos. 155 m högt, invigt 1967 i det som blev världens första nationalstadspark, Kungliga Djurgården. Fungerar som Teracoms mediahub, men har dessutom restaurant, festvåning och en magnifik utsikt.




Att gå upp i Stadshustornet (106 m) kan jag varmt rekommendera. Många trappsteg är det! I övre halvan av tornet går man i en smal tegelgång med trappstegstak, det ger viss riddarborgskänsla. Med jämna mellanrum kommer man till ett litet fönster med omväxlande utsikt - de syns på fotot! Högst upp under klockorna finns vackra reliefer som visar vad det är man ser. Och att stå där kl 12, är en dånande upplevelse... (Minns ni Sankt Örjanslåten som spelades på tv kl 12 varje dag på den svartvita tiden? Den spelas här fortfarande!)

Tornet till höger sitter på Riddarholmskyrkan, Stockholms äldsta byggnad från slutet av 1200-talet. Själva tornet byggdes på 1500-talet och gjutjärnspiran tillkom efter den stora branden 1835. Det ser inte ut som om man kan gå upp där, men kyrkan kan besökas och har ett digert musikprogram under sommaren. Här ligger alla våra monarker begravda sedan 1634, med undantag för drottning Kristina och Gustav VI Adolf.




Från skybaren "Och himlen därtill" högst upp i (Skatte- eller Student-)Skrapan har man en skön utsikt åt alla väderstreck. Byggd 1959, 84 m hög och arkitekten var Paul Hedqvist. Någon bild på det fula huset självt har jag inte...




Så till Gotland, Visby. Ringmuren från medeltiden är full av utsiktstorn. Kruttornet är den äldsta delen, byggd på 1100-talet. Muren stod klar 1288 och har idag 27 marktorn kvar. Mina bilder är tagna från Snäckgärdsportens torn, det fick ett turistvänligt trägolv 2009.




Till sist Arkona fyr, Kap Arkona, Rügen, Tyskland. Blåsigt och vackert, vid klart väder kan man se ända till Mön. Tegelfyren är från 1828 och 21.5 m högt (olika uppgifter på olika håll, noterar jag), den något högre bredvid är 33 m hög och stod klart 1902 - den används fortfarande. På den nedre bilden syns marinpejltornet från 1927. Alla tre tornen är öppna för besökare, ett mycket populärt turistmål eftersom det finns en hel del annat att se i området också.

Eiffeltornet, Tour Montparnasse och andra intressanta utsiktstorn kommer jag inte åt just nu, de bilderna ligger tryggt förvarade på en extern hårddisk dit jag inte når...

6 kommentarer:

Pialotta sa...

Hallå där.. Vacker bygd du har runt dig:) Stockholm, en vacker huvudstad vi har .. Gotland.. så himla fint:)
Jag har uppdaterat Musikomaten nu om du är sugen.. permalänk här.. ha de..

Hedwig sa...

Så många intressanta torn inkl länkar. Kul att ta del av.
Du har inte åkt gondolen på utsidan av Globen än ? Det skall jag försöka göra vid tillfälle - måste verkligen vara en upplevelse.
Tack för ditt bidrag

Unknown sa...

Morrn.

Jättefina Stockholms-bilder. Fint att du bifogar data. (till alla bilder)

Ha de bra.

Hasse A

Leena sa...

Och här kom ju äntligen dina utsiktstorn! Så fina allihop, och många! För mig som är lite dålig på att resa i Sverige är det så roligt att se Stockholms- och Götlandsvyer ... jag kommer nog att dö utan att ha sett mitt eget land (eller egentligen mina två egna länder), det exotiska lockar för mycket så jag tänker: så länge man orkar så ... sedan tar jag det som finns nära, och som egentligen är minst lika fint.
Men än så är vi pigga! Och jag önskar dig en skön helg!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej i kvällningen !
Efter ha sett Lena Nyman i Morrhår o.ärtor.
Så fick jag njuta av min födelsestad och Gotland, dit jag aldrig varit, (än)
Så blev jag berest än en gång genom bloggens värld. Tack !

Mona sa...

I stadshuset har jag varit uppe. Jag minns den där tegelgången. Det var en alldeles speciell känsla att gå där. Kaknästornet har jag missat att komma upp i. I Riddarholmskyrkan har jag varit och jag tror inte heller man kan komma upp i det kyrktornet. Annars hade jag nog varit där också. På den tiden skulle jag bestiga alla "höjder".

Jag har inget minne av att jag var uppe i något utsiktstorn när jag var i Visby. Men jag kanske bara har glömt det.

Så vacker utsikt från Rügen. Tänk att man kan se ända till Mön!