Sidor

03 februari 2011

Tea for two and two for tea


Igår kväll var jag på teprovning på Esters med fem väninnor.
En födelsedagspresent till M.
I en härlig miljö med gamla burkar, skyltar och
mycket kuriosa tillbringade vi några trevliga timmar.


Esters drivs av Helena,
ett energiknippe som med stor inlevelse
och mycket kunskap berättade för oss om olika teer.
Historia, ursprung, plockmetoder, sorter, odlingstekniker,
smaker, skrönor, nyttor...


Först fick vi prova olika smaksatta teer,
gröna så väl som svarta och Rooibos.
Mellan varje smakprov doppade vi våra skedar i hett vatten.


Här fanns bl a te med morotsbitar och te med rostat ris,
ganska udda smaker.
Spännande!


Sedan övergick vi till de rena teerna, 
Darjeeling, Oolong, gult te (som legat och gottat sig mellan kohudar), 
Sencha, jasminpärlor, Lapsang, Rooibos m fl.
Våra preferenser var klart olika.
Någon tyckte urk, där en annan tyckte mums!
Och tvärtom.



Efter alla smakintryck fick vi välja ett te att dricka,
så öppnades skänken till scones, marmelader och lite kakor. 
Mums!


Och eftersom Pialottas Musik- och fotoautomat har dryck som tema denna vecka, bidrar jag med några musiklänkar. Jag har febrilt letat efter en anledning till att lägga in en Springsteen, men han sjunger inte så mycket om te...

Första länken vill inte bli inbäddad - men den är klart sevärd!
Ja, det är de förstås alla tre!

Den stora kalabaliken





17 kommentarer:

Öbon sa...

Åh, Esters, "min" tehandel de perioder jag bott på Söder (Åsögatan). Förra ägaren, kanske Ester själv (?), var en hyfsat barsk dam.

4U2 sa...

I like tea, så det skulle vara en dröm att få göra ett sådant besök!

mammi sa...

Va mysigt det va, man blir nästan tårögd av all nostalgi. Jag borde prova nåt sånt, kaffekärring som jag är.
Ha det så gott

ormbunke sa...

OH! vad spännande och kul det måste ha varit. Men lite yr i skallen av bedömning av så många sorter. Skall tipsa min tehandlare om teprovning.Fina bilder du tagit på arrangemanget. Ha de gott. Anita

Pialotta sa...

Så himla mysigt och vilka mängder det finns av Te. Jag är ingen Tedrickare, men så kul att se alla dina bilder:) Nostalgi till tusen i den butiken och det gillar jag.

Klart du ska ha med temusik, ha, ha..
Ny dator.. fint de och visst gör det en viss skillnad på hastigheten.
Så du hade inga problems nu så, va bra.. tror det beror många gånger på vilken dator man har och så klart sinkar massor av You Tubeklipp en blogg.
Ha de..

Anonym sa...

Jag älskar ditt sätt att njuta av livet.
FIna, fina Anni.

Anonym sa...

Åh, vilken fantastisk present!!!! Jag föredrar Rooibus själv.

Mitt bästa jag sa...

MMmmm vad mysigt. Bra tips, det där ska jag planka :) behöver mer te i mitt liv och fler tjejträffar med för den delen :)

Mia sa...

Mmmm, jag skulle bra gärna vilja känna dofterna. Det brukar dofta så himla gott i såna butiker...Kul med teprovning!

"Lillagul" sa...

Såg himla mysigt ut i den teboden !
Till o med jag som inte är en tedrickare kunde tänka mig ett besök där :)
Tackar för kommentaren hos mig :)

Tea Lady sa...

Åh vad härligt det ser ut, och så fina bilder du tagit!

Jag har faktiskt aldrig varit på Esters men där måste jag nog göra ett studiebesök tror jag. Jag har varit på Chaikana och gjort en motsvarande teprovning, men där hade de bara de rena teerna.

Tack för att du delade med dig och tack för hälsningen hos mig!

Kram på dig!

Rantamor sa...

Egentligen är det synd att man inte är the drickare för det finns ju så oerhört mycket olika smaker på just the.
Idag skulle jag köpa the, vilket inte blir ofta kanske vartannat år, men man vill ju ha hem färskt the iallafall om det kommer någon thedrickare förbi...och vad ska man köpa ????
Man vet ju aldrig.
Ser ut som en trevlig theprovning du varit på...

Ha d finfint...

Barbro sa...

Jösses vad med tesorter.
Nu tillhör ju de som är väldigt kräsen när det gäller te. Om jag ska njuta av det.

Nä, det är inte min grej. Trots det gick jag och köpte barkte härom dagen... undrar varför?

Anne-Lie sa...

Men jisses detta ställe var ju helt underbart! Vilken blev din favvo då rå?

Elisa Day sa...

Oj vad mysigt det verkar! Och för mig som är tevän av stora mått skulle det vara himmelrike att besöka där.

Monica sa...

Härligt drickbart, Rowlf är ju sååå läcker och den stora kalabaliken tror jag att jag sett en gång i tiden;-)

Mimmi sa...

Härligt inlägg med mycket bilder och nostalgi. Det kanske gör att fler böjar dricka te förhoppningsvis.

Du är duktig på att ta fina bilder. :)

En som råkade hitta din blogg.