Sidor

04 januari 2012

EFIT - en jullovsonsdag


00.00
Vi har laddat med makens julchoklad och vin framför teven.
Semifinal i juniorhockeyVM.
Småkronorna sliter som små djur utan att få någon utdelning.
Chokladen är sliskigt söt.



01.00
Som tända ljus sitter vi fortfarande framför teven.
Adrenalinhalten är hög när matchen så småningom är slut.
PUH!



09.00
Stapplar upp ur sängen och gör mig morgonens första tebalja.
Väckte maken för en halvtimme sedan
eftersom han lätt får ont i huvudet av att sova för länge.



10.00
Rensar och städar i kylen.
Diskar ur grönsakslådorna.
Välbehövligt efter jul!
Är det fler än jag som tycker att
tomatblasten är snarlik en spindel?



11.00
Fortsätter städräden i tvättstugan
Hyllor har satts upp och jag kan äntligen rengöra
hela den tömda bänkskivan.
Då lyckas jag tappa glashyllan till den gamla
badrumsspegeln i golvet.
Krasch och brak!



12.00
Brukar vara stenhård med att inte städa bort julen förrän till Knut,
men i år står jag inte ut!
Börjar rensa undan alla gamla barnalster,
julgardiner och en hel del annat rött.



13.00
Har väckt tonårssönerna och börjar med lunchen.
Resterna av den rökta laxen i kombination
med riven squash och grädde blir en bra pastasås.
Vid matbordet ställer Lilleman den förväntade frågan:
- Vad är det gröna?
Dottern tycker att han är precis som Kalle i Kalle och Hobbe
och får medhåll av bröderna.
Mellansonen konstaterar att vi äter hjärnsubstans,
vilket gör Lilleman nöjd.
Han äter upp allt.



14.00
Reclaim my blue kitchen!
Äntligen ser det ut som det ska igen.
Allt det röda är borta!
Av alla punkter på den digra lista jag skrev före jul
har maken betat av alla utom den
med kaffekvarnens uppsättande på väggen.
Men än är ju inte ledigheten slut!



15.00
Lägger in EFIT så här långt
och kollar vilka filmer jag ska få från Lovefilm.
Tron Legacy är också ivägskickad,
men den når inte Lovefilm förrän senare idag.
(För er som är noggranna - jag har använt mig av en extra kredit, 
det är därför jag kommer att få ha tre filmer hemma
trots att mitt abonnemang säger två åt gången)



16.00
Dottern röjer i sina garderober
och kommer ner med mina nostalgitröjor
som hon trott att hon skulle använda.
Dessa köpte jag på 80-talet och önskar att de var i sämre kvalitet
så att jag med gott samvete kunde slänga dem nu.
Jag brukar inte spara kläder,
men plötsligt blev det lite svårt.



17.00
Mellangrabben kommer ner från övervåningen
vilket betyder att han är lite sugen eller småhungrig.
Raskt sätter jag honom att baka en kladdkaka.
Denna är av en mix på påse som jag fått av en väninna.
Pumpafrön och gojibär sätter extra smak till kakan.



18.00
Lagar middag.
Resterna av nyårsaftonens oxfilé, resterna av julskinkan
och en fläskytterfilé som behöver tillagas
blir grunden till en hemgjord pyttipanna.
Vid matbordet konstaterar vi att
alla köttbitar inte smakar som de ska.
Det spottas en del.
Vi håller tummarna för att vi inte blir matförgiftade ...



19.00
Världens bäste svåger ringer och säger
att han städat ur sina garderober
(måste vara en trend som går!)
och vill komma över med kläder och handdukar till oss.
Jag drar ett varv med dammsugaren,
tur att vi har kladdkakan att bjuda på!


20.00
Svågern är här.
Han har med sig två kassar med handdukar, en kasse trägalgar
och en sopsäck med blandade kläder.
Dottern och jag paxar kassarna och Gant-handdukarna!



 21.00
Klädprovning pågår.
Äldste sonen blir lycklig över svarta skjortor och en vit kavaj.
Han ser ut som en gangster!



22.00
Dottern och jag ser film med George Clooney.
Up in the Air.
Riktigt bra, ganska annorlunda.



23.00
Och så slutar dygnet som det började,
med praliner framför teven.
Nu är det de sista av barnens hemgjorda.
De är inte sötsliskiga!

19 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Har du sett "Water for elephants" än? Den är superbra! När jag bodde i Sverige var jag också med i Lovefilm och även det som var föregångaren. Ett superbra sätt att se mycket film.

thinki.se sa...

Underbara närbilder. Gillar speciellt den med ljuset på natten...

Anne-Lie sa...

Missade EFIT helt och hållet idag! Men ser att du är i full fart. Vad jag däremot inte fattar är varför du måste väcka maken om han mår dåligt av att sova för länge - för det gör väl inte du;-))

Karoleen sa...

Många som var uppe och kollade på hockeyn igår. Gott med choklad till =)

Härligt att vara ledig!

Vonkis sa...

Skojar du eller? Hoppade till och nästan skrek till när jag såg den där spindeln (eller grönsaksskräpet). Tur att jag satt ner :-)

Charlotte sa...

Kikar in på din dag!
Känner som dig, att jag inte står ut med alla tomtar längre... :-)
Fina bilder, som alltid här!

Jessica sa...

Vilken fin kaffekvarn! :)

Kul att följa din dag :)

Gudrun sa...

Hej!
Tack för titten.
Ja, jag slipper gärna snön också. Så skönt att vintern blir kortare i år.
Pasta såsen lät god och visst såg det ut som en spindel. :)
Kram till dig.

Susjos sa...

Är oxå trött på julen,men har inte fått energi att ta bort den ännu!

Tips på bra Lovefilmer tack!
Har sett Water for elephants...

Anonym sa...

Vad var det för choklad som var så äckligt söt,,säkert Marabou(eller Cloetta,,hehe), den är inte god alls.
Åhh vad jag önskar jag tittade lite på film, fast jag läser ju istället
Mia

Anonym sa...

Kul att se din Vilka fina porslinsburkar, påminner mig om att jag ärvde några såna av min farfar men de har inte kommit upp än...

Hälsningar Birgit

Elisabeth sa...

Härligt att följa dig! Ha dé fortsatt bra!

thinki.se sa...

Finns det nå't kvar av chokladen? Blev sugen nu här =)

Beate sa...

Kikker innom dagen din.

Annemor sa...

Måtte følge med på dagen din :-)

Janicke sa...

Är det verkligen du som har rödrandiga strumpor och rosa remmar på sandalerna?

Therese Skoogh sa...

Vilken härlig EFIT-dag. inte bara hos oss som det blev en kladdkaka gjord!

Ha ett gott 2012.
På återseende!

Mvh Therese

Cari sa...

Trodde ett tag att det var foton på svågern :-)

Anni sa...

Näe Cari, svågern är inte riktigt så smal :-P