Sidor

23 januari 2012

Veckans hus - gammal text på fasader

Gamla texter på husfasader vill Hedwig se i denna omgång av Veckans hus. Helst ska vi ha lite fakta om husen också, men se det är inte alltid man har det. En del foton tar man ju mest för att det är något man vill dokumentera, eller för att motivet är vackert.


Mitt första foto är från en pub i Knaresborough i Yorkshire, England. Därifrån har ni sett bilder förr. Puben heter The World's End och ligger vid ett brofäste. Det lokala oraklet Mother Shipton sade att världen skulle gå under när bron rasade.

Bron har rasat två gånger, världen står kvar och puben har fått sitt namn.



I södra Frankrike, i Aude-dalen, fann jag detta f.d.(?) hotell. Undrar om rummen är i samma skick som fasaden?



Italien. Hur kommer det sig att förfall är vackert just i Italien? Här hemma hade vi väl förfasat oss över en syn som denna?



Reser man längs med Rhen eller Mosel i Tyskland ser man överallt markeringar som visar hur högt vattnet har nått vid olika högvattenstånd. Det är svårt att förstå, när man står där på torra land. Bilden är tagen vid ett torg inne i Bernkastel-Kues i Moseldalen. Klicka på den!



På Rüdesheims smala och turiststinna Drosselgasse är det inte vattenståndet som dekorerar husen. Här är det vin och fest som gäller!



I Stockholm, på Norrtullsgatan vid Odenplan, ligger resterna av Hamburgerbryggeriet. Stora delar av det gamla bryggeriet är rivet och bostadshus byggda på tomten, men det gamla brygghuset ritat av arkitekt Edward Ohlsson (en för mig tidigare okänd arkitekt som ritat en hel del mycket kända och vackra hus!) står kvar och används till föreningsverksamhet. Bakom de stora fönstren finns en hörsal och kvällstid kan man kika ner på gymnastiserande damer i källarvåningen.



I Gamla Stan finns många texter vid portarna, denna på Kindstugatan 10-12. Nu hittar jag spännande info om att det finns en igenstängd gränd mellan detta hus och nummer 8 ... Måste utforskas!

Namnet Kindstugatan kommer av det gamla ordet kindhäst som betydde örfil, förmodligen har ett större slagsmål ägt rum här på gatan. Restaurang Fimmelstången låg i nummer 14 och där dog Lasse Lucidor i en duell 1674. (Läs mera!)



På Birger Jarlsgatan ståtar Erik Lallersteds Trygghuset med Carl Eldhs relief. Huset byggdes i jugend/nationalromantisk stil för Svenska Lifförsäkringsanstalten Trygg och stod färdigt 1910.



Och till sist en gammal port från Visby. Jag tror att den ligger i närheten av Konstmuseet, i alla fall någonstans på sträckan S:t Hansgatan-S:ta Katarinagatan-Nunnegränd ...

7 kommentarer:

Hedwig sa...

Så många vackra och framför allt spännande hus du har i ditt arkiv. Har klickat upp alla foton och suttit och studerat. Gillar dem alla, men har inte tid att skriva roman om vad jag tycker om vart och ett av dem. Jag uppskattar verkligen länkarna till vidare information - det är ju lite av vitsen i VH. Att få lära sig mer.
Tack Anni

Susjos sa...

Verkligen vackra hus!!!
fantastiska foton som vanligt :)

Tusen Tack för tips om bagage-våg,gissa om vi ska köpa en! haha!!!!

judotter sa...

Här var det gott om variationer.
Det är bara att välja...
När man går i Gamla Stan gäller det att lyfta blicken.
Eller få info för närmare "utforskning"... lycka till!

Leena sa...

Kul att se att det finns hus med fasadtexter även i Sverige - i Tyskland och Frankrike har jag ju sett mycket av dem. Och detta med Rhen och Mosel som svämmar över, det är helt otroligt! Det måste bli mycket som blir förstört.

Christina sa...

Underbara bilder! Fick mig att komma ihåg att jag också har bilder med text i relief. Ha en skön söndagkväll!

Mona sa...

Underbart vackra gamla hus. Du har lyckats hitta riktigt gammal text och så snyggt med alla snirklade bokstäver.

Anki sa...

Åh så många fina gamla hus du visar - verkligen bra jobbat!
Tack för besök hos mig och nu ska jag stilla din nyfikenhet :)
Svea Saluhall var förr en riktig saluhall, där man kunde köpa allt... och det fanns även café om jag inte missminner mig. Tror att det är det som Hedwig saknar - ja inte caféet då, utan alla affärerna ... Framför saluhallen finns Nya torget, som förr hade livlig torghandel onsdagar och lördagar - numera är det glest mellan torgstånden. Som barn följde jag ofta med min farmor och handlade både på torget och i saluhallen och även som vuxen handlade jag ofta där, ända till "the bitter end"