Sidor

10 januari 2012

Stor blå vardagslycka!


När jag flyttade hemifrån för sisådär 30 år sedan, var en av de saker jag hett önskade mig Kockums blå järngryta. Jag minns att mamma sa att den var dyr. Jag minns att jag fick dåligt samvete.

Men den har använts flitigt!

En gång trodde jag att den var förlorad, jag hade bränt botten rejält. Lyckades tackolov rädda den, men jag fick slita rejält för det.

Den är tyvärr i minsta laget för ett sexpersonershushåll. Det blir inga rester av de goda grytorna.

Idag hittade jag en blå Kockumsgryta på Erikshjälpen. För 150:-. Använd, men felfri!

När jag kom hem insåg jag att den är nästan dubbelt så stor som den gamla! Fem liter jämfört med den gamla på tre! Dessutom pågår just nu en auktion på en treliters på Tradera, den är i skrivande stund uppe i 269:- plus frakt, så priset är jag särskilt nöjd med!

Just så kan blå vardagslycka se ut!

Vadå? Få plats med? Äsch ... bagateller ...

10 kommentarer:

Göran S sa...

Grattis,likadan gryta har vi,superbra!!

ormbunke sa...

En förträfflig gryta. Min är stor men den vanliga gula färgen. Sliten men användbar. Har en liten också men den är Made in France.
Lycka till med budet. Ha de gott. Anita

Gudrun sa...

Kul att du kunde fynda en så stor gryta. Har också en blå från förr.
Ha det gott.

Razzy sa...

Jag har "bara" en 3L och den är ljusgul, men gud va bra den är för storkok ändå :)

Ann sa...

Vi hade en ljusblå men jag visste inte hur dyra de var förrän min äldste i julklapp önskade sig en gjutjärnsgryta. Jag kollade emaljerade och även vanliga, och häpnade över priserna tills jag kom att tänka på att Coop borde kunna ha en hederlig gjutjärn till lagom pris för en kille som bara ska ha den till att göra storkok av köttfärssås. 3 l Skeppshult för 400 var ok. Jag kollade också på olika aktionssidor och hade jag varit tuffare hade jag nog slängt iväg ett bud på en Kockums jag såg.
Fast några dagar efter blev jag paff. Vi får inte plats med allt i köket och maken lägger ut grejor i förrådet, det vet jag ju sen innan men har inte reflekterat över det på ett tag-inte saknat något. Då står där en emaljerad mörkblå gryta som jag inte ens mindes att vi hade. Har säkert fått den för många år sen av min svärmor-som är expert på att hitta bra grejor på Erikshjälpen och liknande :-))

Sara och Mr T sa...

O vad roligt och vilket kap du gjorde! :D

Anonym sa...

Oj då var de värde i sådan,mina föräldrar hade sådan i orange, fast vet inte om det var det märket.Men den slängde vi..
Mia

Cari sa...

Snygga blå grytor. Och den fungerar på induktionsspisen. Bra.

Angående att få plats är det väl bara till att bygga ut. Ja ska de nya Muminmuggarna få plats så måste man nog ta i en del...

Susjos sa...

Jättefin ju, och så mycket större!
Minns att vi hade en liknande när jag växte upp, fast inte en sån fin blå!

Anne-Lie sa...

Snacka om att du fyndar!