Sidor

27 januari 2012

Tema fredag - valfritt

Denna vecka är temat valfritt och jag väljer textilt!
På Formex hittade jag tre nya tyger som jag gillade skarpt.
Två av dem stod det nästan stämplat "Anni" på
och just därför vet jag inte varifrån de kom ...


Titta bara på dessa hus i blågrått!
Ser ni den fina gamla stenbron med sina valv?
Gatlyktan och fåglarna som för tankarna till Mio min Mio?
En smidesgrind. Och vad mer?
Visst är det ett Eiffeltorn mitt bland de ickeparisiska husen?
Och så, som kontrast, det svarta trädet ...



Sedan detta urval av skånska byggnader i svart och blått.
Ett tyg som ställer krav på sin miljö.
Kanske det passar bäst i det offentliga rummet?
Här kan betraktaren lära sig ett och annat om husdetaljer!



Och så till sist, hundraårsjubilerande Hiram!
Almedahls har tagit fram en serie textilier och brickor mm,
bokförlaget Natur & Kultur ger ut en samlingskokbok med
Hirams bästa recept.
Märit Huldt, som hon egentligen hette,
skulle fyllt 100 år den 21 januari.
Hon utbildade sig på Konstfack och Konstakademien
med Isaac Grünewald som lärare
och Tove Jansson som studiekamrat.
Hon skrev om mat i Svenska Dagbladet 1956-1980
och hade ett eget radioprogram om "Att äta rätt, roligt och gott".
På hennes födelsedag delade Gastronomiska Akademien ut
sitt första Hirampris och det gick såklart till Lotta Lundgren.
Alla mina favoriter i en och samma smäll!

18 kommentarer:

judotter sa...

Fantastiska tyger - det är som att ha ämnet historia i fönstret eller på väggen.
Konstnärer och kultur är viktiga inslag i vår vardag - för inspiration.

Janicke sa...

Mitt i prick Anni, solklart!
Jag gläder mig också åt att Lotta Lundgren fick priset, hon är helhärlig.

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilka vackra och roliga tyger, speciellt det med skånska hus - det var underbart!

Skaparglädje sa...

Jag tyckte bäst om det översta tyget.

Pialotta sa...

Att skapa med textil, det är grejer det och de skånska husen är ju inte helt fel :) Snygga tyger dessutom :) ha de..

Monica o Jacob sa...

Häftiga mönster, bäst gillar jag köksmönstret så härligt;-)
Ha en skön helg;-))

Benita sa...

Fina och häftiga mönster!

Anonym sa...

Fina tyger. Den första blev min favorit, det finns så mycket detaljer i den. Påminner lite om bilder i barnböcker, mysigt. Kul att du visade dessa fina tyger.
anna

Anonym sa...

Mmm,så vackert.

Nette Cecilia sa...

Fina tyger ,du har en utmaning hos mig ,trevlig helg ,Nette

Kerstins foto sa...

Det är helt otroligt vilka konstverk tygerna kan vara. Kreativt tänkt av dig till temat. :)
Ha en fin helg.

bokhyllan sa...

Vackra tyger, alla tre. Min favorit är översta.
Glad lördag!

Bildgatan sa...

Håller med om vackra tapeter och tyger, däremot skulle det inte passa i min lägenhet. Kräver nog rätt rum och de blir helt fantastiska.

Den där formexmässan har jag fått ta del av i andra inlägg och den verkar verkligen spännande - ibland bor man (jag) på fel plats.

Ika sa...

Mycket vackra tyger!!!

Jah Hollis sa...

Det var snygga skapelser. Och i mitten finns en och annan byggnad jag känner igen.

♥ Sojka ♥ sa...

Ja som du säger så får man passa på medans man får mysa med dem. :) Tiden går så fort och rätt som det är är dem stora. :)
Tack för att du tittade tillbaka! :)
Trevlig helg!

Nett sa...

Så vackert, gillar en massa!

Marit Johansson sa...

Jag håller med om att eifeltornet passar in eftersom det inte passar in.. eller hur man nu ska säga.. :)
Jättefina tyger!