Sidor

31 oktober 2015

Morris och hans vänner

Liberty house i London, där så många av William Morris vackra tyger säljs
"The true secret of happiness lies in taking a genuine interest in all the details of daily life."
William Morris

Morris var en av flera konstnärer bakom det Prerafaelitiska brödraskapet. Gruppen tog avstånd från industriell produktion av konstföremål och arkitektur. De ville se en återgång till traditionellt konsthantverk och upphöjde hantverkare till konstnärers status. Detaljer, som sagt.

Våren 2009 visades utställningen Prerafaeliterna på Nationalmuseum i Stockholm, den missade jag.

5 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ett citat som får mig att tänka på Mindfulness.
Hus med många detaljer gör sig perfekt till citatet!
Sv: Jag tror att man måste lägga till litet själv när man läser första raden där jag tror att föremål syftar på föremålet för sorgen, dvs. orsaken till sorgen.
Tack för din kommentar hos mig :)

Helena sa...

Det där är ett av mina favoritcitat. Tycker så mycket om det. Fin helg till dig.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Gillar verkligen citatet och det passar bra till den fina bilden.
Önskar dig en fridfull helg !

Karin sa...

Morris kände jag inte till! Det ÄR allmänbildande att läsa andras bloggar!
Fint citat, med passande bild!
Kram Karin

anemonen sa...

Wow wow för detta citat för det föll verkligen mig i smaken. Finfin foto från ett intressant ställe.