Sidor

02 februari 2012

Tallegio på Operan!


En folktom trapphall på Operan.
Vilken upplevelse!
Tänk vid föreställning, när publiken myllrar uppför trappan
och sorlet av alla röster blandas.


Nu var här tyst och stilla.
Nedkylt av de kalla vintervindarna.


I Gustav III:s kafé stod borden dukade.
Christina Nilssons byst såg ut över de små båsen.
Väntade hon på Fantomen?
Smög han runt i kulisserna?


Sallader, vin och bröd serverades.
Röster sorlade.
Bestick skramlade.
Noter ställdes på plats.


Tallegion serverades i en rejäl skiva på salladen.
Tallriken var generös och vackert turkos.
Kaffe och te avnjöts
till tonerna av Brahms Sonat Ess-dur
och Johan Ulléns Tango Doce.
Staffan Mårtensson spelade klarinett.
Johan Ullén själv satt vid pianot.
Samspelet mellan de två var en upplevelse.
Små blickar.
Nickningar.
Å så tog de i tillsammans.


Efter besöket på damernas kikade vi in i salongen.
Repetitioner pågick.
Fullt med karlar på scen.
Kraftfulla röster.
Ljuvliga röster.
Nyfikenheten väcktes.

5 kommentarer:

Susjos sa...

Fint!
Jag tänkte just att Tallegio, är inte det en ost?! Men kanske en operett också tänkte jag.
Men visst menade du osten-som ju är så god!

Camilla (Rantis) sa...

wow, va läckert att få fota i dessa underbara lokaler....
Finns nog en hel del vackra detaljer att zooma in!!

..jaha du...den kombinationen skulle du allt vilja se mig ha va, på tjemils festen...
*hahaha*
kroppsstrumpa och Y-front....
( eldade dock upp Brandis Y-front när jag flyttade ihop med honom, de är nämligen det värsta jag vet.... )

Anne-Lie sa...

Kan tänka mig att detta var en härlig stund - men funderar bara över vart allt folket är?

Lisbet sa...

Det doftar opera ända hit!
Så häftigt det skulle vara att få promenera omkring där.
Ordet salong... länge sen jag hört det.
Ha en fin fredag!

Janicke sa...

Har klurat ut att det var Riddar Blåskägg som repeterades. Känner igen Terje Stensvold, jag smygtog ju en bild.
Fin berättelse!