Sidor

16 februari 2012

Veckans hus - Kakelugnar / Öppna spisar / Kaminer


Då börjar jag med ett hemma-hos-reportage. Här ser ni enda anledningen till att mitt vardagsrum inte går i blått. En otät kakelugn i grönt bikakemönster!



Otät? Ja. På 40-talet sänktes taken i huset och då tog man bort ett skift på kakelugnen. När vi sedan tog bort det vävspända taket blottlades den förlängda skorstensstocken. Inte helt vackert.

Skorstenen är tätad och vi kan elda i kakelugnen som vore den en öppen spis. Stänger vi luckorna pyser det ut rök i springorna mellan kaklen.



I matsalen däremot, finns en vedkamin som får sotaren att falla i trans:



- Glimmerluckor, stönar han i likhet med alla andra sotare som varit gamla nog att förstå tjusningen i just glimmerluckor. Och har de en yngre kollega med sig, så berättar de för denne att detta är helt fantastiskt.

Och bredvid står jag och ler världsvant.




Den här kaminen var klädd i mörkgrönt kakel när vi köpte huset. Samma mörkgröna kakel som badkaret och tvättråget nere i källaren. Gissar att dåvarande ägaren fått ett stort parti billigt. Eller så gillade han bara grönt. Det var inte bara badkaret i källaren som var kakelklätt - hela badrummet hade samma mörkgröna kakel ...

Ovanför kaminen sitter den spegel jag gjort i blyinfattat glas, den visade jag i ett tidigare inlägg. Att ni inte får se den på bild nu beror på att det är stört omöjligt att fotografera både kamin och spegel så att ni förstår vad ni ser. Eller så ska jag tvinga ett antal barn att hålla upp vita skynken så att det inte blir så mycket speglingar ...

Här eldar vi inte så mycket, kaminen är sanslöst effektiv och värmer i fel rum - det är vardagsrummet som behöver värme på vintern när glasverandan kyler.

Och när vi eldar i kakelugnen i vardagsrummet slår termostatet ifrån och därmed värmen på övervåningen ...  (Ja, jag föreslog en helt annan placering av termostatet, men vad hade jag för det?)



Så några bilder från Stuckatörens våning på David Bagares gata, halvtokiga bilder eftersom det var dåligt ljus och mycket folk ...


Har ni möjlighet att gå på visning här, ska ni absolut göra det! En upplevelse!



En finfin bok om kakelugnar har Margareta Cramér skrivit. Cramér var byggnadsantikvarie vid Stockholms stadsmuseum under många år och bevakade de kulturhistoriska värdena vid upprustningar i Gamla Stan och innerstaden i övrigt.




Och så lite England.
Jag vet inte varför engelsmän så gärna har rejäla pampiga eldstäder med en liten fjuttig insats i?
Här två talande exempel från hus jag hyrt, ett utanför Bath och ett i Harrogate:





Men.

De kan också, engelsmännen. Jag slutar med två mäktiga pjäser från Castle Howard i Yorkshire. Jag har sedan länge lovat att skriva ett separat inlägg om denna fantastiska plats, jag vet. Det kommer.
Det var här den underbara tv-serien Brideshead Revisited spelades in.

Och ni kan ju ana hur mycket som finns att se här!



Sedan skulle jag ju gärna visat pappas egenritade spisar, två mycket annorlunda tingestar i svart plåt som gjorde honom ökänd på södra Gotland. Men att hitta bilder ... nej, det får nog bli en annan gång!

11 kommentarer:

Janicke sa...

Härliga du, så mycket fint och roligt och lärorikt, som vanligt. Undrar om google registrerar en massa sökningar på glimmerluckor idag? Inga klockrena träffar, inget på NE, men nu vet jag i alla fall! Intressant material.

Öbon sa...

Gillar skarpt de små tomtarna i Stuckatörens hus :-)
Dessutom, i det rummet är det finfint med en grön kakelugn.

Vi har en svart, utan krönlist (eller vad det kan heta), vi tycker det ser tuffare ut utan.

4U2 sa...

Jag som så gärna skulle vilja ha en öppen spis ... tack för bilderna :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Ska bli mycket spännande att få se din fars kakelugnar!
När vi bodde omodernt på söder i Stockholm på 60/70-talet så hade vi en vit kakelugn i sovrummet och en äckelgrön - samma som den tjusiga i stuckatörens våning, fast utan krönet - i vardagsrummet. Den vita eldade vi aldrig i, men den gröna var mysig. Fast oftast hade vi bara ljus i den!
Vi hade nämligen satt in en värmare i köket som värmde hela lägenheten. Det var betydligt bekvämare!!

Leena sa...

Så många fina kakelugnar och öppna spisar! Din kakelugn är ju hur maffig som helst. Och Stuckaturens hus var vackert, vad mycket fint det fanns om man tittar uppåt.
Wow säger jag bara! Om hela inlägget!

Nette Cecilia sa...

så många fina saker på en gång ,kram Nette

Anne-Lie sa...

Känner igen mig både hos dig och från Stuckatörens hus - minns, ler och njuter♥

Mona sa...

Vilken fantastisk kakelugn du har i ditt hem! Synd att dom varit så klåfingriga. Undrar varför taken sänkts i så många hus. Kan det vara av ekonomiska skäl för att spara på värmen? Din vedkamin går inte heller av för hackor. Vilken stor pjäs och så fin!

Stuckaturens våning ser helt makalös ut. Men varför har dom tomtar på "loftet"??? Men dom kanske inte ska symbolisera jultomtar utan hustomtar. Dom engelska är ju bara så imponerande.

Det där med skorstenen i Dalsland är ju lustigt. Visst är det samma skorsten, men jag ser ju bl a på växtligheten att det inte är min bild. Men bilderna är tagna i nästan exakt samma vinkel. Jag hade nog också hajat till om jag surfat in där ovetandes.

Hedwig sa...

Vilken härlig början på arbetsdagen - att i lugn och ro få sitta och titta på alla foton på kakelugnar.
Din gröna - så vacker och tur ändå att den kan användas trots otätheten. Glimmer i luckorna på kaminen, det hade vi hemma också. Att använda det materialet kan användas i eldstadens lucka är en kunskap som fastnat.
Stuckatörens hus - suck. Det måste jag bara få se någon gång -skall kolla upp det närmare.
De engelska spisarna - inte heller jag begriper varför de skall vara sådana. Ser på många Tv-program om engelska husletare och de kan hamna i extas över en iofs snygg spis men med en ful liten kamin. Lika märkligt som heltäckningsmattor eller trägolv i badrum.
Men de övriga praktkakelugnarna tar ju priset. Så vackra och helt oersättliga.
Tack Anni

jenny sa...

jag gillar verkligen den första kakelugnen, vilken fin färg! den går ju i blågrönt tycker jag, som skimrande. Den känns som samma familj som den på mitt jobb.

Anki sa...

Vilken fin kakelugn du har och kaminen är sååå underbar!
Tack för tipset om Stuckatörens hus - det vill jag gärna se! Och tack för alla andra intressanta bilder på öppna spisar och kakelugnar :)
Ha det bra!