Sidor

20 februari 2012

Veckans hus - loftgångshus/loftbod


Den Gamle By, Århus, Jylland, Danmark.
Borgmestergarden är Danmarks bäst bevarade köpmanshus från renässansen.
Den byggdes i Århus 1597 och tillhörde under århundraden
stadens ledande grossister, däribland flera borgmästare.

Genom dörren syns trappan upp till gårdssidans loftgångar.



Byggnaden är U-formad och omringar genom detta en fin gård.
Här syns också gårdsentrén, stor nog för häst och vagn att ta sig in genom.




Borgmestergarden var den första byggnad som uppfördes i Den Gamle By
och inrymmer idag två utställningar, varav
den största visar en omfattande kavalkad
Den andra utställningen består av originalinteriörer
från ett köpmanshus i slutet av 1700-talet.

 

Och här har jag missat en pampig murad öppen spis till förra veckans tema!
Denna tillhör renässansdelen (kring 1600) av huset.


Notera de målade textilierna på väggarna!
I välbärgade familjer satte man upp mattor för att isolera mot kylan,
men ibland nöjde man sig med att bara måla.


Här finns också en tysk gjutjärnskamin som eldas från intilliggande rum.
Från barocken, 1650.



Dörr från loftgång till invändig trappa.



Och till sist öppningen ut mot gatan.

10 kommentarer:

Lisbet sa...

Fina bilder, som vanligt. Du skulle se hur jag tittar noga noga på varje bild, tittar på varje detalj som du får med... Andas in atmosfären som du förmedlar...

Susie på Stjärnarve... sa...

Vackert hus - även om jag ALDRIG skulle vilja bo i ett gammalt hus av olika skäl, så kan jag njuta av dom!

Hedwig sa...

Underbart! Så vackert, så många detaljer. Dessutom fick du en bra återkoppling till föregående tema.
Just 'målade tapeter/väggar inomhus' är ett tänkbart tema nån gång. Så fint som man målade förr gör vi ju inte idag, men varianter finns ju.
Det var i Danmark jag först kom i kontakt med moderna loftgångshus och jag kan inte påstå att jag gillar dem. Mitt exempelhus är dock från Norrköping.

margareta wårenius sa...

nej, nej nej! kan aldrig bli FÖR blått

margareta

Leena sa...

Oj vad du har gått runt där och fotat! Men underbart fint hus är det ju så det kan jag förstå. Där hade du motiv för flera Veckans hus-teman!

Elisabeth sa...

Så många underbara foton på loftgångar och annat!

juanna sa...

Fin presentation av den vackra byggnaden o dess innehåll.
Informationen finns nu "lagrad" för att ta fram vid ev. besök i Århus.

Tack för länken - har lagt in en bild på balkongsidan.

Christina sa...

Helt underbara bilder och underbart hus. Roligt att se huset i sitt sammanhang med andra bilder som belyser huset. Tack för att du visade så många andra bilder av huset. Ha en skön kväll.

Anki sa...

Fantastiskt inlägg med fantastiska bilder - och ett otroligt vackert hus - jag blev helt tagen av det!
Och så en spännande länk - tack, tack!

Mona sa...

Det här var något annat än miljonprogrammets loftgångar! Så underbart. Vilken njutning att studerna dina vackra foton.