Sidor

23 februari 2012

Tema fredag - dropp


Takdroppet övergick snabbt i snöras när dagsmejan tog fart.
Jag har hackat is i slushform på mina grusgångar för att få den att smälta undan fortare.
Kombinationen träskor, isbana och glaskonst var inte att rekommendera.

I olika delar av landet säger man olika om samma sak.
Min styvmormor sa alltid töa istället för tina.
Heter det ostkrokar eller ostbågar?

För att inte tala om munkar! Mina munkar (de ätbara alltså) är flottyrkokta degklumpar med fyllning eller hål. Donuts. I andra delar av landet är munkar detsamma som chokladbollar med skuminnehåll. Berätta för mig, ni som säger så - vad kallar ni då donuts?

Och jag glömmer aldrig när mammas halvbror på bred skånska berättade att min bror hade grinat på stranden på Gotland. Min bror? Grina? Aldrig! Inte min store starke bror.
Nähä, han hade tydligen skrattat ...

Men för snart tre år sedan var vi många som grinade=grät när han drabbades svårt av TBE. En liten, liten fästing fick min store starke bror på fall. Nu är det dags hörni; dags att vaccinera er inför sommaren! Gör det! Ni vill inte bli så sjuka som min bror blev. Jag lovar.

Och till detta bjuder jag på lite blåa glasdroppar.

15 kommentarer:

Monica o Jacob sa...

Ja ibland blir det dråpligt med dialekter;-)
Synd med din bror, jag tillhör dom som borde gå och vaccinera mej med tanke på var jag bor och hur mycket jag är ute i skog och mark.
Fin bild;-)

sinneskatten sa...

Visst är det underbart med alla ord. Snygga blå toner och fantastiskt vackert.
Vad det gäller ordverifieringen hos blogger kan åtminstone inte jag ta bort det. Tyvärr verkar det vara som att det är bara att gilla läget.
Carina

Nette Cecilia sa...

Svag för blått har jag ju alltid varit ,kram Nette

Anonym sa...

Blått är flott..
Ja man kanske skulle vaccinera sig men jag är livrädd för sprutor
Mia

Linnéa sa...

Så mycket roliga ord det finns! Dialekter är underbara. Snyggt med det blå. Trist med din bror, har slarvat med vaccination. Men år får det allt bli av!

Leena sa...

Vackra blå droppar! Nu blir jag lite tveksam - ska jag gå och vaccinera mig eller inte? Jag är ju mycket ute i skogen men å andra sidan är inte naturen här i Småland så drabbad. Ja, jag vet inte.

B i r g i t t a sa...

Skön bild i blå nyanser - det gillar jag :)
Så tråkigt med din bror! Ja kanske man borde vaccinera sig.

Pialotta sa...

Blått är flått.. så är din bild oxså.. riktigt snyggt foto.. tråkigt med din brossa :( Dialekter är hur trevligt som helst.. jag är ju "Skouning" som du vet och det brukas inte gillas precis.. men vi har en massa olika dialekter här oxså. Ha de..

Anneli - A'la Foto sa...

Vacker bild som passar som handen i handsken i din blogg! :O)))

Ha en skön helg!

Gudrun sa...

Så fin blå vägg, eller vad det nu är. Härliga färger.
Visst är det spännande med dialekter och orden. Jag sa nog choklad munk när jag växte upp om det som jag idag kallar chokladboll. Donuts, ja det är nog munkar det, såna som man äter. :)
Kanske skulle vaccinera sig.
Ha en fin dag.
kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Dom blåa dropparna var otroligt vackra, vill ha!
Det där med dialekter är kul. När dom äldre gotlänningarna pratar sinsemellan så fattar man inte ett ljud, men även dom yngre har en massa udda uttryck som "källing" för fru och "släke" för tång och "klappa" när dom hamlar sina träd.
Har inte en aning om vad jag skulle säga om donuts, äter ju inte sådant, men förmodligen munkar.

Erik Semlan sa...

Snygga blå glasdroppar. :-)
Passar ju bra här i din blogg.
Visst är det roligt hur olika vi uttrycker oss beroende på dialekt.
Du ger flera roliga exempel och bland kommentarerna läser jag ännu fler, kul.

Rantamor sa...

Ja nu förstår jag ju det skulle vara olika dialekter...
jösses jag som skrev en hel saga, så fel det blev...
men jag låter allt stå...tror jag.
Dina vackra blåa droppar är underbara...och blåa som hela du.

ha en trevlig kväll.

Marit Johansson sa...

Jo nog kan det bli missuppfattningar med olika dialekter. Vilken vacker bild, jag älskar blått!

Jah Hollis sa...

Vackert färgat dropp i din bild.