Sidor

04 november 2010

Fridfulla höstlovsdagar

Njuter av sköna sovmorgnar, nu när lånehunden åkt tillbaka. Har städat bort en hel del hundhår, men det är som med julgransbarren - de dyker upp på nytt hela tiden...

Igår skulle vi in till stan, två grabbar och jag. Mellangrabben var inbokad på provsmakning av färdigrätter på eftermiddagen, så då tyckte jag att vi kunde passa på att göra något kulturellt. Och Lilleman, han såg chansen att komma till affären med de billiga Pokémonkorten igen.


Först gick vi till vår lokale frisör. Billig, snabb och skicklig. Lillemans allra första frisörbesök (jag har klippt hans lockar hittills) och han skötte det med bravur. Själv fick jag sitta och direktöversätta en berättelse ur frisörens engelska kurslitteratur. Han översätter själv mellan engelska och arabiska och behövde nu min hjälp med den svenska översättningen också. Under tiden kom två män för att vänta på klippning, så det blev en ganska rolig stund där jag satt och berättade högt ur boken om snickaren som rymde med uppdragsgivarens fru. Kunde blivit en filmscen!

mötte vi upp mellangrabben och tog tåget till stan. En snabb promenad till Kungsholms glass där vi valde tre smaker var...


Pokémonkort, lite presentmaterial och godis blev resultatet av shoppingen på MixMax.


Och sedan var det bara att ge järnet för att hinna tvärs över hela Kungsholmen till provsmakningslokalen. Puh. Vi kom fram med tre minuter till godo. Lilleman och jag roade oss med kort och godis under den långa timme som stackars mellangrabben fick äta gratänger (han avskyr gratänger!) och en paj. 

Nu blev det lite knepigt. Lilleman började bli hungrig, men mellangrabben var mätt...


Vi tog tunnelbanan direkt till Stockholms snyggaste station - Kungsträdgården - och promenerade över till Östasiatiska museet på Skeppsholmen. Köpte biljetter till utställningen med terrakottaarmén och tänkte gå för en fika. Pyttsan. Fel ordning. Utställningen och museet har ingen förbindelse, så för att komma till caféet måste man gå ut. Lilleman lovade att han skulle klara sig ett tag till.


vi tittade på alla fantastiska figurer. Jag har sett terrakottasoldaterna förr, de var utställda på Louisiana 1980 och jag har kvar ett vykort från den utställningen. 30 år sedan, det känns faktiskt ganska häftigt...


Upp till museet. Lång kö. Långsam service. När jag väl kunde läsa menyn insåg jag att där inte fanns något passande för Lilleman och att betala 130 kr för något han knappt petar i, nej det är det minsann inte värt. Vi promenerade tillbaka till tunnelbanan och åkte hem. Beställde burgare och sushi som stod på bordet när vi väl var hemma. Men först hann jag in på ICA för att handla lite, hittade då dvd:n Draktämjaren som just släppts, så den blev kvällsfilm för oss alla. Om en nioåring, en femtonåring, en tjugoåring och två vuxna kan ha roligt åt samma film - då förstår ni att den var bra! Speciellt som draken och boxertiken vi nyss haft boende hos oss hade väldigt många likheter! Och filmen lockade till kreativ lek:


Idag skulle vi få fikagäster var det tänkt, så jag drar igång storbaket; scones, bullar och chokladtårta. Dottern har veckans enda lediga dag och kommer ner lagom till att första ugnen är klar. Plötsligt tjoar hon till när hon får sms om att biljetterna till nya Harry Potterfilmen släppts. Snabbt kastar hon sig över min dator för att boka biljetter till premiärdagen, får inte fram sista kvittot när Explorer kraschar, men vi gör en skärmdump och skriver ut den. Biljetterna måste hämtas ut senast imorgon - vilket hon inte har någon möjlighet till.


Snabbt löser jag problemet, köper biobiljetter till Toy Story 3 på närmaste biograf, lämnar de utbakade bullarna på jäsning och tar Lilleman till bussen. På biografen hämtar jag ut våra biobiljetter, men lyckas inte få ut dotterns. I kassan kan de inte heller hjälpa mig, de tror att det beror på att vi aldrig kom fram till kvittot. Kön bakom oss växer. Jag ringer dottern som får prova igen och höra av sig när vår film slutat.

Vilken film det var!


Jag gillade de två första Toy Story-filmerna också, men den här är nog bäst av dem alla - den är underbar! Man behöver inte ha med sig något barn för att se den, det räcker fullt ut att man själv en gång har varit barn - och det har vi alla! (När jag kommer hem kikar jag på imdb och ser att den fått betyg 8.8 - ett mycket, mycket högt betyg. Draktränaren har fått 8.2 - det är också väldigt högt!)

Efter filmen kontaktar jag den nervösa dottern som inte lyckats få några biljetter. Nu är det lugnt i kassan, så jag ber dem hjälpa mig. Kruxet visar sig vara att man ska vara medlem i SF för att få köpa biljetter redan nu och de förvånas över att dottern fått det sms hon fått.

-Vad kostar det att bli medlem då, frågar jag (som en gång blev medlem i Rolling Stones Fan Club för 1000:- bara för att få köpa biljetter före alla andra till min bror och min dotter - till en konsert som sedan inte blev av eftersom Keith Richards föll ner från en palm...).

När svaret blir att det är gratis blir jag raskt medlem och får biljetterna. Och dottern kan andas ut.

Lilleman och jag köper schampoo, godis och mat till utefåglarna på ÖoB och tar bussen hem. Jag är något stressad nu, eftersom jag inte haft kontakt med de ev fikagästerna. Kommer hem till ett hus i kaos. All disk efter baket står kvar. Bullarna ligger och torkar utan skydd. Två tonåringar sitter vid var sin dator.

Jag får ett utbrott. Ett smärre. 

Diskar, plockar, städar undan och är tacksam över att fikagästerna inte hör av sig och inte dyker upp. Puh. Skriver Postcrossingkort med Lilleman. Skickar honom med korten till brevlådan tillsammans med storebror som får ta återvinningen. Lagar middag. Vi funderar på film ikväll.

Det är då jag inser att DIF-AIK liverapporteras på Djurgårdens hemsida. Men någon gång i andra perioden lämnar jag rapporteringen för att se filmen om Miss Potter istället.

Undrar vad vi ska hitta på imorgon?

12 kommentarer:

Susjos sa...

Fartfyllda dagar!!!Ska bli spännande att se vad ni hittar på i morgon :)
Grattis till dottern som fick sina biljetter!!

Anne-Lie sa...

Någon brist på sysselsättning har du verkligen inte;.))

Anonym sa...

Vilken fantastisk och välfylld dag ni fick tillsammans!!

Janicke sa...

Puh säger jag bara.

Nica sa...

Ja, du ser sannerligen till att fylla dina dagar! Underbart! :) <3

..och scenen från frisersalongen måste du ta IRL nästa gång:) Den är verkligen både en film och en bok :)

Birgitta sa...

Vilken dag du haft. Hoppas du får det lugnare i morron.
Ha det nu riktigt gott.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Vilken dag du haft. Hoppas du får det lugnare i morron.
Ha det nu riktigt gott.
Kram Birgitta

Anette sa...

Ja, vad ska man säga .......sådana dagar har man ibland i en stor familj! Bara de inte blir för många de där dagarna. Här har lovet flutit på i en lugn och skön takt. /Anette

4U2 sa...

Ja, hann du andas däremellan?

Ulla PE sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ulla PE sa...

Jasså, nu påstår du att undulaterna också ska ha godis. Förr har du skyllt på ungarna ;-)

("köper schampoo, godis och mat till utefåglarna på ÖoB och tar bussen hem")

pinglan sa...

Läste högt för min HP nörd, som blev grön av avund att inte hon kan se premiären i stockholm.Vi får väl nöja oss med vårt "Biopalats"