Sidor

29 november 2010

Novembernöjen och storkok

Första adventshelgen har kommit och gått alldeles för tidigt. Vintern har också kommit alldeles för tidigt, men visar banne mig inga tecken på att vilja gå igen... 

Jag känner mig som om jag har husdjur när jag öppnar ytterdörren och möts av denna syn. Koltrastparet sitter där och väntar på mig. Eller snarare på maten. Jag kastar ut russin, brödbitar och havregryn, ett moget päron eller äpple, och de flyger direkt ned för att äta.


Försöker fixa mina tomtar, stjärnor och annat glaspynt inför julmarknad och adventsöppet, men när det är så här kallt blir oljan i min glasskärare trögflytande och det är svårt att få glaset att samarbeta. Spillet blir stort och jag blir irriterad. Och frusen.

Så istället för att skära glas i helgen har jag kokat marmelader och fikonchutney i stora lass. Fick äntligen hem glasburkar så att jag kunde dra igång storkoket. Nu är köket fullt och etikettfix pågår. Sedan ska det pytsas av pappas honung också. Funderar på att smaksätta en del. Någon som provat en riktigt god smaksatt honung? Lime och mint vet jag är ganska ok, men jag skulle vilja ha något lite mer spännande.

Provsmakning av fikonchutney på en bit chèvre pågår.

Ränt på flera TV-inspelningar har jag gjort under november. Fick platser till Hellenius hörna, två inspelningar av Skavlan och tre av Så ska det låta. Det är en skön kombination av underhållning, jobb och jämförelser - för alla program görs på olika sätt och publiken är en väldigt viktig del. Det är alltid roligt att se de medverkande gästernas reaktioner när de får oväntat publikstöd! Utan att avslöja kombinationen av artister kan jag väl få visa några bilder på medverkande (inte lätt att få skarpa bilder i dåligt ljus och med synnerligen rörliga motiv!)? Att jag inte hade kameran med mig när Mums-Måns var hos Hellenius retar mig fortfarande...


Jag har fått en fin utmärkelse, en award, av Gudrun. Blir så glad och tacksam för hennes fina ord! Dessutom är hon en keramiker som jag minst sagt ser upp till, det kan ni ju ana ni som följer min keramikföljetong! 

I en tidigare rensning av bilder på min blogg tog jag bort de awarder jag fått, för att sidan inte ska vara så tung att ladda ner (gör en länk till de blogginläggen istället). Nu är det meningen att jag ska ge awarden vidare till andra bloggar som jag tycker om och jag vill så gärna göra det, men när man har gett till de flesta man läser och några dessutom fått flera gånger blir det svårt! Så jag väljer att ge denna fina award till er som läser min blogg men aldrig själva har fått någon award (ingen nämnd, ingen glömd!) - ni har all rätt till denna, ni också!

6 kommentarer:

Ann sa...

När jag var på en endagsutflykt till Sicilien från Malta, 2008 måste det ha varit, då åkte vi upp till Etna och där sålde de (Ja de står väl och säljer där alltid gissar jag) massor av olika smaksatta honungssorter.
Jag köpte ett par och luktade på massor,men den enda jag minns nu är den med pistage. God var den-och alla andra!

Anne-Lie sa...

Men se de där svarta stråna ser jag inte i spegeln men medger att jag noterade dem på bilden jag med;-))
Vill oxå ha.... dreglar... längtar...

emsa sa...

E de ost du vill ha Anne_lie??

Nica sa...

Aktiv är du, fina Anni! Och tack igen för att vi fick vara med!
Känner att vi måste hinna med en middag - om det blir nån nästa gång - vi har så mycket att prata om :)
Du gör så vackra saker - ler när jag tänker på din atelje - hur du än tycker att den ser ut.
Du är begåvad och fantastisk!!

Pyss! <3

Susie på Stjärnarve... sa...

....det lät så gott det du höll på med!
Tips! Lite honung smaksatt med chili eller/och med färsk ingefära är inte dumt.

Janicke sa...

Åh, tack ♥ Så trevlig att få ett pris!