Sidor

09 november 2010

Och keramikföljetongen fortsätter...

Kurs igen igår efter en veckas höstlov.
Mitt fat med löv längs kanten var skröjbränt och klart att glasera.
Två löv hade lossnat, så jag bestämde raskt att det får bli någon liten hög med löv ovanpå fatet, "ditlimmade" med hjälp av glasyr.

Flera "nya" deltagare var där, som egentligen går andra dagar men hade missat någon lektion och därför tog igen den hos oss - det var väldigt trångt! Å andra sidan var de fulla av entusiasm över mitt häftiga änglafat som de sett och imponerade av lövfatet. Tills jag började glasera.

För vad händer?
Jo, klantiga jag doppar ner fatet i botten på glasyrkärlen så att fler löv lossnar...

Och sedan droppar jag glasyr där den inte ska vara.
Till sist har jag fyra olika glasyrer på fatet och två högar med löv. Vi får väl se hur det ser ut efter nästa bränning...


Sedan finfixade jag mitt fat med spetskant, små ytliga sprickor tätades genom att jag penslade med ättika. Nu går det på skröjbränning och kan förhoppningsvis glaseras nästa vecka. Hoppas att jag kan få lyckas med något alster!


Så gjorde jag en form av Lillemans gipsavgjutning av tremånadersfoten. Har gjort en av handen förut, dessa ska bara skröjbrännas så kan jag gjuta glas i dem senare. Få små glasfötter och glashänder.


Och till sist gjorde jag ett litet hus m h a en pepparkakshusutstickare som jag köpt på Lagerhouse - gissa om de andra deltagarna kastade sig över formen sedan? Och inte tvekade de när jag sa att det kostade 50:- att låna formen heller.

Som om jag skulle ta betalt?

12 kommentarer:

4U2 sa...

Så fint, alltid blir jag förundrad över folk som kan skapa.

Happy sa...

Vad roligt du verkar ha (minus avtappade löv såklart). Det är kul med keramik, höll på ett tag med det förr. I mina gömmor har jag även några prylar som både mormor och morfar gjort. Mamma har nog några grejor också, kanske borde "muta in" dem som arv senare *ler*. Skapa på. Själv ska jag nog tvinga mig ut i snöblasket. Är på dåligt humör idag.

Ninne sa...

Trägen vinner!! Det blir nog bra till slut- Det är inte så att lilla damen har "lite" för stora krav på sig själv??
Lycka till iaf.
KRam Ninne

mammi sa...

Ja det kan hända mycket med keramik, när den brännts. Jag gjorde en gång fat, kavlade ut, tog en kraftigt virkad grytlapp och tryckte ner, skar ut den och hängde över en rund grej, så den blev vågig i kanten. Efter att jag doppat den i glasyr, borstade jag bort det mesta inne i.
Ha det så gott

Anonym sa...

Ja, vad ska man säga annat än att det är lika tjusigt som vanligt!!! Lagerhaus är bra!! Vi ingår i samma koncern ;) så nu blir jag lite stolt.

Anni sa...

Stora krav, Ninne? Näe. Jag är väldigt luttrad och kan lätt tänka om - hade inte detta varit ganska världsligt för mig så hade jag inte visat upp det i bloggen. Att det händer saker i ugnen vet jag alltför väl, så är det ju även med mitt glas, men jag kan bli lite trött på mig själv som är så klumpig att jag förstör det som är snyggt! Jag behöver ju inte hjälpa till på det sättet...

Dessutom är glasyr helt nytt för mig, liksom arbetsordningen som är totalt annorlunda mot mitt glas - och det är lärorikt!

Pockethexan sa...

Kan man skapa i ett material kan man tydligen i alla, för det här är verkligen konst på hög nivå....åtminstånde skorstenen...hi,hi!

Jag tycker det e grymt att du kan rädda sådant som vi vanliga skulle tycka var förstört, så gör du bra något nytt av det, det är konst!

Kramis från en som gick keramikkurs i 3 år men aldrig lärde sig dreja...
<;D

Anni sa...

Visst är det extra stuns i skorstenen, Hexan! Om jag gör ett hus till nästa gång ska jag nog minska lite på just den husdetaljen..

Öbon sa...

Lövhögar har också sin charm.

Samtal från min trädgård sa...

Du är ju hur kreativ som helst, spelar ju ingen roll vilket man håller på med. Men vi kanske kan bli ense om att dygnet har för få timmar? Jag tycker det jämt.

Gudrun sa...

Det skall bli kul att se det slutgiltiga resultatet. Blir det en jättehit så lär det vara svårt att upprepa det. :)

Ha det gott.

Susjos sa...

Hihi...det blir aldrig som man tänkt sig :) Slutresultatet blir säkert fint i alla fall,ska bli kul att få se bilderna sen :)