Sidor

12 november 2010

Veckans hus - balustrader

En balustrad är ett lågt räcke, kraftigt och konstnärligt utformat. De rundade eller vasformade stöden för överliggaren heter balustrar, vilket lär betyda granatäppelblomma (enligt Wikipedia). Konstigt tycker jag, som inte kan se någon som helst likhet...

Men jag håller mig till mitt kära Stockholm och en del kända byggnader i veckans tema. Att det kryllar av balustrader t ex i Bryssel kan ni se här.

Alla bilder är klickbara, vilket kan behövas eftersom de inte är tagna just för balustradernas skull...

Först ut är helgens bilder från Drottningholms slott:


Så har vi det vanvettigt tjusiga polishuset på Kungsholmen
- undrar om man kan få gå husesyn där?:


Porten till ett av Kungstornen:


Pampiga Dramatens balustrar är av det rakare slaget, 
under Jugend/Art Nouveau tycks inte balustrader vara så populära.


Hotell Diplomat på Strandvägen:


Ett (privat?)hus på Djurgården:


Jo, jag har visat Nordiska museets torn förut, men se där finns balustrader också!:


Både Riksdagshuset och Storkyrkan har balustrader:


Strömsborg, mitt i strömmen:


Stadshustornet:


Och till sist Hässelby slott:


Idag tog jag kameran med in till stan, tänkte få med något dagsfärskt foto. Men inte såg jag många balustrader där jag var och inte var regnet lockade för fotografering heller.

Istället avslutar jag med blomförsäljaren på Hötorget som knöt en ljuvlig bukett till morgondagens 50-åring! (Så får ni tjejer som inte kunde vara med på dagens lunch se vad jag köpte ;-))


9 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Skulle gärna vara den 50-åringen;-))

Titti sa...

Blombuketten är det mest fantastiska jag någon sin sett. Den står nu i en vinkylare(hade ingen vas stor nog) på vardagsrumsbordet och lyser upp hela rummet. TACK gulliga ni!

Unknown sa...

Otroligt så många vackra byggnader det finns. För att inte tala om alla detaljer de är försedda med och som är värda att titta lite närmare på.
Fina bilder!
Ha en trevlig helg! /SA

Anonym sa...

Haha..ja har sett den filmen, den är bra :)
Gillar den du ska du se Huset vid vägens ände, en svenska liknande film. Har varit och fotat där dom spelade in den, gör inte det igen :)
Ha en fin dag.
/Helena

Janicke sa...

Du är en ögonöppnare!

Har du förresten en aning om varför jag måste logga in varenda gång jag vill kommentera här? Har inte det problemet hos någon annan (undantagandes hos Fighter ibland).

Cari sa...

Blombuketten var verkligen vacker. Kul att få se den hel och hållen och inte "bara" genom papperet.

Pysselfarmor sa...

Här var det många balustrader....litet färre hos mig men ändock!

Fortsatt skön helg.

Mona sa...

Vad kul att få se alla dessa balustrader! Det finns så många pampiga hus i Stockholm. Polishuset är verkligen vackert.
Jag tyckte inte det var alldeles lätt att hitta balustrader i Göteborg. Vi ligger låååångt efter Stockholm när det gäller pampiga hus.

Hedwig sa...

Nu har det gått troll i den här sidan - serverfel 503.... Försöker igen.
Annis blogg har något emot mina kommentarer, jag går ju runt till alla och kommenterar.
De flesta hus med balustrader du visar har jag också fotat när jag varit uppe i Stockholm, men dina foton är ju så mycket bättre.
Det enda jag inte sett förut är polishuset, kul att få se det.
Jag håller med dig, tänk om man fick gå husesyn i alla fina hus vi tittat på utifrån.