Sidor

01 november 2010

Veckans hus - rött hus med vita knutar

Känner mig som Stina i Saltkråkan:
"Hemma på min gata i staaan!"
Det var bara att ta kameran, lånehunden och Lilleman på promenad i kvarteren där jag bor...

Husen här är i stor utsträckning byggda i början på 1900-talet.
I vissa fall har tomterna styckats av, men Stadsmuseet jobbar för att behålla området så intakt som möjligt.
Det finns inget som heter q- eller k-märkt, istället är området klassat som grönmärkt, vilket innebär att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Husen har liggande panel, fina snickeridetaljer utan alltför mycket prål och sadel- eller brutet tak. Idag har de flesta byggts ut, många efter långa diskussioner med Stadsbyggnadskontoret.

(Åsikterna om husen är dock mina egna)

Varsågoda; dagsfärska bilder!


Här har tyvärr det gamla tegeltaket bytts ut mot svarta betongpannor.



Här har man kämpat för att få bygga ut på entrésidan, men fått nöja sig med verandan och den gamla utbyggnaden mot grannen. Tufft och trångt för en fyrbarnsfamilj.



Det här huset var rosa när vi flyttade hit. Den forna glasverandan har små fula fönster som inte flyttats ut i samband med tilläggsisoleringen.



Här byts den liggande panelen ut mot modern stående lockpanel. Man har i alla fall flyttat ut fönstren i nivå med panelen. Svarta takpannor.



En snygg utbyggnad där bara sockeln avslöjar vad som hänt. Takpannor och fönster håller stilen!



Detaljbild på gaveldekorationen.



En salig blandning av fönstermodeller. Ingen samordning. Men gamla tegeltaket och liggande panelen är kvar!



Här bor en av mina goa vänner med sin familj, blåtokig hon också - tyvärr var det inte bästa dagen för fotografering...




Ett lågt litet hus med utbyggnad bakåt och två rejäla kupor framåt. Dessvärre svarta pannor.



En nybyggd entré som passar fint till huset. Ser ni hunden i fönstret? Den kikar förstås på vår hund! 





Detta hus byggdes till för länge sedan - välbehövligt eftersom det blev fem (eller om det var sex) barn i familjen (och sedan flyttade pojk-/flickvänner in också).



Okej, ljusblå knutar - men huset är så spännande trots alla olika fönster och takvinklar - lite Sundbornkänsla!



En väldigt intressant kombination av takkupa och gigantiska fönster! Se så symmetriskt källarfönstren placerats! 



Ett av alla hus med brutet tak. Nedre balkongen är inglasad.



Ljusgröna knutar, jag vet, men huset är, liksom det med ljusblå knutar, lite annorlunda. Utbyggnaden bakåt tror jag bara är på övre plan p g a brant backe bakom huset. Här hade man en adventstjärna i papp hängande i friggeboden. Hela boden brann upp.



Ett utsökt exempel på att man kan bygga ut utan att det syns. Hela biten till vänster om verandan är utbyggd. Snygga detaljer, men varför, varför, målades huset inte i slamfärg?



Här tror jag inte att så många förändringar skett, mer än att huset bytt ägare ganska nyligen.



Ett av mina favorithus, granne med det förra. Här finns så många vackra detaljer och spännande fönster! Tyvärr är fönstren på övervåningen och den stora panoramarutan förfulande detaljer...
Stor tomt med litet gästhus (nästa bild)




Ett i grunden vackert hus där man tyvärr inte brytt sig så mycket om detaljerna vid ombyggnad. Och svarta takpannor dessutom.



Hahaha - är man skrytsam när man visar sitt eget sist? Ni har ju sett det förr, i sommarskrud.
Vi har som sagt haft tät kontakt med byggnadsantikvarien och hon visar fortfarande vårt hus på bild när hon håller föredrag om trakten, så något har vi väl gjort rätt.


Så snart hunden åkt hem till de sina igen kan jag ställa upp bockarna framför min ateljé och skära klart mina tomtar och stjärnor - det är jul snart hörni!

18 kommentarer:

Hedwig sa...

Tänkte inte på det - att du också fick hemmamatch ...
Oj, du bor verkligen i Röda stan', så många fina foton (30 st) på spännande, fina och mindre regelrätta hus. Många kul detaljer, värda att plocka upp separat någon gång. En del håller jag redan på och samlar foton till.
Tänkte försöka hitta ett favorithus bland dina bilder, men kan inte. Alla har nåt speciellt i plus eller minus.
Tack för ett enastående jobb, skulle du inte skära tomtar och stjärnor ?

Tove sa...

Tack för promenaden! Det var ju som att besöka Sörgården - litegrann iallafall. Fina bilder! :)

agnetha sa...

Oj oj du bor ju i en helt rödmålad "Bullerbystad".
Men det sista lila huset blir min favorit. Är det din atelje?

Susjos sa...

Vilka underbara hus! Det sista helt klart finast:)

Anne-Lie sa...

Men är hela granntrakten röda hus med vita knutar eller är det steg i stegräknaren som lockat?

Anni sa...

@Hedwig; igår kväll åkte hunden hem, så idag kan jag ta fram glaset - solen skiner!
@Agnetha; ja, det är min ateljé, den lilla delen av byggnaden - den större är garaget.
@Anne-Lie; 3000 steg på 30 bilder ger i snitt 100 steg per bild - så tätt ligger de röda stugorna!

Janicke sa...

Vilken härlig parad!
Känner du till Duvbo, undrar jag. En mig närstående redaktion har nyligen flyttat dit. Ett underbart gammalt villaområde med hur många roliga och speciella gamla hus som helst att upptäcka.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att det var ett trevligt bostadsområde. Tänk att alla gamla hus har fått stå kvar (ganska orörda. Fast det kanske är så att tomterna varit större förr och send elats och så har det byggts en massa emellan dom här husen!?

Anni sa...

@Janicke; Duvbo byggdes lite tidigare än detta område och har tillåtit mer torn och tinnar och prål. Vi bjöd på ett hus där innan vi köpte vårt - men det var knappt värt utgångspriset och gick för mycket mer. Idag är jag glad att vi inte fick det för det hade varit så mycket svårare att bygga ut allteftersom barnen poppade ut...

@Susie; en del avstyckningar har skett och jag kan se en oroväckande tendens att mer o mer tillåts...

Maria sa...

mmm fina bilder anni och som vanligt starka åsikter :) me like! :) kram till dig från mig och jag hoppas att vi ses snart. kanske vi kan ta en sthlmträff du å ja å nica? lite försmak på vad som komma kommer i vår? pyss

Barbro sa...

Blandad kompott, ömsom fint ömsom... hm mindre vackert.
Själv växte jag upp i ett rött 1800-t hus med vita knutar, snickarglädje och mycket vackert var det.

Lisbet sa...

Här finns både och. Trådlöst och med tråd, om du minns vad du frågade :)

Alla hus är fina. Om det skulle vara en tävling så skulle jag rösta på ditt hus!

Varför? Jo, för där bor du! Det är ju dom som bor i huset som gör det till vad det är!

Lasseivomma sa...

Vilken härlig vandring. Ett område från början av 1900-talet med så mycket fint skulle jag gärna gå i en stund. Jag misstänker dock att det finns missar i form av mexitegelhus och liknande, som det brukar göra. Gillar modellen på ditt hus, jag ser en hel del fina detaljer.

Öbon sa...

Så fina hus och så trist att så många av dem är okänsligt tillbyggda/renoverade/"uppiffade".
Håller med dig, svarta betongpannor är en styggelse. Lertegel ska det vara, även om det är tyngre, svårare att lägga (säger maken) och dyrare.
Svarta plåttak kan dock var fint, handslaget ståndfalsat eller som vi har, maskinfalsat på fabrik - men så har vi ju ett nytt hus.

Ulla PE sa...

Kul visning!
Hälsningar från en annan som också bor i ett rött hus med vita knutar - och har gott om andra sådana hus på mycket nära håll.

Mona sa...

Wow, här var det mycket att se på! Otroligt att bo mitt bland så många röd-vita hus. Lite annorlunda än att bo i storstan som jag gör. Jag gillar skarpt den klatschiga blå dörren till din ateljé.

Pysselfarmor sa...

Visst är det härligt med röda hus och vita knutar...bor också i ett sådant...men visar det dock icke.
Här hos dig blev det en lång promenad.....

Emma sa...

Roligt att läsa dina kommentarer och se att det är fler än jag som blir ledsna när folk renoverar sönder sina gamla hus...

Ditt är absolut finast!

Hej från mig som har två bloggar,dels "den vanliga" som brukar vara med på tisdagstema och dels den med bara bilder på hus i Ramsberg
http://ramsbergbilder.blogg.se