Sidor

16 november 2010

Never ending story...

Kära trogna läsare av min keramikföljetong, här kommer nu nästa spännande avsnitt - jag lovar att ni inte blir besvikna...

Först måste jag få visa något jag faktiskt är hyfsat nöjd med. Och som jag inte har visat alls! Det är en liten tummad svartglaserad krona, sned och vind och charmig.


Vad som är fel med den? Jo, den tappade en av sina kulor innan glaseringen och så har den ett oglaserat märke efter tången...
Men det gör ingenting, jag gillar den, så igår tummade jag en större variant. Och denna gång (jag lär mig lite av mina misstag!) satte jag på kulorna på en gång - blöt lera i blöt lera. Se, det går framåt!


Mitt lilla hus med den gigantiska skorstenen och min tummade krona väntar nu på skröjbränning.
Mitt fat med spetskant är glaserat och ska brännas - hehe, det vet vi ju att då kan allt hända!

Sedan tänkte jag göra ett kavlat fat med blommor på brättet, men fatet fick ingen sådan kant, istället gjorde jag den lite vågig.
Och så kavlade jag ut ny lera och gjorde ett fat med brätte och små blommor. Mina konditorredskap är guld värda och väcker stort intresse!
Dessa två står nu på stillsam torkning till nästa måndag.


Men jag fick ta hem två alster också.
Dels den lilla skröjbrända formen med Lillemans hand som jag ska gjuta glas i.
Dels mitt fat med löven.
Suck.
Om jag visar detaljer så ser ni hur fint det kunde blivit!


På undersidan hade jag glaserat fast fyra runda fötter.


I ugnen har hela fatet lekt dansk nationalsång ("Det bugter sig i bakke, dal") och blivit skevare än skevt. Glasyren är inte vacker den heller, men det har jag lärt mig att det går att påverka - bara att smeta på mera och bränna om! Detta fat lär dock åka i soptunnan - så skevt som det är! Och nej, ni får inte ens se det!

Fortsättning följer och tills dess vill jag att ni ser på keramik med nya ögon - det ligger mycket mer bakom ett lyckat alster än man kan tro...

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ett stort fan av alla dina alster!! Även det något skeva är vackert i mina ögon.

Öbon sa...

Men du, det där huset med den jättelika skorstenen är ju så fint!
Och kronan. Och löven :-)

Anni sa...

Det är mycket som varit fint innan det glaserats...

mammi sa...

Fina grejor, jag vet hur svårt det kan vara. Har länge fungerat på att kanske ev. visa mitt allra första alster, från 1974 Var egentligen tänkt som vas, väggarna är nästan lika tjocka som hålet, nu 36 år senare blir det ju lite bättre, sämre kunde det inte bli.
Fortsätt du och ha så kul

Barbro sa...

Ahh, gillar den svarta skarpt!!!

Å förresten vill jag att du tar med dig 3 tomtar nästa onsdag. Skickar en bild för säkerhets skull.

Anonym sa...

Ja men va bra, då kan man snart beställa ljuslyktor från dig..
MiaE

Cari sa...

Så fina löv du gjort till det stora fatet, skulle verkligen bli snyggt. Men hur gör man för att det inte ska bli skevt? Eller det är kanske det som är hela knepet med keramiken?
Och fatet med de små blommorna det blir också snyggt.
Som sagt jag ser redan keramik med andra ögon. Det ser ju så lätt ut ;)

Anni sa...

Leran mjuknar i ugnen och kan då missformas. En tjej hade ett drejat tårtfat som hon lagt ner mycket arbete på, det hade skevat och t o m spruckit upp i kanten - bara att slänga på plats...

Sedan finns det de som drejar flera saker varje gång och dessutom lyckas i glaseringen - så det är inte enbart nattsvart!

Susie på Stjärnarve... sa...

...å vad jag blir sugen på att jobba i lera igen. Eller rättare sagt att glasera, för själva grundjobbet är så besvärligt. Fast konstigt nog har jag aldrig råkat ut för att något hänt i ugnen vid bränning (under dom fem åren jag gick kurserna, däremot så kan jag absolut inte dreja!

Maria sa...

Jag älskar att komma in här på din blogg och se allt ditt pysel! Jag blir så inspirerad och glad =) Kram på dig!

Anne-Lie sa...

Men snart kan du säkert ha en utställning!

ormbunke sa...

Kul att följa din keramiktillverkning. Har liknande erfarenheter. Tumma och forma tyckte jag vor roligast. Tänk att får ljuta din sons hand i glas. Ha de gott. Anita

Gudrun sa...

Din ljus krona blev jättefin, så kul. :-)
Ja, det är inte så enkelt det där med keramik. Det handlar om tålamod, övning och övning.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Tove sa...

Anni, du är ju fantastisk! Tycker nog att dina misstag bara ger mer charm till dina alster... Och om du börjar "massproducera" dina små ljuskronor så vill jag köpa en! Den svarta är ju bara underbar! :)
Kram på dig!

Susjos sa...

Fina alster! inte minst de vackra löven!!!